Orlen chce produkować bioetanol II generacji

Orlen podpisał umowę na zakup licencji i projektu bazowego dla instalacji do produkcji bioetanolu drugiej generacji. Cel to sprostanie unijnym wymogom w zakresie stosowania paliw odnawialnych i biokomponentów w transporcie.
Orlen przygotowuje się do budowy instalacji do produkcji bioetanolu II generacji w rafinerii Jedlicze w woj. podkarpackim. Planowana wydajność instalacji w jedlickiej rafinerii wynosi 25 tys. ton bioetanolu rocznie.
Umowa podpisana z firmą Clariant Produkte zakłada zakup licencji i projektu bazowego.
Bioetanol ma być produkowany z surowców niespożywczych, przede wszystkim słomy pozyskiwanej od rolników. Orlen podkreśla, że pozwoliłoby to na wykorzystanie potencjału lokalnego rolnictwa w regionie południowo-wschodniej Polski.
Spółka rozważa, aby w skład kompleksu wchodziła nie tylko instalacja do produkcji bioetanolu drugiej generacji, ale też biogazownia i elektrociepłownia opalana biogazem oraz ligniną.
Państwowy koncern paliwowy zapewnia, ze inwestycja wzmocni jego pozycję na rynku biokomponentów, a także ułatwi realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego, który zakłada osiągnięcie 8,5-proc. udziału paliw odnawialnych i biokomponentów w paliwach ciekłych w 2020 r.
W latach 2020-2022 nominalny Narodowy Cel Wskaźnikowy – a więc minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie, liczony według wartości opałowej – ma wynosić 8,5, 8,6 i 8,7 proc.
Projekt Orlenu to także odpowiedź na nowe, unijne regulacje w zakresie stosowania biopaliw.
W nowej dyrektywie o odnawialnych źródłach energii uzgodniono m.in. zamrożenie poziomu wykorzystania w transporcie biopaliw pierwszej generacji – a więc produkowanych z surowców wykorzystywanych także przez przemysł spożywczy – na poziomie, który zostanie osiągnięty w roku 2020, a także przyjęto cel 3,5-proc. udziału biopaliw drugiej generacji, czyli takich, w których nie wykorzystuje się surowców spożywczych.
Jednocześnie przyjęto cel udziału energii odnawialnej w unijnym transporcie, który ma sięgnąć 14 proc. do roku 2030.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.