Pół miliona inteligentnych liczników u klientów Taurona

Pół miliona inteligentnych liczników u klientów Taurona
Tauron

Ponad pół miliona klientów Taurona posiada już liczniki ze zdalnym odczytem. Za osiem lat liczba ta powinna sięgnąć niemal 4,5 miliona. Zgodnie z unijnymi regulacjami, spółki dystrybucyjne powinny bowiem do 2028 roku wyposażyć w takie urządzenia 80 proc. swoich indywidualnych odbiorców. Tauron podkreśla, że korzystający z inteligentnych liczników zyskują możliwość kontrolowania zużycia energii.

Spółka Tauron Dystrybucja podkreśla, że wymiana tak dużej liczby liczników, a także skomunikowanie ich z systemem centralnym jest dużym wyzwaniem organizacyjnym. W związku z tym już teraz rozpoczęto prace przygotowawcze do uruchomienia projektu, którego celem będzie realizacja obowiązku ustawowego w wymaganym terminie.

Obowiązek ten wynika z przyjętej przez rząd nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która obecnie jest procedowana w Sejmie.

REKLAMA

– Wymiana liczników na inteligentne u klientów indywidualnych, nawet rozłożona w czasie, to ogromne przedsięwzięcie logistyczne, organizacyjne i finansowe. Przy założeniu przewidywanego wzrostu klientów spółki oraz stabilności wymogów prawnych, na koniec 2028 r. w Tauron Dystrybucja powinno być zainstalowanych ok. 4,48 mln inteligentnych liczników – mówi Wojciech Ignacok, prezes zarządu Tauron Polska Energia.

Tauron podkreśla, że liczniki inteligentne to ważny element inteligentnej sieci elektroenergetycznej, która umożliwia przesyłanie i przetwarzanie istotnych dla niej informacji, takich jak jakość energii elektrycznej, zużycie energii przez klientów i generacja energii ze źródeł konwencjonalnych i odnawialnych.

Inteligentne liczniki są istotnym narzędziem również w zakresie obserwowalności sieci dystrybucyjnej i jej automatycznego konfigurowania, przez co służby operacyjne w terenie skupiają się na kwestiach technicznych. Natomiast pozyskanie danych o stanie pracy sieci oraz wykonywania niezbędnych czynności łączeniowych dedykowane jest sieci inteligentnej.

 Inteligentne liczniki przyniosą istotne korzyści naszym klientom. Jako część inteligentnego systemu opomiarowania energii pozwolą automatycznie pozyskiwać informacje na temat zużycia energii przez konkretne gospodarstwa domowe. Ponadto dzięki smart meteringowi, klienci mogą przyjrzeć się swoim nawykom konsumenckim, a co za tym idzie wpływać w ten sposób zarówno na ilość zużytej energii, jak i ponoszone opłaty – mówi Ewa Groń, rzecznik prasowy Tauron Dystrybucja. 

REKLAMA

 Z naszego punktu widzenia inteligentne liczniki podnoszą sprawność działania i efektywność ekonomiczną operatora, co przekłada się na bezpieczeństwo i ciągłość dostaw energii – dodaje Groń. 

Podstawowe korzyści z wdrożenia inteligentnych liczników to zwiększenie skuteczności zarządzania danymi pomiarowymi, poprawienie bezpieczeństwa pracy sieci oraz możliwość szybszego i sprawniejszego działania w przypadku awarii sieci, a w efekcie skrócenie czasu przerw w dostawie energii, czy przyspieszenie obsługi reklamacji.

Tauron posiada już duże doświadczenie w montażu i wykorzystaniu liczników inteligentnych. Spółka zrealizowała dotychczas największy w Polsce projekt w tym zakresie: AMIPlus Smart City Wrocław. Na terenie Aglomeracji Wrocławskiej w sieci Tauron Dystrybucji pracuje już ok. 405 tys. liczników AMI.

Wykorzystane liczniki to urządzenia kilku producentów, które są w pełni interoperacyjne, co oznacza, że współdziałają i komunikują się ze sobą w sieci elektroenergetycznej.

Tauron podkreśla, że projekt realizowany we Wrocławiu od 2015 roku umożliwił zbudowanie unikatowych kompetencji, które usprawnią realizację prac wdrożeniowych w innych lokalizacjach.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.