Zmiany w opłacie mocowej zachęcają do instalacji fotowoltaiki

Ustawa o rynku mocy została ostatnio znowelizowana. Zmieniają się zasady naliczania opłaty mocowej dla podmiotów o stabilnym profilu zużycia energii. Nowe przepisy mają także zapewnić spełnienie unijnych wymogów limitów emisyjności. Oba czynniki sprzyjają podjęciu decyzji o inwestycji w fotowoltaikę.
Opłata mocowa to dodatkowa kwota doliczana do rachunków za energię elektryczną od stycznia 2021 roku. W zależności od tego, czy mowa o gospodarstwach domowych czy przedsiębiorstwach, opłata naliczana jest w inny sposób.
Zdecydowanie większe obciążenie zostało nałożone na odbiorców biznesowych, którzy odpowiadają za ok. 80 proc. wpływów do budżetu z tytułu tej opłaty.
Pierwotne zapisy w ustawie silnie godziły w energochłonne przedsiębiorstwa o wysokim, ale stabilnym zużyciu energii elektrycznej, które od godziny 7 do 22 płaciły dodatkowo 76,2 zł/MWh.
Przez to odbiorca biznesowy zużywający rocznie 12 tys. MWh zwiększył swoje wydatki na energię elektryczną o ponad 900 tys. zł.
Jak podkreśla Beata Zabłocka, dyrektorka sprzedaży kanału biznesowego w firmie Sunday Polska, ostatnia nowelizacja ustawy o rynku mocy zmniejsza obciążenie tytułu opłaty mocowej dla przedsiębiorstw charakteryzujących się niską różnicą średniego zużycia energii elektrycznej w ciągu dnia.
– Formuła opiera się na koncepcji uzależnienia stawki opłaty mocowej od profilu zużycia energii. Jest to rozwiązanie uniwersalne, mające zastosowanie dla wszystkich odbiorców – tłumaczy Beata Zabłocka.
Dyrektorka sprzedaży kanału biznesowego w Sunday Polska zaznacza, że mając na uwadze stale rosnące zużycie energii, jednym z celów nowelizacji ustawy – poza wzmocnieniem stabilności systemu i zagwarantowaniem bezpieczeństwa energetycznego – jest zachęcenie przedsiębiorstw do korzystania z zero- lub niskoemisyjnych źródeł.
– To dobry moment na inwestycje zarówno dla osób prywatnych, jak i sektora biznesowego. Technologia PV skutecznie pokrywa zapotrzebowanie na energię elektryczną. Opłata mocowa dotyczy poboru prądu w godzinach 7–22. Energia wyprodukowana przez panele fotowoltaiczne może efektywnie obniżyć koszty prądu właśnie w tym przedziale czasowym – dodaje Beata Zabłocka.
Sunday Polska dla klientów biznesowych zrealizował już ponad 500 instalacji fotowoltaicznych.
W sumie firma ma na koncie montaż fotowoltaiki dla 10 tys. klientów, dla których zamontowano ponad 180 tys. modułów PV o łącznej mocy 60 MW.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.