Falowniki Solis: Rozwiązanie alarmu OV-G-V0X
W systemach fotowoltaicznych mogą pojawiać się usterki związane z nadmiernym napięciem w sieci (OV-G-V0X), zwłaszcza w obszarach mających słabe sieci i wiele przyłączonych instalacji PV. Solis przedstawia przyczyny usterki OV-G-V0X oraz sposoby rozwiązania tego problemu.
Opis usterki
Podczas normalnej pracy falownika fotowoltaicznego będzie on monitorować, czy napięcie sieci przekracza standardowy zakres związany z siecią w czasie rzeczywistym. Jeśli będzie ono wyższe w określonym czasie, falownik zostanie odłączony od sieci i wyświetli się komunikat o błędzie OV-G-V0X (wartość X 1~4).
Typy komunikatów o błędach i ich znaczenie
- OV-G-V01: wartość napięcia w sieci jest wyższa niż standardowa wartość Vup01 (standardowa wartość napięcia w pierwszym kroku);
- OV-G-V02: chwilowa wartość napięcia sieci jest wyższa niż 1,35-krotność wartości szczytowej znamionowego napięcia prądu przemiennego
- OV-G-V03: średnia wartość napięcia sieci w ciągu 10 minut jest wyższa od wartość standardowa
- OV-G-V04: wartość napięcia w sieci jest wyższa niż standardowa wartość Vup02 (standardowa wartość napięcia w drugim kroku)
Przyczyny błędów przepięć sieci
Problemy z systemem PV
Gdy pojawi się komunikat „OV-G-V0X”, zaleca się najpierw sprawdzenie następujących punktów:
1) Czy falownik jest zbyt daleko od punktu połączenia sieci? Spowoduje to zwiększenie różnicy napięcia po stronie styku prądu przemiennego falownika, co doprowadzi do przekroczenia zakresu napięcia ustawionego w standardzie falownika
2) Czy kilka falowników koncentruje się w jednym punkcie połączenia z siecią? Na przykład wiele jednofazowych falowników podłączonych do tej samej fazy sieci może spowodować wzrost napięcia tej fazy.
3) Czy w tym samym obszarze w zakresie zasilania transformatora jest zainstalowanych kilka systemów słonecznych? Jeśli obciążenie sieci jest niewielkie, nadmiar energii elektrycznej nie zostanie zużyty i spowoduje to wzrost napięcia w sieci.
4) Czy przewody wyłącznika prądu przemiennego są poluzowane.
Rysunek 1. Luźne połączenie lub źle podłączone kable.
Przepięcie w sieci
Ponadto musimy potwierdzić. czy w obciążeniu elektrycznym właściciela znajduje się duży sprzęt elektryczny, taki jak silniki o dużej mocy, obrabiarki itp.
Włączanie takiego urządzenia będzie miało wpływ na sieć i może zakłócać jej działanie, powodując nadmierne harmoniczne zakłócenia w sieci i nieprawidłowe wahania napięcia, przekraczające zakres tolerancji falownika. Aby się przed tym zabezpieczyć, falownik odłączy się od sieci i wyświetli komunikat OV-G-V0X.
Rysunek 2. Przepięcia i skoki napięcia krzywej sieci spowodowane różnymi nagłymi obciążeniami.
Możliwe przyczyny związane z falownikiem:
1) Standardy sieci falownika są ustawione nieprawidłowo i nie spełniają wymagań sieci na miejscu, co prowadzi do częstych raportów przepięciowych
2) Nieprawidłowe próbkowanie wewnętrzne falownika powoduje dużą różnicę między wyświetlanym napięciem sieci a wartością rzeczywistą, co powoduje wyświetlenie komunikatu „OV-G-V0X”
3) Luźne połączenie lub źle podłączone kable zasilania falownika
4) Błąd okablowania; podłącz przewód A/B/C do N lub PE złącza prądu przemiennego falownika
Rysunek 3. Błąd okablowania; podłącz przewód A/B/C do N lub PE złącza prądu przemiennego falownika.
Rozwiązania
Jeśli jest to spowodowane przez system PV:
1) Wybierz najbliższe rozwiązanie podłączenia do sieci lub wymień kabel prądu przemiennego na większy
2) Podziel pojemność podłączoną do sieci równomiernie na każdej fazie.
3) W przypadku problemu nadmiernej zainstalowanej mocy PV w tym samym obszarze, zaleca się zmniejszenie mocy systemu PV lub zwiększenie mocy transformatora
4) W przypadku nieprawidłowego podłączenia przewodów prądu przemiennego, zidentyfikuj prawidłowe i bezpieczne fazy, neutralne, uziemienie i zmień przewody w systemie.
Jeśli jest to spowodowane przez przepięciem w sieci:
1) Sprawdź, czy w komunikacie alarmowym falownika występuje „PRZEPIĘCIE SIECI”
Menu główne > Informacje zaawansowane > Hasło 0010 > Wiadomość alarmowa
2) Za pomocą oscyloskopu sprawdź krzywe napięcia i prądu po stronie prądu przemiennego sieci i podaj odczyty do lokalnego kontaktu serwisowego firmy Solis. Solis dostarczy ci odpowiednie rozwiązanie w oparciu o te odczyty.
Jeśli jest to spowodowane przez ustawienia falownika:
1) Dostosuj standardy połączeń z siecią do warunków sieci na miejscu
Ustawianie standardu pojedynczego falownika podłączonego do sieci:
A. Menu główne > Ustawienia zaawansowane > Hasło 0010 > Włącz/wyłącz > Wyłącz;
B. Ustawienia zaawansowane > Hasło 0010 > Wybierz standard > Wybierz standardowy kod > Zapisz i wyślij;
C. Informacje zaawansowane > Hasło 0010 > Wiadomość bieżąca > Nr standardowy > Kod standardowy jest prawidłowy;
D. Jeśli modyfikacja nie powiedzie się, powtórz krok B.
Ustawianie standardu falownika trójfazowego podłączonego do sieci:
A. Menu główne > Ustawienia zaawansowane > Hasło 0010 > Włącz/wyłącz > Wyłącz;
B. Ustawienia zaawansowane > Hasło 0010 > Wybierz standard > Wybierz standard > Zapisz i wyślij
C. Informacje zaawansowane > Hasło 0010 > Wiadomość bieżąca > Nr standardowy > Kod standardowy jest prawidłowy;
D. Jeśli modyfikacja nie powiedzie się, powtórz krok B.
2) Ustaw tryb redukcji przepięcia, aby zmniejszyć moc wyjściową falownika przez gradient, by ustabilizować napięcie wyjściowe i zmniejszyć całkowitą utratę mocy.
Ustawianie funkcji zasilania przepięciowego falownika:
Menu główne > Ustawienia zaawansowane > Hasło 0010 > STD. Ustawienia trybu > Zestaw trybu roboczego > Tryb pracy: (Wolt-watt > Napięcie1~4: P-Limit1~4: ) > Zapisz i wyślij
3) Nieprawidłowe próbkowanie wewnętrzne falownika. Zmień wartość wyświetlaną napięcia sieci za pomocą ustawienia parametru kompensacji w falowniku
Ustawianie parametrów napięcia prądu przemiennego falownika:
Menu główne > Ustawienia zaawansowane > Hasło 0010 > Zestaw kompensacji > Parametr napięcia > Wartość ustawienia Vg-A-zero, Vg-B-zero, Vg-C-zero > Zapisz i wyślij.
Podsumowanie
Zbyt wysokie napięcie sieci jest stosunkowo częstym rodzajem problemu. Jeśli ta usterka wystąpi w układzie PV, należy ją wyeliminować w odpowiednim czasie, postępując zgodnie z opisanymi powyżej krokami rozwiązywania problemu.
Należy postępować zgodnie z dostarczonymi rozwiązaniami i w razie potrzeby skorzystać z pomocy lokalnego zespołu wsparcia firmy Solis w celu przywrócenia systemu do normalnych warunków pracy.
Jeśli masz jakiekolwiek inne pytania, możesz skontaktować się z inżynierami pomocy technicznej firmy Solis lub odwiedzić stronę www.solisinverters.com/aftersales.html
Solis jest jednym z największych i najbardziej doświadczonych producentów falowników szeregowych z globalną siecią zespołów serwisowych.
artykuł sponsorowany