Baterie z autobusów zasilą prosumencką wspólnotę mieszkaniową
Volvo Buses daje drugie życie bateriom z autobusów elektrycznych produkowanych przez szwedzki koncern w fabryce we Wrocławiu. Baterie są wykorzystywane do magazynowania energii odnawialnej wytwarzanej przez wspólnotę mieszkaniową w Göteborgu. Projekt to kolejny krok w rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym w elektromobilności. To już druga, podobna inicjatywa, którą wdraża Volvo Buses.
W ramach współpracy z firmami Stena Property i BatteryLoop – spółką zależną Stena Recycling – baterie są wykorzystywane do magazynowania energii wytwarzanej z dachowej fotowoltaiki i zasilającej kompleks mieszkaniowy Fyrklövern w Göteborgu.
Pomysł wykorzystania do stacjonarnych zastosowań częściowo wyeksploatowanych baterii z pojazdów elektrycznych nie jest nowy.
Z pewnością jeden z ciekawszych przykładów takiego zastosowania częściowo zużytych baterii samochodowych to magazyn energii uruchomiony na stadionie w Amsterdamie.
Uruchomiono tam bateryjny magazyn energii o mocy 3 MW i pojemności 4 MWh zwiększa bezpieczeństwo zasilania obiektu i może przyjąć nadwyżki energii ze zlokalizowanej na dachu stadionu instalacji fotowoltaicznej. W magazynie energii wykorzystano baterie „z drugiej ręki” stosowane wcześniej w 148 elektrycznych Nissanach Leaf.
Tymczasem w projekcie realizowanym w Szwecji, którym pochwalił się koncern Volvo, uwagę zwraca wykorzystanie baterii „z drugiej ręki” do gromadzenia energii odnawialnej wytwarzanej przez wspólnotę mieszkaniową.
Na osiedlu Fyrklövern ponownie wykorzystane baterie autobusowe będą ładowane energią z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na dachach budynków. Zostanie ona wykorzystana w miejscach wspólnych, takich jak pralnie, a także do zasilania oświetlenia zewnętrznego.
Gdy baterie nie będą już w stanie gromadzić energii, zostaną przesłane do Stena Recycling, która zajmie się ich recyklingiem i do której należy firma zarządzająca osiedlem Fyrklövern.
Ponowne wykorzystanie baterii z autobusów elektrycznych we współpracy ze Stena Property i Stena Recycling to już druga tego typu inicjatywa Volvo Buses.
Producent zelektryfikowanych autobusów wdraża podobny projekt wspólnie z kilkoma partnerami w dzielnicy mieszkaniowej Viva w Göteborgu. W tym przypadku magazyn energii zainstalowany na osiedlu składa się z 14 zestawów baterii litowo-jonowych stosowanych wcześniej w autobusach jeżdżących po szwedzkim mieście. Łączna pojemność magazynu wynosi 200 kWh.
W ten sposób prosumencka wspólnota mieszkaniowa może zmagazynować i wykorzystać nadwyżki energii, którą produkują umieszczone na dachach panele fotowoltaiczne.
Autorzy projektu podkreślają, że magazyn może zostać także wykorzystany do sprzedaży zgromadzonej energii do sieci w okresach większego zapotrzebowania, oznaczającego wyższe ceny energii na rynku. Przy tym baterie można uzupełnić ponownie energią z fotowoltaiki lub z sieci – w czasie, gdy jest ona tańsza.
– Volvo Buses jest liderem w dziedzinie elektromobilności. Naszym celem jest stworzenie czystego, cichego i wydajnego transportu publicznego. Ponowne wykorzystanie baterii z naszych autobusów pozwala nam lepiej zagospodarować zasoby przy jednoczesnym zmniejszeniu oddziaływania na klimat. Elektromobilność tworzy nowe systemy biznesowe o zamkniętym obiegu – komentuje Håkan Agnevall, prezes Volvo Buses.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.