Ogniwa paliwowe zasilą miejsce budowy wielkiego interkonektora
Zasilane wodorem ogniwa paliwowe dostarczą energię elektryczną i cieplną na miejscu budowy sieci przesyłowej, którą prowadzi brytyjski operator systemu elektroenergetycznego National Grid.
Za projektem uruchomienia ogniwa paliwowego na terenie budowy interkonektora w Lincolnshire, realizowanej w ramach projektu o nazwie Viking Link, stoją firmy Siemens Energy oraz GeoPura. Dzięki uruchomieniu ogniwa nie będzie potrzeby doprowadzenia zasilania z sieci czy zastosowania na miejscu budowy generatorów diesla.
Dostarczana przez umieszczone w pojedynczym kontenerze ogniwo moc elektryczna wyniesie 250 kVA, a moc cieplna 80 kW. Ciepło będzie dystrybuowane na miejscu w ramach zbudowanej na miejscu sieci rur o długości 300 metrów.
Dodatkowo na miejscu zostanie zainstalowany bateryjny magazyn energii o pojemności 216 kWh, którego celem ma być pokrycie szczytowego zapotrzebowania na prąd oraz poprawa efektywności całego systemu zasilania.
W przypadku awarii ogniwa paliwowego magazyn ma zapewnić zasilanie w czasie do kilku godzin.
Oprócz zasilania obiektów, z których będą korzystać pracownicy budujący interkonektor, ogniwo i magazyn mają dostarczać energię do ładowania wykorzystywanych na miejscu samochodów elektrycznych należących do National Grid.
Początkowo ogniwo ma być zasilane wodorem powstającym w procesach, którym towarzyszy emisja CO2, jednak z czasem wykorzystywany na miejscu ma być tylko zielony wodór pochodzący z elektrolizy z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej.
Projekt Viking Link zakłada budowę interkonektora łączącego systemy energetyczne Wielkiej Brytanii i Danii. Zakładana moc wyniesie 1,4 GW i ma to być najdłuższe na świecie podmorskie połączenie energetyczne, które tylko na odcinku pod wodą będzie liczyć 765 km.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.