Kolejne przejęcie Tesli na rynku baterii

Kolejne przejęcie Tesli na rynku baterii
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Wchłonięcie kanadyjskiej firmy Hibar Systems ma przybliżyć Teslę do opracowania własnej, wydajniejszej technologii bateryjnej i uniezależnienia się od dostaw baterii produkowanych przez Panasonica.

Producent samochodów elektrycznych z Kalifornii poinformował o przejęciu kanadyjskiej firmy Hibar Systems, która rozwija technologie samochodowych baterii. Szczegóły transakcji nie zostały podane do publicznej wiadomości.

Kanadyjska firma, której siedziba mieści się w Ontario, powstała w 1974 roku i obecnie zatrudnia ponad 50 pracowników.

REKLAMA

W tym roku Hibar Systems pozyskał od kanadyjskiego rządu na rozwój technologii bateryjnych grant w wysokości 2 mln dolarów.

Wcześniej w tym roku Tesla przejęła w transakcji wycenionej na 218 mln dolarów kalifornijską firmę Maxwell Technologies specjalizującą się w produkcji superkondensatorów. Tesla zaoferowała za akcje Maxwell cenę 4,75 USD, czyli o 55 proc. wyższą od wyceny rynkowej. Transakcja miała zostać sfinalizowana w drugiej połowie 2019 r.

Zastosowanie rozwijanej przez Maxwell Technologies technologii tzw. suchych elektrod miało istotnie poprawić parametry baterii stosowanych w elektrycznych pojazdach Tesli czy jej magazynach energii Powerwall i Powerpack.

Produkowane przez Maxwell superkondensatory znajdowały wcześniej zastosowanie w samochodach produkowanych przez General Motors czy Lamborghini. W pojazdach elektrycznych mogą wspomagać pracę baterii litowo-jonowych, a równie dobrze mogą być stosowane w stacjonarnych magazynach energii, istotnie przyspieszając ich ładowanie lub rozładowywanie.

Dodatkowo firma Maxwell Technologies chwaliła się opracowaną technologią tzw. suchych elektrod, która ma zapewnić dłuższe zasięgi samochodów elektrycznych i mniejszą wagę baterii, co ma być zasługą zwiększenia gęstości energii w bateriach do 300 Wh/kg, czyli o około 1/5 w porównaniu do najlepszych baterii na rynku, przy czym Maxwell zapewniał, że możliwe jest zwiększenie tego parametru nawet do 500 Wh/kg.

REKLAMA

Ponadto amerykańska firma twierdziła, że zastosowanie jej technologii upraszcza proces produkcji baterii, redukując jego koszty o 10-20 proc., a zastosowanie suchych elektrod ma dwukrotnie zwiększyć żywotność baterii w porównaniu do baterii z tradycyjnymi elektrodami.

Przejęcie Hibar Systems to kolejny sygnał rozluźniania bateryjnego aliansu Tesli z japońskim koncernem Panasonic, który zaowocował dotąd uruchomieniem wspólnej produkcji baterii w wielkiej fabryce, tzw. Gigafactory, uruchomionej w amerykańskim stanie Nevada.

Tesla zapowiedziała niedawno, że w samochodach elektrycznych, które będzie produkować w fabryce uruchamianej Szanghaju, może zastosować baterie z ogniwami od chińskich producentów, co umożliwiłoby objęcie takich pojazdów chińskimi, rządowymi subsydiami.

Z kolei Panasonic rozpoczął współpracę z Toyotą, z która ma pracować nad nowymi technologiami bateryjnymi.

Przejęcie Maxwell Technologies i Hibar Systems to nie jedyne akwizycje zrealizowane w historii Tesli.

Kilka lat temu firma kierowana przez Elona Muska przejęła wówczas największego w USA dostawcę domowych systemów fotowoltaicznych SolarCity, a następnie niemiecką firmę Grohmann, która specjalizuje się w konstrukcji linii produkcyjnych.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.