Austriacy sprawdzają wodorowy autobus z Polski

Austriacy sprawdzają wodorowy autobus z Polski
Solaris

Autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen będzie ponownie testowany w Austrii. Po udanych czerwcowych jazdach w Wiedniu wczoraj autobus trafił do firmy Dr. Richard Gruppe, największego prywatnego przewoźnika w Austrii.

Coraz więcej firm w Europie stawia na czyste rozwiązania w transporcie, w tym bezemisyjne autobusy. W tym gronie są również prywatni przewoźnicy. Solaris wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom dodając do swojej oferty pojazdów nisko- i bezemisyjnych autobus zasilany wodorem.

Wcześniej wyprodukowany w Bolechowie pod Poznaniem autobus Urbino 12 hydrogen był testowany przez przewoźnika z Wiednia, a teraz jego możliwości sprawdza firma Dr. Richard Gruppe.

REKLAMA

Dr Ludwig Richard, właściciel i zarządzający firmą Dr Richard Gruppe, zaznacza, że relatywnie wysokie koszty pozostają jeszcze barierą w szerokim wykorzystaniu technologii wodorowej w transporcie, jednak dodaje, że z niecierpliwością czeka na efekty testów wodorowego pojazdu Solarisa.  

W firmie Dr. Richard Gruppe zajmujemy się bezemisyjną mobilnością od kilku lat. W trakcie wielu testów z autobusami zasilanymi bateryjnie byliśmy w stanie uzyskać cenny wgląd w ich praktyczne użytkowanie i wdrożenie. Teraz po raz pierwszy mamy okazję przetestować napędzany wodorem autobus Solarisa. Im dłuższe są do pokonania odległości i im wyższa masa samego pojazdu, tym bardziej ten rodzaj napędu, również pod względem źródeł surowców niezbędnych do jego zatankowania, zyskuje na znaczeniu – komentuje dr Ludwig Richard.

Firma Dr. Richard Gruppe to największy prywatny przewoźnik w Austrii z flotą liczącą niemal tysiąca autobusów – w tym również pojazdów marki Solaris. Początek współpracy obu firm sięga roku 2010.

REKLAMA

Solaris zapewnia, że jego najnowszy wodorowy pojazd cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów. Od jego premiery w czerwcu ubiegłego roku Solaris otrzymał zamówienia na łącznie 57 pojazdów z Niderlandów, Niemiec oraz Włoch. Pierwsze wodorowe Urbino 12 hydroge jeszcze w tym roku zostaną dostarczone do Bolzano, Kolonii oraz Wuppertal.

Autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen wykorzystują zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór gromadzony jest w postaci gazowej w pięciu zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Zestaw kompozytowych butli typu 4 umieszczonych nad pierwszą osią pojazdu ma łączną pojemność 1560 litrów.

Energia potrzebna do napędzania autobusu powstaje w ogniwie paliwowym, do którego dostarczany jest wodór zgromadzony w butlach na dachu pojazdu. Wodór jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu, którą stanowi oś z elektrycznymi silnikami.

Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Pojazdy nie generują do środowiska żadnych szkodliwych substancji.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.