Co decyduje o żywotności baterii litowo-jonowych?

Rozwój elektromobilności zwiększył zapotrzebowanie na wykorzystywanie technologii litowo-jonowej. Pomimo prac badawczo-rozwojowych nad alternatywnymi sposobami bezpiecznego magazynowania i oddawania energii, akumulatory litowo-jonowe zapewne jeszcze długo będą najpowszechniej wykorzystywanym rozwiązaniem w wielu gałęziach przemysłu. Co w największym stopniu decyduje o ich żywotności oraz jakie są zasady bezpiecznej eksploatacji?
Zastosowanie baterii litowo-jonowych (Li-On) jest bardzo szerokie. Są one montowane m.in. w elektronice użytkowej (telefony, tablety, kalkulatory), w transporcie (samochody elektryczne, wózki dla niepełnosprawnych, skutery, drony) oraz np. w jednostkach pływających.
Czas pracy akumulatora litowo-jonowego uwarunkowany jest pojemnością baterii i zużyciem energii. Pojemność w przypadku baterii Li-On wyrażamy najczęściej w mAh. Ulega ona zmniejszeniu na przestrzeni całego życia baterii, chociaż na szczęście jest wiele sposobów na to, jak bezpiecznie ją wydłużyć.
Żywotność baterii litowo-jonowych określona jest ilością cykli ładowania. Dla przykładu, w przypadku baterii polskiego producenta PZL Sędziszów standardowe ogniwa mają charakteryzować się żywotnością 300-1000 cykli. Stosuje się jednak również ogniwa o większej ilości cykli ładowania, w zależności od przeznaczenia baterii oraz warunków eksploatacji.
PZL Sędziszów
Jak zwracają uwagę eksperci PZL Sędziszów, po wykorzystaniu określonej przez producenta ilości cykli ładowania ogniwa tracą przeciętnie około 20-30 proc. pojemności, jednak można w bezpieczny i sprawdzony sposób wydłużyć żywotność baterii litowo-jonowych, niezależnie od miejsca ich zastosowania.
W tym kontekście eksperci polskiego producenta zwracają uwagę na kilka podstawowych zasad:
- nie dopuszczać do pełnego rozładowania baterii/akumulatora; optymalne jest rozpoczęcie ładowania przy poziomie 15-20 proc. naładowania.
- przechowywana i nieużywana przez dłuższy czas bateria (np. przez sezon zimowy) powinna być naładowana do poziomu 30-50 proc.; przechowywanie przez kilka miesięcy zupełnie rozładowanej baterii może doprowadzić do jej trwałego uszkodzenia lub zmniejszenia żywotności kilkukrotnie.
- nieładowanie do pełna za każdym razem; optymalne jest ładowanie baterii do poziomu 80-90 proc.; pełne ładowanie można wykonać raz na jakiś czas np. co 10 ładowań, w celu zbalansowania pojedynczych ogniw.
- ważne jest przechowywanie i użytkowanie baterii w optymalnej temperaturze, zgodnie ze specyfikacją techniczną producenta. Jeśli np. w okresie zimowym stawiamy skutek elektryczny „pod chmurką”, warto wymontować baterię i przenieść ją do cieplejszego miejsca, pamiętając o jej podładowywaniu.
- używanie tylko dedykowanej ładowarki, zapewniającej prąd o odpowiednim natężeniu – niewłaściwe natężenie skraca żywotność baterii litowo-jonowej.
– W PZL Sędziszów przypominamy, że przestrzegając kilku prostych zasad, jak np. nieładowania baterii do pełna, używania oryginalnych akcesoriów oraz nienarażania ich na działanie w skrajnych temperaturach, jesteśmy w stanie nawet trzykrotnie wydłużyć ich żywotność. Warto o tym pamiętać, aby optymalizować koszty eksploatacji określonych urządzeń i nie narażać się na ryzyko przedwczesnej wymiany baterii – podsumowuje Patryk Grendysa, technolog ds. rozwoju baterii w PZL Sędziszów.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.