Kolejne autobusy elektryczne z Polski trafiły do Berlina
Solaris zakończył dostawy 90 autobusów Urbino 12 electric dla spółki transportu publicznego Berliner Verkehrsbetriebe (BVG). Firma z Bolechowa pod Poznaniem podkreśla, że jest to jeden z największych kontraktów na pojazdy bateryjne w Europie i największy dotychczas zrealizowany przez nią w Niemczech. Po stolicy Niemiec jeżdżą już łącznie 123 elektryczne Solarisy.
W drugiej połowie grudnia Solaris zakończył realizację trzeciego największego w swojej historii zamówienia na autobusy elektryczne, a zarazem jednego z największych w Europie. W czerwcu 2019 roku miejski przewoźnik z Berlina zamówił 90 dwunastometrowych bateryjnych Urbino 12. Wszystkie są już w codziennej eksploatacji.
Autobusy są wyposażone w baterie o całkowitej pojemności nominalnej 300 kWh. Ich ładowanie odbywa poprzez system plug-in. Każdy z 90 zamówionych przez BVG autobusów pomieści 65 pasażerów. Elektryczne Solarisy wyposażone są m.in. w system klimatyzacji z pompą ciepła, monitoring oraz dostępne dla pasażerów gniazda USB. Ponadto kamera skrętu wspomaga kierowcę podczas skręcania w prawo, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo podczas manewrowania w ruchu miejskim.
Solaris jest liderem elektromobilności w transporcie publicznym w Europie. W trzech pierwszych kwartałach 2020 roku odnotował największy udział – wynoszący blisko 25 proc. – spośród wszystkich producentów w nowo zarejestrowanych autobusach z napędem elektrycznym w Europie Zachodniej. W analizowanym okresie na ulice europejskich miast wyjechały 242 autobusy Urbino electric.
Do niemieckich klientów producent dostarczył dotychczas ponad 180 pojazdów, które trafiły m.in. do Berlina, Drezna, Hamburga, Frankfurtu nad Menem, Hamburga, Hanoweru, Norymbergii, Offenbach czy Würzburga.
Wcześniej w tym miesiącu producent z Bolechowa pod Poznaniem pochwalił się zdobyciem pierwszego zamówienia w ramach przetargu na 530 autobusów elektrycznych dla Hamburga.
Współpraca Solarisa z Hamburgiem w obszarze transportu zeroemisyjnego rozpoczęła się w 2014 roku. Od tego czasu producent dostarczył do tego niemieckiego miasta dwa autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym oraz osiemnaście Urbino 12 electric.
Teraz, w ramach umowy ramowej na dostawę aż 530 autobusów elektrycznych w latach 2021-25, Solaris otrzymał pierwsze zamówienie na 5 autobusów elektrycznych o długości 12 metrów oraz 5 autobusów elektrycznych o długości 18 metrów. Zgodnie z podpisaną umową elektrobusy trafią do Hamburga w październiku 2021 roku.
Solaris dostarczy do Hamburger Hochbahn dwa modele ze swojego bezemisyjnego portfolio: Urbino 12 electric oraz Urbino 18 electric. Oba pojazdy w konfiguracji dla operatora z Hamburga będą posiadać silniki zintegrowane z osią napędową. Baterie wybrane przez przewoźnika to Solaris High Energy+, których ładowanie będzie możliwe poprzez klasyczny system plug-in.
W ramach dodatkowego rozwiązania pojazdy będą posiadać funkcję prekondycjonowania termicznego, która ma zapewnić optymalną temperaturę pojazdu podczas ładowania baterii.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.