Orlen chce zasilać wodorem autobusy na Śląsku
PKN Orlen i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego napędzanego wodorem. Podczas konferencji Impact mobility rEVoloution, która odbyła się w Katowicach, podpisano list intencyjny w tym zakresie.
Podpisany wczoraj list intencyjny zakłada wymianę informacji, a także działania związane z przygotowaniem do realizacji projektów dotyczących infrastruktury i logistyki dostaw wodoru.
Ponadto wspólnie podejmowane mają być prace na rzecz maksymalnego udziału transportu niskoemisyjnego, opartego o zasilanie wodorowe, w transporcie publicznym w obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Orlen podkreśla, że wodór to bezpieczne i przyjazne środowisku paliwo, które może być pozyskiwane m.in. z odnawialnych źródeł energii.
Po oczyszczeniu może być stosowany w pojazdach elektrycznych, stanowiąc w niedalekiej przyszłości alternatywę dla tradycyjnych paliw kopalnych i baterii litowo-jonowych, szczególnie w transporcie publicznym.
– Stawiamy na rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. Jednym z nich jest produkcja oczyszczonego wodoru. Pojazdy napędzane wodorem są przyszłością motoryzacji. Czysty wodór będzie zyskiwał na znaczeniu, a my chcemy mieć istotny udział w jego produkcji. Współpraca z Metropolią GZM jest naszą odpowiedzią na wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakości powietrza w Polsce – mówił Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
Pojazdy jeżdżące pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 milionów kilometrów, co sprawia, że jest to jeden z największych operatorów komunikacji miejskiej w Polsce.
Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, podkreśla, że redukcja niskiej emisji i wdrażanie proekologicznych rozwiązań, zwłaszcza w obszarze transportu publicznego, to priorytety Metropolii.
– Stanowi to olbrzymie wyzwanie dla testowania i wdrażania nowych rozwiązań, które w najbliższej przyszłości mogą zrewolucjonizować motoryzację. Wodór ma olbrzymi potencjał – komentuje Kazimierz Karolczak.
PKN Orlen podjął już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, który następnie wykorzystywany będzie do napędu samochodów i autobusów elektrycznych nie tylko w obszarze GZM.
Instalacja powstanie w zakładzie w Trzebini należącym do spółki Orlen Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 roku.
Dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem PKN Orlen posiada już na niemieckich stacjach paliw, a niebawem wodór zatankować będą mogli kierowcy samochodów osobowych w Czechach, gdzie należący do Orlenu Unipetrol w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych zlokalizowanych w Pradze, Litwinowie i Brnie.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.