KE zatwierdziła pomoc dla przemysłu bateryjnego. Skorzystają firmy z Polski
Komisja Europejska dzisiaj poinformowała o zaakceptowaniu pomocy publicznej dla europejskiego konsorcjum pracującego nad technologiami związanymi z produkcją oraz recyklingiem baterii, które znajdą zastosowanie w samochodach elektrycznych czy stacjonarnych magazynach energii.
O zatwierdzenie pomocy publicznej wystąpiły Belgia, Finlandia, Francja, Niemcy, Polska, Włochy oraz Szwecja, które chcą wspólnie pracować nad budową europejskiego przemysły bateryjnego.
Rządy tych siedmiu państw chcą wydać na ten cel łącznie 3,2 mld euro i zakładają, że udostępnienie takich środków przełoży się na wygenerowanie prywatnych inwestycji wartych 5 mld euro.
Dzisiaj Komisja Europejska uznała zgłoszone programy zakładające publiczne dofinansowanie za zgodne z unijnymi zasadami pomocy publicznej, umieszczając je na liście tzw. IPCEI (Important Project of Common European Interest).
W projekt zaangażowało się 17 podmiotów pochodzących z wymienionych krajów Unii Europejskiej.
W ramach całego budżetu liczącego 3,2 mld euro największą pomoc chcą przyznać rządy Niemiec (1,25 mld euro), Francji (960 mln euro) i Włoch (570 mln euro).
Polska z maksymalną, deklarowaną sumą publicznego wsparcia do 240 mln euro jest w tym gronie na czwartym miejscu.
Ponadto władze Belgii chcą udostępnić publiczną pomoc w wysokości do 80 mln euro, podmioty z Finlandii będą mogły otrzymać do 30 mln euro, a ze Szwecji do 50 mln euro.
Wśród firm, które zgłosiły się do programu, są m.in. BASF, BMW, Varta, Fortum i Enel.
Polskę reprezentują firmy Eneris oraz Elemental. Pierwsza z tych firm ma być aktywna w całym łańcuchu produkcji i recyklingu ogniw oraz baterii, a Elemental ma się zaangażować w proces recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów stosowanych w bateriach.
Ponadto w projekcie bierze udział belgijska firma Umicore, która przed rokiem ogłosiła uruchomienie jednej z nowych fabryk w Nysie w woj. opolskim.
Dostawy komponentów do baterii litowo-jonowych z nyskiej fabryki mają rozpocząć się pod koniec 2020 r., a Umicore deklaruje, że dzięki inwestycji w fabryce w Nysie powstanie około 400 nowych miejsc pracy.
Zakończenie całego projektu realizowanego w ramach tzw. European Battery Alliance ma nastąpić w roku 2031.
Komisja Europejska szacuje, że w roku 2025 wartość rynku baterii może sięgać 250 mld euro rocznie i wielkością powinien od odpowiadać gospodarce Danii. Natomiast generowany w Europie popyt na baterie powinien wynieść wówczas 200 GWh, a globalnie 600 GWh.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.