Chińczycy zapowiadają duży wzrost gęstości energii w bateriach

Chińczycy zapowiadają duży wzrost gęstości energii w bateriach
CATL

Producent baterii mających zastosowanie w samochodach elektrycznych czy stacjonarnym magazynowaniu energii  Contemporary Amperex Technology Limited (CATL)  zapowiedział wprowadzenie na rynek baterii ze stałym elektrolitem, w których gęstość energii sięgnie nawet 400 Wh/kg. To znacznie poprawiłoby osiągi i ekonomikę aut na prąd i magazynów energii.

Xiang Yanhuo odpowiedzialny w firmie Contemporary Amperex Technology Limited za departament automotive poinformował podczas jednej z konferencji branżowych, że chińska firma pracuje nad bateriami ze stałym elektrolitem, których gęstość energii wyniesie 350-400 Wh/kg. Przedstawiciel CATL nie określił jednak, kiedy takie baterie trafią na rynek, a ponadto zaznaczył, że wcześniej konieczne jest pokonanie kilku technologicznych barier.

Wcześniej CATL ma wprowadzić na rynek charakteryzujące się relatywnie gorszymi parametrami niż np. baterie NMC, baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) ze stałym elektrolitem i gęstością energii na poziomie ok. 200-230 Wh/kg.

REKLAMA

Natomiast jeszcze wyższa gęstość ma zostać osiągnięta dzięki zastosowaniu katody NMC złożonej w 80 proc. z niklu, w 10 proc. z manganu i 10 proc. z kobaltu.

W 2019 roku chińska agencja Xinhuanet informowała, że na poziomie ogniw CATL osiągał gęstość energii wynoszącą 240 Wh/kg. Celem wyznaczonym wówczas przez chińskiego producenta było osiągnięcie gęstości na poziomie 350 Wh/kg do roku 2024.

CATL należy do największych na świecie producentów baterii litowo-jonowych, które dostarcza takim koncernom motoryzacyjnym jak BMW, Daimler, Volkswagen, Jaguar, Toyota, Volvo czy Tesla.

Wcześniej chiński producent deklarował, że wdrożenie nowych, opracowanych przez niego rozwiązań w budowie baterii typu LFP pozwoli na zwiększenie zasięgów samochodów elektrycznych nawet do tysiąca kilometrów.

REKLAMA

Najnowsza deklaracja CATL może być odpowiedzią na ostatnie informacje od chińskiego producenta samochodów elektrycznych Nio, który zapowiedział, że już w 2022 roku rozpocznie sprzedaż aut z bateriami ze stałym elektrolitem, o pojemności 150 kWh, charakteryzującymi się gęstością energii na poziomie 360 kWh/kg. Nio nie poinformował jednak, kto będzie dostawcą baterii, jednak chińskie media miały powiązać tę informację z chińską firmą Solid State Lion.

Osiągnięcie wyniku gęstości na poziomie wskazanym przez CATL czy Nio będzie oznaczać wyprzedzenie Tesli, która w ubiegłym roku zapowiedziała opracowanie nowej generacji baterii oznaczonych jako 4680, w których gęstość energii ma docelowo wynieść 300 Wh/kg.

Reuters informował w sierpniu 2020 roku, że stosowane w Tesli Model 3 baterie Panasonica, model 2170, posiadają gęstość wynoszącą około 260 Wh/kg.

W połowie ubiegłego roku Elon Musk ocenił, że wdrożenie do produkcji baterii o wyższej gęstości energii sięgającej 400 Wh/kg zajmie około 3-4 lata.

Szef Tesli sugerował, że postęp, który w najbliższych latach dokona się w tym zakresie, zwiększy możliwości elektryfikacji np. lotnictwa, którą utrudnia na razie zbyt niska gęstość baterii.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.