Wrocław dostanie 46 mln zł na autobusy elektryczne
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu otrzyma z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w wysokości ponad 46 mln zł na zakup 11 autobusów elektrycznych oraz stworzenie systemu ładowania i przeszkolenie pracowników.
Korzystając z realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu planuje zakup 11 autobusów przegubowych o napędzie elektrycznym.
Zeroemisyjne pojazdy, których długość ma wynosić 18 metrów, skierowane zostaną do przewozu pasażerów na wytypowanej linii komunikacji miejskiej we Wrocławiu.
Projekt przewiduje także zamontowanie niezbędnej infrastruktury technicznej dla MPK: systemu szybkiego i wolnego ładowania zakupionych pojazdów na terenie zajezdni autobusowej oraz ładowarki typu pantograf o mocy 400 kW, która zostanie umieszczona na pętli przy ul. Kamieńskiego we Wrocławiu.
Przewidziano szereg prac montażowych i budowlanych, w tym poprowadzenie linii kablowych zasilających punkty ładowania, budowę bramownicy, stacji transformatorowych, słupa pantografu i linii światłowodowej oraz instalację urządzeń monitoringu wizyjnego.
Ponadto przedsięwzięcie dofinansowane przez NFOŚiGW zakłada przeprowadzenie szkolenia dla 25 kierowców i 18 mechaników w zakresie obsługi elektryków i sprzętu do ich zasilania.
Wrocławskie MPK na zakup elektrycznych autobusów oraz utworzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do ich obsługi i szkolenia pracowników otrzyma z NFOŚiGW niemal 32,5 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz ponad 13,8 mln zł pożyczki. Łącznie dofinansowanie wyniesie przeszło 46,2 mln zł, co obejmuje całkowity planowany koszt realizacji tego przedsięwzięcia.
Projekt MPK we Wrocławiu ma zostać zrealizowany do końca kwietnia 2024 r.
Realizowany przez NFOŚiGW program Zielony Transport Publiczny ma na celu wsparcie organizatorów publicznego transportu zbiorowego w zakupie nowych zeroemisyjnych autobusów, w tym trolejbusów i autobusów zasilanych energią elektryczną i wytworzoną z wodoru oraz rozwój infrastruktury ładowania.
Samorządy będą mogły ubiegać się o sięgające od 20 do 80 proc. dofinansowanie na zakup lub leasing takich pojazdów i szkolenie kierowców oraz do 25 proc. wsparcia na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby – budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania. Wysokość dofinansowania jest uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego. Na ten cel przeznaczono maksymalnie 1 miliard złotych. Kolejne 200 mln zł to środki na pożyczki.
Nabór wniosków w programie Zielony Transport Publiczny będzie prowadzony w trybie konkursowym do 20 grudnia 2021 r.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.