Elektryki z Wrocławia do Gliwic

Volvo wygrało przetarg i podpisało umowę na dostawę dziesięciu w pełni elektrycznych autobusów miejskich oraz infrastruktury ładowania do Gliwic. To kolejne miasto w Polsce, w którym pojawią się tego typu pojazdy – w całości wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach rozstrzygnęło przetarg na dostawę dziesięciu elektrycznych autobusów miejskich. Do Gliwic zostanie dostarczonych siedem autobusów Volvo 7900 Electric o długości 12 metrów, mogących pomieścić ponad 75 pasażerów oraz trzy autobusy przegubowe Volvo 7900 Electric Articulated o długości 18 metrów, mogące przewieźć ponad 130 pasażerów.
Zakup autobusów jest realizowany dzięki unijnemu wsparciu ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, priorytet 6 Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, działanie 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
– Mieszkańcy już niedługo będą jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Warto podkreślić, że pojazdy tego typu to nie tylko cichy i bezemisyjny transport publiczny, to także znacząco niższe zużycie energii – o około 80 proc. w porównaniu z analogicznymi autobusami napędzanymi silnikiem diesla – komentuje Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym.
Elektryczne autobusy Volvo trafią do Gliwic do końca 2021 roku bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie są projektowane i w całości produkowane.
Będą zasilane bateriami o pojemności 264 kWh (pojazdy krótkie) oraz 330 kWh (przegubowe), które umożliwią przejazd na jednym ładowaniu trasy o długości powyżej 100 km. Ładowanie odbywać się będzie w zajezdni – poprzez gniazdo plug-in oraz przez szybką ładowarkę – pantograf – opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu. Takie ładowanie trwa zaledwie kilka minut.
Pojazdy będą całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością. Zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB dla pasażerów i system Wi-Fi, zapewniający pasażerom bezprzewodowy dostęp do internetu.
Volvo zapewnia 5-letnią gwarancję ogólnopojazdową, 15 lat gwarancji na nadwozie i szkielet kratownicy, 12 lat na system detekcji i gaszenia pożaru, 10 lat na system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz aż 15-letnią gwarancję na baterie.
Oprócz autobusów oferta Volvo obejmuje także dostawę infrastruktury ładowania, która powstanie we współpracy z firmą Medcom.
Gliwice są kolejnym polskim miastem, do którego trafią zelektryfikowane, miejskie autobusy Volvo. Wcześniej firma dostarczyła takie pojazdy (hybrydy, elektryczne hybrydy i pojazdy w pełni elektryczne) do Inowrocławia, Sosnowca, Krakowa, Tarnowskich Gór, Jeleniej Góry, Koszalina, Białegostoku, Krosna, Leszna, Grudziądza, Ełku, Kędzierzyna Koźla i Świerklańca.
Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.