Elektryczne plany Solarisa
Producent autobusów z Bolechowa pod Poznaniem chwali się rekordowymi zamówieniami na jego elektryczne pojazdy i zapowiada na ten rok powiększenie swojej oferty w zakresie autobusów zasilanych energią elektryczną.
Rok 2019 był dla firmy Solaris rekordowy pod kilkoma względami. Po pierwsze, spółka osiągnęła najwyższą w swojej historii sprzedaż. Łącznie producent dostarczył 1487 pojazdów.
Ponadto Solaris zanotował w 2019 roku rekordowe przychody w wysokości 2,6 mld złotych. Oznacza to wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym o blisko 40 proc.
Coraz ważniejszym segmentem sprzedaży są dla firmy z podpoznańskiego Bolechowa autobusy elektryczne.
W roku 2018 autobusy hybrydowe, elektryczne i trolejbusy stanowiły łącznie 29 proc. wszystkich sprzedanych pojazdów. Z kolei w roku 2019 ich udział wzrósł o 11 punktów procentowych do poziomu 40 proc.
W 2019 producent dostarczył do swoich klientów łącznie 162 autobusy bateryjne, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem 2018 o 51 proc.
Natomiast na ten rok Solaris otrzymał już zamówienia na ponad 500 takich pojazdów.
Do kontraktów, które będą realizowane w bieżącym roku, należy między innymi największe w Polsce zamówienie na 130 przegubowych Solarisów Urbino 18 dla MZA Warszawa czy umowa ramowa na dostawę do 250 autobusów Solaris Urbino 12 electric dla ATM Mediolan. W porównaniu z rokiem 2017 oznacza to ponad ośmiokrotny wzrost pozyskanych zamówień na dostawę autobusów elektrycznych.
Solaris podreśla trend rosnącego udziału pojazdów z napędami nisko i zeroemisyjnymi w strukturze sprzedażowej i produkcyjnej firmy z pewnością utrzyma się w roku 2020 i jest zgodny z tendencjami całego rynku Unii Europejskiej i krajów EFTA, które dla Solarisa są głównym obszarem działalności komercyjnej. Od kilku lat w tych państwach obserwowany jest niezwykle dynamiczny wzrost popytu na pojazdy nisko- i zeroemisyjne w transporcie publicznym.
Widać to także na przykładzie liczby zamówionych autobusów bateryjnych w krajach UE i EFTA w roku 2018 i 2019. Porównując liczbę zamówionych autobusów bateryjnych rok do roku: 2018 – 1313 sztuk, a w roku 2019 – 2341 sztuk, można zauważyć, że segment ten zanotował wzrost aż o 78 proc.
W roku 2019 Solaris sprzedał rekordową liczbę pojazdów 1487 sztuk, z czego 434 trafiło do Polski, 283 do Niemiec, 160 do Belgii, 106 na Litwę, a 82 do Włoch. Jest to najlepszy wynik w całej historii firmy. Poprzedni rekord sprzedaży miał miejsce w 2017 roku i był o blisko 100 autobusów mniejszy (1397 sztuk).
Autobusy marki Solaris obecne są już w 32 państwach w ponad 750 miastach. Łącznie producent dostarczył do swoich klientów blisko 19 000 pojazdów. W roku 2019 do największych rynków sprzedażowych Solarisa należały Polska, Niemcy, Belgia, Litwa i Włochy.
W 2019 roku Solaris uzyskał 42 proc. udziałów rynku niskopodłogowych autobusów miejskich i po raz 17. z rzędu został liderem tego segmentu w Polsce. W porównaniu z rokiem 2018 Solaris zanotował wzrost udziałów rynkowych z 33 proc. do 42 proc.
Kierunek wodór
W roku 2019 podczas Globalnego Szczytu Transportu Publicznego w Sztokholmie firma zaprezentowała nową generację autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen. W pojeździe tym głównym źródłem energii jest wodór, który z kolei przekształcany jest w energię elektryczną, a ta zasila układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez absolutnie żadnych emisji.
Producent wychodzi z założenia, że rozwój wszystkich odnóg elektromobilności – zarówno autobusów bateryjnych, trolejbusów, jak i modeli napędzanych wodorem – powinien przebiegać w synergii oraz że jest to proces niezbędny dla zapewnienia zrównoważonego transportu przyszłości.
Firma zapewnia, że napędzane wodorem autobusy nie stanowią w tym rozumieniu konkurencji dla autobusów bateryjnych czy pojazdów z serii Trollino. Technologie te perfekcyjnie się uzupełniają i mogą wzajemnie czerpać z postępu technologicznego napędów elektrycznych i ich komponentów.
Co warte podkreślenia, w roku 2019 Solaris pozyskał już pierwsze zamówienia na pojazdy wodorowe. Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano zamówiło dwanaście sztuk modelu Urbino 12 hydrogen z terminem dostawy w roku 2021.
Ponadto rok 2019 był rokiem oficjalnej premiery nowej platformy pojazdów dwuprzegubowych. Solaris Trollino 24 jest pierwszym modelem zaprezentowanym przez producenta w tym segmencie. Docelowo dwuprzegubowe pojazdy o długości 24 metrów będą oferowane jako trolejbusy, autobusy bateryjne lub hybrydowe.
Firma Solaris od 2011 roku inwestuje w rozwój autobusów bateryjnych. W tym kontekście jednym z obszarów badań i rozwoju firmy są magazyny energii. Najnowszym rozwiązaniem w tym obszarze, zaprezentowanym w ubiegłym roku, są baterie o nazwie Solaris High Energy+. Zostały stworzone przez Biuro Rozwoju Solarisa z myślą o tych przewoźnikach, którzy na jednym ładowaniu chcą przejechać co najmniej 200 km – bez względu na warunki klimatyczne, a co za tym idzie, działającą klimatyzację czy ogrzewanie.
Baterie Solaris High Energy+ charakteryzują się bardzo dużą gęstością energii. Dzięki temu w jednym pakiecie bateryjnym mieści się 79 kWh energii elektrycznej. Oznacza to, że w przypadku 7 packów – tyle maksymalnie można zamontować w autobusie przegubowym – osiągana jest pojemność 553 kWh.
To rozwiązanie jest wynikiem współpracy Biura Rozwoju Solaris i Działu Badań i Rozwoju BMZ Poland. Baterie tego typu mogą być stosowane wyłącznie w pojazdach marki Solaris i dzisiaj nie oferuje ich żaden inny producent obecny na rynku autobusów elektrycznych.
W tym roku Solaris zaprezentuje nową ofertę w segmencie autobusów elektrycznych. Będzie to niskowejściowy Solaris Urbino 15 LE electric. Trójosiowy autobus budowany jest głównie z myślą o odbiorcach z rynku skandynawskiego. Pojazd będzie oferowany zarówno jako autobus typowo miejski (klasa I), ale także międzymiastowy (klasa II).
Solaris Urbino 15 LE electric będzie dostępny w wersjach z dwiema lub trzema parami drzwi (2-2-0 lub 2-2-1) i będzie mógł zabrać na pokład do 55 pasażerów na miejscach siedzących. Magazynami energii będą baterie najnowszej generacji Solaris High Energy+ o bardzo dużej gęstości energii, których pojemność zagwarantuje odpowiedni dystans autobusu zarówno na trasach miejskich, jak i międzymiastowych.
Baterie będzie można ładować na dwa sposoby, w zależności od preferencji użytkowników – za pomocą ładowarki plug-in lub pantografu zamontowanego na dachu pojazdu. W najbliższych tygodniach zakończą się prace projektowe nad nowym pojazdem i rozpocznie się produkcja dwóch egzemplarzy przedseryjnych. Solaris informuje, że już teraz operatorzy z jednego ze skandynawskich krajów potwierdzili chęć przetestowania pojazdów w realnych warunkach drogowych.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.