Enea Operator wchodzi do wirtualnej rzeczywistości

Enea Operator wchodzi do wirtualnej rzeczywistości
Enea Operator

Enea Operator uruchomiła projekt badawczo-rozwojowy wykorzystujący technologię rzeczywistości wirtualnej (VR). W efekcie prac powstanie system, którego celem będzie zwiększanie kompetencji pracowników służb technicznych Enei Operator przy zastosowaniu gogli wirtualnych.

Wprowadzenie systemu wykorzystującego technologię trójwymiarowych skanów ma ułatwić służbom technicznym Enei Operator prace konserwacyjne i inwestycyjne.

Oprogramowanie zostanie skonfigurowane wspólnie z Politechniką Poznańską oraz Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu. Projekt zakłada również rozwój aplikacji i jej aktualizację wraz z upływem czasu.

REKLAMA

– Wirtualna rzeczywistość to technologia informatyczna, której dynamiczny rozwój nie zaskakuje już nikogo. Na ten moment skutecznie możemy do niej przenieść ruchy naszych rąk. Powstają także specjalne bieżnie, dzięki którym w świecie wirtualnej rzeczywistości możemy poruszać się dokładnie w taki sam sposób jak robimy to w świecie rzeczywistym. Uważam, że VR to technologia niezwykle przydatna w branży energetycznej, z której potencjału musimy nauczyć się korzystać – komentuje Przemysław Starzyński, kierownik Biura Inicjatyw Innowacyjnych Enei Operator.

Po założeniu gogli wirtualnych i specjalnych kontrolerów, elektromonter będzie poruszał się wewnątrz trójwymiarowego modelu cyfrowego, odzwierciedlającego na przykład Główny Punkt Zasilający (GPZ), bądź stację transformującą średnie napięcie na niskie (SN/nn).

Technologia VR umożliwi służbom technicznym bezpieczne sprawdzenie wiedzy teoretycznej w praktyce. Jak zapewnia Enea, będzie to jedno z pierwszych w Europie rozwiązań tgo rodzaju wdrażanych na szeroką skalę.

REKLAMA

Realizacja projektu zakłada wdrożenie interaktywnych scenariuszy szkoleniowych dla piętnastu wybranych GPZ i dziesięciu stacji średniego napięcia. W wirtualnej rzeczywistości odwzorowany zostanie również ośrodek szkoleniowy Enei Operator w Łagowie, gdzie znajduje się poligon do nauki technologii prac pod napięciem.

Jak podkreśla Enea, ważną cechą wirtualnego systemu jest jego elastyczność, polegająca na wykorzystaniu skanów 3D umożliwiających rozszerzenie treści o nowe scenariusze szkoleniowe i obiekty infrastruktury.

Ponadto system podczas szkolenia ma symulować nietypowe sytuacje na urządzeniach elektroenergetycznych, których służby techniczne nie mogą przećwiczyć w realnym świecie.

Projekt wdrożenia „Elastycznego systemu zwiększania kompetencji pracowników służb technicznych z zastosowaniem technik rzeczywistości wirtualnej” jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Badawczego „Szybka ścieżka dla dużych przedsiębiorstw i konsorcjów” wdrażanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Łączny budżet projektu wynosi 6,4 mln zł, w tym 3 mln zł pokryje unijna dotacja.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.