Wodorowe autobusy Solarisa trafią na kolejny rynek

Wodorowe autobusy Solarisa trafią na kolejny rynek
Solaris

Wprowadzany przez producenta autobusów z Bolechowa pojazd napędzany wodorem znalazł kolejnych klientów. Solaris Urbino 12 hydrogen trafi do dwóch przewoźników z Niemiec.

Pozyskane zamówienie nie jest pierwszym złożonym u polskiego producenta na autobusy z napędem wodorowym. Firma Solaris dostarczyła już do Hamburga dwa autobusy Urbino 18,75 electric oraz do Rygi 10 trolejbusów z wodorowym tzw. range-extenderem.

Z kolei włoski przewoźnik SASA Bolzano złożył zamówienie na 12 pojazdów Solaris Urbino 12 hydrogen o parametrach technicznych podobnych do pojazdów zamówionych przez niemieckich przewoźników. Te dostawy zrealizowane będą już w 2021 roku, a pierwszy z zamówionych autobusów ma trafić do Włoch jeszcze w tym roku.

REKLAMA

Teraz wodorowe Solarisy zamówiły niemieckie firmy Verkehrsverbund Rhein-Ruhr WSW Mobil GmbH z Wuppertal oraz RVK Köln. Obu operatorom Solaris dostarczy łącznie 25 napędzanych wodorem autobusów miejskich.

Dziesięć z 25 zamówionych autobusów będzie kursować w Wuppertal, natomiast pozostałych 15 swoją pracę wykonywać będzie na liniach obsługiwanych przez RVK Köln w pobliskiej Kolonii. Do obu miast pierwsze z zamówionych nowoczesnych pojazdów Solaris Urbino 12 hydrogen zostaną dostarczone jeszcze w tym roku. Pozostałe zostaną przekazane obu przewoźnikom do końca 2021 roku.

REKLAMA

Ekologiczne pojazdy Solaris Urbino 12 hydrogen, które wkrótce trafią na niemieckie ulice, wykorzystują zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Dzięki zastosowanej technologii autobusy będą miały możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż do 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna.

Wodorowe autobusy z Bolechowa wyposażone będą w baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności około 30 kWh, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Prąd uzyskany w wyniku elektrolizy napędzać będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.

W pojeździe Urbino 12 hydrogen wodór gromadzony jest w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 atmosfer w 5 zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Zestaw kompozytowych butli typu 4 umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu ma pojemność 1560 litrów i pozwoli zmagazynować 37,5 kg wodoru.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.