Elektryczne auta zmagazynują energię z farm wiatrowych i oddadzą ją do sieci

Elektryczne auta zmagazynują energię z farm wiatrowych i oddadzą ją do sieci
Nissan

Zrealizowany w Niemczech projekt zakładający synergię samochodów elektrycznych i sieci energetycznej pokazał, że pojazdy wyposażone w technologię dwukierunkowego przesyłu energii mogą okazać się cennymi magazynami energii stabilizującymi pracę sieci elektroenergetycznej, w której rośnie udział energii produkowanej ze źródeł odnawialnych. 

Działający w Niemczech operator systemu przesyłowego TenneT, Nissan oraz firma technologiczna The Mobility House zrealizowały projekt badający możliwości gromadzenia energii elektrycznej w bateriach elektrycznych Nissanów Leaf i możliwości oddawania jej do sieci dzięki wykorzystaniu funkcjonalności dwukierunkowego przesyłu energii tzw. vehicle-to-grid (V2G).

W ramach pokazowego projektu o nazwie Sinteg akumulatory z elektrycznych Nissanów Leaf zostały wykorzystane jako urządzenia magazynujące lokalnie wytwarzaną energię elektryczną, pomagając w ustabilizowaniu sieci elektroenergetycznej w godzinach szczytowego poboru.

REKLAMA

Projekt miał na celu zademonstrowanie rozwiązania dla coraz powszechniejszego problemu na niemieckim rynku energetycznym, gdzie coraz większa część energii wytwarzanej z elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych jest tracona z powodu wąskich gardeł w systemie przesyłu energii elektrycznej.

Jak podkreślają autorzy projektu Sinteg, w celu ograniczania przeciążenia sieci TenneT musi redukować nadwyżkę energii ze źródeł odnawialnych na północy Niemiec, a jednocześnie zwiększyć jej wytwarzanie na południu kraju konwencjonalnymi i kosztownymi metodami – zwłaszcza w godzinach szczytu.

Zastosowane rozwiązanie polega na wykorzystaniu energii wiatrowej dostępnej w północnych Niemczech do ładowania samochodów elektrycznych w tym regionie. Jednocześnie elektryczność z naładowanych do pełna akumulatorów Nissanów Leaf wraca do sieci elektroenergetycznej, co eliminuje konieczność zwiększania produkcji energii z wykorzystaniem paliw kopalnych.

W systemie współdzielenia energii dzięki funkcjonalności vehicle-to-grid uwzględniono wymagania użytkowników pojazdów w zakresie mobilności i ładowania. Dzięki temu wzrosło wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych przy jednoczesnym zmniejszeniu ograniczeń w korzystaniu z energii wiatrowej na północy.

Jak zapewniają autorzy projektu, osiągnięto to bez ponoszenia wysokich kosztów i bez utraty cennej energii.

Redystrybucją energii steruje oprogramowanie dostarczone przez firmę The Mobility House. Chodzi o system zarządzania energią o nazwie ChargePilot działający zgodnie z parametrami nadawanymi przez operatora sieci energetycznej.

Inteligentny system ładowania i zarządzania energią, nad którym pracuje niemiecka firma, może pomóc w efektywnej integracji małych i zdecentralizowanych magazynów energii w postaci akumulatorów samochodów elektrycznych z systemem zarządzania siecią.

Sterowanie obciążeniem i redystrybucją energii odbywa się lokalnie i na bieżąco – poprzez łącza z platformą technologiczną The Mobility House oraz platformą TenneT, która reguluje elastyczność w małej skali.

REKLAMA

Wcześniej The Mobility House zastosował swoją technologię w projekcie Renault-Nissan Alliance w Porto Santo na portugalskiej wyspie Madera, która chce być pierwszą wyspą na świecie wolną od emisji CO2.

Autorzy projektu Sinteg zapewniają, że technologia V2G może zostać wykorzystana do znacznego ograniczenia śladu węglowego sektora energetycznego. Podkreślają, że w latach 2017–201 regulacji wymagało ponad 5 TWh nadwyżki energii z elektrowni wiatrowych rocznie, wyliczając, że każda kilowatogodzina energii wyprodukowana w elektrowni wiatrowej bez konieczności ograniczania jej mocy oznacza zmniejszenie emisji CO2 ze spalania paliw kopalnych, takich jak węgiel, średnio o 737 gramów.

TenneT pracuje wspólnie z innymi operatorami systemów przesyłowych nad europejską platformą, która pozwoli na zintegrowanie małych i elastycznych elementów, takich jak samochody elektryczne, z systemem energetycznym w większej skali.

– Pilotażowy projekt pokazał, że w przyszłości możliwe będzie wykorzystanie elektromobilności do elastycznego kontrolowania zależnej od pogody produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Zastosowane rozwiązanie odciąża sieci elektroenergetyczne i pomaga nam ograniczyć kosztowną regulację wydajności turbin wiatrowych. W krótkim okresie elastyczność elektrycznej mobilności może uzupełniać rozbudowę sieci elektroenergetycznej, stając się ważnym elementem transformacji energetycznej – zapewnia Tim Meyerjürgens, dyrektor zarządzający TenneT.

Nissan już od kilku lat współpracuje z The Mobility House nad rozwiązaniami w zakresie inteligentnej integracji samochodów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną.

Francisco Carranza, dyrektor zarządzający Nissan Energy w Nissan Europe, przekonuje, że samochody elektryczne mogą być podłączane do sieci elektroenergetycznej oraz wspierać przesył i dystrybucję elektryczności, w ten sposób stabilizując pracę sieci.

Samochody elektryczne marki Nissan są zgodne ze standardem CHAdeMO, który już umożliwia dwukierunkową wymianę energii.

Autorzy projektu zrealizowanego w Niemczech podkreślają, że kluczem do bezemisyjnej przyszłości jest jak najszybsze ustanowienie politycznych ram dla inteligentnej i dwukierunkowej integracji elektrycznej mobilności z siecią elektroenergetyczną.

Po usunięciu barier regulacyjnych firmy będą mogły uzyskiwać z tego tytułu przychód, który pozwoli im użytkować park pojazdów elektrycznych w sposób bardziej opłacalny i bez emisji CO2.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.