Duży wzrost sprzedaży elektryków w Europie
Rejestracje samochodów elektrycznych w Europie coraz częściej dotyczą pojazdów napędzanych energią elektryczną. W niektórych krajach w ostatnim czasie ich udział w ogólnej liczbie rejestrowanych pojazdów wynosi już około 50 procent albo nawet wyraźnie przekracza tę wartość. W Polsce w ubiegłym roku zostało zarejestrowanych jedynie 2 proc. hybryd plug-in oraz aut zasilanych wyłącznie energią elektryczną.
Z raportu wykonanego przez International Council on Clean Transportation (ICCT) wynika, że najwyższy udział w rejestracjach samochodów pojazdy zasilane energią elektryczną osiągnęły w Europie w 2020 roku w Norwegii – 75 proc., a 2/3 stanowiły auta zasilane wyłącznie z baterii (Battery Electric Vehicles, BEV).
W przypadku Islandii udział elektryków wyniósł 46 proc., w Szwecji 32 proc., w Holandii 25 proc., Finlandii 18 proc., Danii 16 proc., a na największym europejskim rynku motoryzacyjnym, czyli w Niemczech, gdzie w 2020 r. zarejestrowano w sumie 2,91 mln aut, udział EV sięgnął 14 proc.
Ten ostatni kraj odnotował też najwyraźniejszy wzrost – z poziomu 3 proc. w roku 2019.
Imponująco wyglądają wyłącznie dane za grudzień 2020 r., w którym udział elektryków w rejestracjach wynosił w Holandii aż 72 proc., w Szwecji było to 49 proc., a w Belgii i Niemczech po 27 proc.
W przypadku Polski ICCT odnotowuje, że w ogólnej liczbie rejestracji aut za 2020 rok sięgającej 428,4 tys. udział elektryków był na poziomie 2 proc. w porównaniu do niemal zerowego udziału rok wcześniej. Wyłącznie w grudniu udział ten wyniósł 3 proc.
Średni udział rejestracji elektryków w badanych europejskich krajach w 2020 roku wyniósł 11 proc. w porównaniu do zaledwie 3 proc. rok wcześniej.
Z raportu International Council on Clean Transportation dowiadujemy się również, u których koncernów motoryzacyjnych udział elektrycznych pojazdów – hybrid typu plug-in i aut zasilanych wyłącznie energią elektryczną – w ogólnej sprzeaży był w 2020 roku największy.
W całym ubiegłym roku największy udział w sprzedaży pojazdów danej marki elektryki stanowiły w przypadku Daimlera (21 proc. wobec 3 proc. w roku 2019),
Następne były BMW oraz Kia z udziałem EV na poziomie 17 proc., Hyundai wypracował udział elektryków w swojej sprzedaży na poziomie 15 proc., grupa FCA-Tesla-Honda miała 13 proc., 12 proc. sprzedaży elektryków było w grupie Ford-Volvo, po 11 proc. osiągnęły VW i Nissan, 10 proc. to wynik Renault, a 7 proc. miała grupa PSA-Opel.
Daimler osiągnął jeszcze większy udział elektryków w swojej sprzedaży w grudniu 2020 r. Na łączny udział 46 proc. złożyło się 33 proc. rejestracji aut typu plug-in, a 13 proc. dotyczyło aut zasilanych wyłącznie bateriami.
W grupie FCA-Tesla-Honda sprzedaż elektryków w grudniu stanowiła 32 proc., kolejne pod tym względem były Hyundai (30 proc.), BMW i Kia (po 26 proc.) oraz VW (25 proc.), a udział powyżej 20 proc. miał jeszcze Renault (23 proc.).
Najwięcej aut w Europie w ubiegłym roku sprzedał VW (296,9 tys.), następnie PSA-Opel (157,5 tys.) i Renault (120,7 tys.).
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.