Ładowarki elektryków na słupach oświetleniowych w Gdyni
Energa zainstalowała w Gdyni kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych. Tym razem wykorzystała do tego celu uliczną infrastrukturę oświetleniową. W ten sposób punkty ładowania elektryków można uruchamiać szybciej i taniej. Powstawaniu wolnych mocy w ulicznym oświetleniu, które może zagospodarować elektromobilność, sprzyja zastępowania starych opraw sodowych znacznie bardziej efektywną technologię LED.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w garażach podziemnych czy na wewnętrznych parkingach nowobudowanych i istniejących osiedli będzie można łatwiej zainstalować punkty ładowania dla elektryków.
Energa podkreśla, że liczba takich miejsc jest jednak ograniczona, a stacje ładowania instalowane na słupach oświetleniowych mogą umożliwić szybszą rozbudowę sieci ładowarek na terenie miast.
Energa Oświetlenie, spółka zależna Energi z Grupy Orlen, w ramach współpracy z Urzędem Miasta Gdyni zainstalowała dwie pilotażowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych na słupach oświetleniowych przy ul. Komandorskiej.
Urządzenia udostępnione w dzielnicy Gdynia Grabówek przeznaczone są do użytku przez odbiorców indywidualnych. Oceniona zostanie atrakcyjność tego rozwiązania dla mieszkańców z ograniczoną możliwością montażu prywatnych urządzeń ładujących – np. niewystarczającą dostępnością garaży.
Energa Oświetlenie chce zweryfikować efektywność ładowarek na słupach oświetleniowych działających w sprzężeniu – podłączonych w większej liczbie do jednego układu sterowania oświetleniem. Spółka podkreśla, że tego typu urządzenie może obsługiwać obwody oświetleniowe od kilku do kilkunastu lamp, ważne jest więc, aby przeanalizować sprawność i niezawodność pracy systemu rozbudowanego o więcej niż jedną stację.
Marcin Stojek, wiceprezes zarządu Energi Oświetlenia, podkreśla, że budowa stacji ładowania na istniejącej infrastrukturze oświetleniowej pozwala wykorzystać rezerwy mocy uzyskane dzięki modernizacji oświetlenia oraz zapewnić większy dostęp mieszkańców do stacji ładowania.
– Przedsięwzięcie to wyznacza nowy kierunek rozwoju elektromobilności – można ją nazwać elektromobilnością bliską, dostępną każdemu posiadaczowi pojazdu z napędem elektrycznym. Chcemy przetestować jej funkcjonowanie w normalnych warunkach przestrzeni miejskiej – komentuje Marcin Stojek.
Zainstalowane w Gdyni Grabówku urządzenia Energi Oświetlenia mogą działać w zakresie mocy od 3 do 22 kW, w zależności od bieżącego zapotrzebowania. Jednorazowo do stacji podłączone mogą być dwa pojazdy.
Energa podkreśla, że zaletą urządzeń montowanych na słupach oświetleniowych jest krótsze tempo ich budowy w porównaniu do standardowych stacji wolnostojących – wynika to z wykorzystania już istniejącej infrastruktury bez dodatkowych prac ziemnych, a tym samym konieczności pozyskania mniejszej ilości decyzji i pozwoleń administracyjnych czy przyłączeniowych.
W Gdyni wdrażanych jest wiele rozwiązań w obszarze elektromobilności. Stacja ładowania montowana na latarni to kolejny projekt, który może rozwiązać problem z dostępnością infrastruktury elektroenergetycznej, niezbędnej do instalacji ogólnodostępnych punktów ładowania.
– Naszym celem jest stworzenie sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych obejmującej wszystkie dzielnice Gdyni. Mamy wiele osiedli budowanych w dawnych czasach, gdzie brakuje możliwości zainstalowania punktów ładowania. Na osiedlach, tych z wielkiej płyty nie ma garaży podziemnych czy dedykowanych miejsc parkingowych. Stacje instalowane na słupach latarni to nie tylko rozwiązanie innowacyjne, ale przede wszystkim praktyczne – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Energa Oświetlenie zaznacza, że zastępowaniu tradycyjnych opraw sodowych nowoczesną, energooszczędną technologią LED pozwala stopniowo zmieniać sposób myślenia o tradycyjnym oświetleniu drogowym. Dzięki zaoszczędzonym nadwyżkom mocy na słupach montowane mogą być dodatkowe urządzenia, zarówno stacje ładowania, jak też rozwiązania z zakresu smart city.
Jednocześnie modernizacja oświetlenia niesie też korzyści dla środowiska. Energa informuje, że wymiana jednej oprawy sodowej na LED oznacza w skali roku zmniejszenie emisji CO2 o 300 kg. Dzięki przeprowadzonej przez Energę Oświetlenie od 2019 roku wymianie opraw w Gdyni emisja ta zmniejszyła się łącznie o ok. 2050 ton rocznie.
Wyniki wcześniejszej fazy pilotażu Energi Oświetlenia, obejmującej montaż tylko jednej stacji ładowania w obwodzie oświetleniowym, okazały się na tyle satysfakcjonujące, że spółka wdrożyła to konkretne rozwiązanie do oferty sprzedażowej jeszcze przed zakończeniem testów.
Efektem są pierwsze umowy podpisane na montaż tak skonfigurowanych urządzeń na słupach w Braniewie, Pucku, Helu, Pelplinie oraz Miastku.
Energa Oświetlenie od początku swej działalności do końca 2020 roku wymieniła na technologię LED już 74 tys. opraw sodowych, z czego 5,6 tys. w Gdyni.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.