Od 3 do 8,6 tys. zł za dzierżawę terenów pod stacje ładowania przy A4 i S8

Największy krajowy operator stacji ładowania, największy krajowy producent takich urządzeń, a ponadto spółka związana z państwowym koncernem energetycznym chcą wydzierżawić tereny pod stacje ładowania przy autostradzie A4 i trasie S8.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty na dzierżawę 13 miejsc pod punkty ładowania pojazdów elektrycznych na Miejscach Obsługi Podróżnych kategorii I przy autostradzie A4 i trasie S8.
Zadaniem dzierżawców wybranych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad będzie wybudowanie dwóch ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, pełnienie roli operatora i dostawcy usługi ładowania dla tych punktów oraz dostosowanie miejsc przeznaczonych na postój pojazdów elektrycznych w czasie ładowania poprzez jego odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome.
W efekcie prowadzonego przetargu trzy podmioty złożyły łącznie 22 oferty na dzierżawę, przy czym każda oferta dotyczy jednego miejsca.
Oferty zostały złożone przez największego krajowego operatora stacji ładowania samochodów elektrycznych – GreenWay Polska, zielonogórskiego producenta stacji ładowania Ekoenergetykę-Polska, a także przez należącą do Taurona spółkę Magenta Grupa Tauron.
Wymienione firmy były zainteresowane wszystkimi oferowanymi przez GDDKiA lokalizacjami.
Jak podaje GDDKiA, w składanych ofertach dzierżawcy podawali propozycję półrocznego czynszu jaki będą ponosić w trakcie 10-letniej dzierżawy terenu – z możliwością wydłużenia o dodatkowe 5 lat. Rozpiętość ofert wyniosła od 3 do 8,6 tys. zł netto.
Przetarg dotyczył dzierżawy miejsc na MOP-ach przy autostradzie A4 pomiędzy Wrocławiem i Katowicami oraz drogi ekspresowej S8 między Wrocławiem i Łodzią.
Zaproponowano postawienie punktów ładowania pojazdów elektrycznych na trzynastu MOP-ach. Osiem z niech znajduje się na autostradzie A4 (Krajków Południe, Krajków Północ, Przysiecz, Jankowice Wielkie, Wierzbnik, Prószków, Proboszczowice i Chechło) oraz pięć przy drodze ekspresowej S8 (Gózew Północ, Chojny, Dąbrowa Wielka, Jonas Północ i Jonas Południe).
Obecnie ma trwać analiza ofert, z uwzględnieniem zasady antymonopolowej AB, tj. zasady przemienności, której założeniem jest zachowanie konkurencyjności miedzy dostawcami na odcinku.
Zgodnie z tą procedurą oferent nie może wydzierżawić dwóch lokalizacji (MOP-ów) sąsiadujących ze sobą wzdłuż jednej drogi w tym samym kierunku trasy.
GDDKiA zakłada, że w wypadku lokalizacji objętych ofertami podpisanie umów dzierżawy nastąpi jeszcze w pierwszej połowie bieżącego roku.
Doświadczenia z obecnego przetargu mają zostać wykorzystane przez GDDKiA w kolejnych postępowaniach związanych z dzierżawą lokalizacji pod stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.