PGNiG rozwinie zielony wodór z Toyotą
Toyota Motor Poland oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA podpisały umowę o współpracy przy rozwoju technologii wodorowej w Polsce. W ramach porozumienia powstanie m.in. pilotażowa stacja tankowania wodorem. PGNiG ma zbudować farmę fotowoltaiczną, z której energia będzie wykorzystywana do produkcji tzw. zielonego wodoru, a więc pochodzącego ze źródeł odnawialnych.
– Uruchomienie pilotażowej stacji tankowania pojazdów wodorem będzie pierwszym krokiem PGNiG w realizacji zaplanowanego przez naszą grupę kapitałową programu wodorowego. Przy testowaniu stacji współpracować będziemy z Toyotą, uznanym w świecie motoryzacji partnerem i czołowym producentem pojazdów zasilanych wodorem. Jestem przekonany, że pozwoli nam to przyczynić się do efektywnego rozwoju rynku paliwa wodorowego w Polsce – komentuje Jerzy Kwieciński, prezes PGNiG.
Ogłoszony w maju badawczy program wodorowy PGNiG obejmuje produkcję wodoru, w tym tzw. zielonego wodoru wykorzystującego odnawialne źródła energii, magazynowanie wodoru i jego dystrybucję, a także zastosowania w energetyce przemysłowej.
– Eksploatacja badawczej stacji pozwoli PGNiG na zbudowanie kompetencji wodorowych w zakresie tego typu projektów. Docelowo chcemy wzbogacić naszą ofertę sprzedażową o wodór, także w zakresie paliwa napędowego dla pojazdów, co uzupełniłoby oferowane obecnie CNG i LNG, przyczyniając się do rozwoju nisko- i zeroemisyjnej gazomobilności w Polsce – komentuje Arkadiusz Sekściński, wiceprezes PGNiG ds. rozwoju.
Toyota Motor Poland w przyszłym roku wprowadzi na rynek samochody osobowe Mirai drugiej generacji. To pierwsze masowo produkowane auto na wodór. W stosunku do poprzedniej wersji nowa generacja samochodu z ogniwami paliwowymi ma wydłużony zasięg o 30 proc., co daje po napełnieniu zbiorników pojazdu zasięg w granicach 650-900 km. Tankowanie ma trwać zaledwie kilka minut.
– W motoryzacji mamy obecnie do czynienia z rewolucją, a Toyota jako globalna marka od lat wspiera rozwój całego sektora m.in. poprzez udostępnianie patentów. Jako Toyota Motor Poland od lat należymy do liderów innowacyjności i elektromobilności. Cieszymy się, że z PGNiG jako naszym partnerem będziemy pracować nad jak najefektywniejszym wykorzystaniem wodoru na wszystkich etapach. Inżynierowie obu marek będą wspólnie brać udział w procesie projektowania i budowy stacji tankowania wodoru, a także planowaniu i przeprowadzeniu badań – komentuje Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.
Kilka miesięcy temu PGNiG przedstawiło założenia programu wodorowego, na który składa się kilka projektów mających pokazać możliwości wykorzystania wodoru wytwarzanego m.in. z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
Jednym z projektów w ramach programu wodorowego PGNiG jest InGrid – Power to Gas. W oddziale spółki w Odolanowie powstanie instalacja tzw. power-to-gas, w której ma rozpocząć się produkcja zielonego wodoru powstającego w procesie elektrolizy z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej pochodzącej w tym przypadku z fotowoltaiki.
PGNiG bada możliwości budowy farm fotowoltaicznych na swoich terenach. Na razie zdecydowano się na budowę farmy PV w Odolanowie. Inwestycję uwzględniającą budowę farmy fotowoltaicznej, instalacji power-to-gas oraz dedykowanej sieci gazowej przygotuje spółka Gazoprojekt z grupy PGNiG. Instalacja ma być gotowa w 2022 r.
PGNiG szykuje ponadto projekt o nazwie Hydro Tank – uruchomienia stacji badawczej tankowania pojazdów napędzanych wodorem. Spółka podpisała już umowę z polsko-brytyjskim konsorcjum na jej zaprojektowanie i wybudowanie. Koszt inwestycji oszacowano na 9 mln zł.
Uruchomienie stacji tankowania wodorem planowane jest w 2021 roku w warszawskiej siedzibie PGNiG w sąsiedztwie istniejącej stacji tankowania CNG. Ponadto spółka ma ogłosić przetarg na zakup pierwszych aut na wodór.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.