Agregatorzy zwiększą opłacalność prosumenckich magazynów energii

Agregatorzy zwiększą opłacalność prosumenckich magazynów energii
Powervault

W opublikowanym dzisiaj projekcie nowelizacji Prawa energetycznego Ministerstwo Klimatu i Środowiska zakłada wprowadzenie szeregu regulacji, które powinny przełożyć się na większe zainteresowanie prosumentów montażem magazynów energii. Jedna z nich zakłada wejście na rynek energii tzw. agregatorów.

Stosowany od kilku lat na polskim rynku prosumenckim system opustów, umożliwiający „przechowanie” nieskonsumowanej energii w sieci przy zastosowaniu określonego współczynnika opustu, nie zachęca do inwestycji we własne magazyny energii.

Tymczasem szybko rosnąca ilość prosumenckich instalacji fotowoltaicznych sprawia, że posiadanie przez prosumentów własnych, fizycznych magazynów energii staje się coraz bardziej wskazane i może stanowić nie tylko alternatywę dla potrzebnej w tej sytuacji modernizacji sieci, ale stworzy prosumentom także dodatkowe możliwości zarabiania na rynku energii i prowadzenia działalności, która może dodatkowo wspierać bilansowanie krajowego rynku energetycznego.

REKLAMA

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce zakończyć system opustów już 31 grudnia 2021 r. Oddawane do użytku od 2022 r. instalacje prosumenckie mają korzystać z systemu rozliczeń zakładającego sprzedaż do tzw. sprzedawcy zobowiązanego nadwyżek energii po średniej cenie z rynku hurtowego z wcześniejszego kwartału.

Zgodnie z najnowszymi propozycjami Ministerstwa Klimatu, prosumenci będą mogli sprzedać energię po cenie wyższej innym sprzedawcom lub tzw. agregatorom.

Na czym ma polegać działalność agregatorów?

Autorzy projektu nowelizacji Prawa energetycznego i ustawy o OZE informują, że agregację należy rozumieć jako „działalność polegającą na sumowaniu wielkości mocy oraz energii elektrycznej oferowanej przez odbiorców, wytwórców lub posiadaczy magazynów energii elektrycznej, z uwzględnieniem zdolności technicznych sieci do której są przyłączeni, w celu sprzedaży energii elektrycznej lub obrotu energią, świadczenia usług systemowych lub usług elastyczności na rynkach energii elektrycznej”.

Agregacja ma umożliwić wszystkim grupom odbiorców – przemysłowym, komercyjnym oraz gospodarstwom domowym – dostęp do rynku energii elektrycznej, na którym będą mogli oferować swoją elastyczność oraz energię, którą wytwarzają we wysłanym zakresie. Elastyczność będzie można zaoferować dzięki posiadanemu magazynowi energii.



Do Prawa energetycznego ma zostać wprowadzona instytucja agregatora rozumianego jako podmiot zajmujący się agregacją, ale także niezależnego agregatora, czyli agregatora, który nie jest powiązany ze sprzedawcą odbiorcy i z którym została zawarta umowa o świadczenie usług agregacji.

Jak tłumaczy MKiŚ, taki podział ma celu wyraźne rozdzielenie podmiotów świadczących usługi agregacji na te, które zajmują się tylko świadczeniem tych usług oraz podmioty, u których usługi te należą do jednego z przedmiotów prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Zgodnie z unijną dyrektywą 2019/944 proponowane przepisy dotyczące świadczenia usług agregacji mają zastosowanie do obu podmiotów i będą mogły świadczyć swoje usługi na równych zasadach, z tym, że odbiorcy końcowi nie będą mogli zostać obciążeni przez przedsiębiorstwa energetyczne dyskryminacyjnymi wymogami, procedurami czy nieuzasadnionymi opłatami lub karami z powodu zawarcia umów o świadczenie usług agregacji z niezależnymi agregatorami.

Autorzy nowych rozwiązań zakładają, że odbiorca końcowy energii elektrycznej, wytwórca lub posiadacz magazynu energii elektrycznej ma być agregowany w tym samym czasie tylko przez jednego agregatora.

W projekcie ustawy umożliwia się korzystanie z usług agregacji na podstawie umowy o świadczenie usług agregacji zawartej pomiędzy odbiorcą końcowym, wytwórcą lub posiadaczem magazynu energii elektrycznej a agregatorem.

Zawarcie umowy o świadczenie usług agregacji ma odbywać się niezależnie od zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym umowy sprzedaży energii elektrycznej i bez zgody przedsiębiorstwa energetycznego, z którym taka umowa jest zawarta. Odbiorcom końcowym, będącym stroną tej umowy, ma ona zapewnić możliwość uzyskania od agregatora, na ich żądanie, bezpłatnie, co najmniej raz w każdym okresie rozliczeniowym danych pomiarowych dotyczących odpowiedzi odbioru, lub danych pomiarowych dotyczących ilości dostarczanej energii elektrycznej oraz danych ilości sprzedawanej energii elektrycznej.

Świadczenie usług agregacji odbywać się ma zgodnie z warunkami korzystania z sieci elektroenergetycznej i wymogami odnośnie przekazywania informacji pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi oraz pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi a odbiorcami określonymi w instrukcji ruchu i eksploatacji sieci przez operatora systemu elektroenergetycznego, na którego obszarze działania świadczona jest agregacja. W przypadku gdy właściwy jest więcej niż jeden operator systemu elektroenergetycznego, należy dochować warunków i wymogów określonych przez każdego z tych operatorów systemu.

Projekt ustawy ma zapewnić agregatorom prawo do wejścia na rynek energii elektrycznej bez zgody innych uczestników, a także możliwość funkcjonowania na równych zasadach jak przedsiębiorstwa energetyczne czy odbiorcy.

Zgodnie z projektowanymi przepisami agregator będzie mógł podjąć działalność po zamieszczeniu jego danych w rejestrze agregatorów. Jak zapewnia resort klimatu, wprowadzenie obowiązku rejestracji działalności agregatorów pozwoli na uwidocznienie tych podmiotów na rynku energii elektrycznej oraz rozpowszechnienie samej usługi, dając możliwość skorzystania z niej wszystkim zainteresowanym. Umożliwi to również monitorowanie rozwoju agregacji w całym kraju. Rejestr ma być prowadzonyprzez Prezesa URE w formie elektronicznej. Prezes URE będzie dokonywać wpisu agregatora do rejestru na jego wniosek.

W zakresie rozwiązywania konfliktów pomiędzy agregatorami a innymi uczestnikami rynku właściwy będzie Koordynator do spraw negocjacji działający przy Prezesie URE. Z tego względu rozszerzone mają zostać jego kompetencje o możliwość prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozstrzygania sporów wynikłych z umów o świadczenie usług agregacji.

Autorzy zaprezentowanego dzisiaj projektu nowelizacji Prawa energetycznego i ustawy o OZE zaznaczają, że agregacja została wyłączona z obowiązku sporządzania taryf, ponieważ brak jest celowości i uzasadnienia merytorycznego wprowadzenia takiego obowiązku.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.