Trzaskowski przedstawił plan walki ze smogiem

Trzaskowski przedstawił plan walki ze smogiem
Fot. Urząd m.st. Warszawy
REKLAMA

Warszawski magistrat wczoraj przedstawił założenia programu walki ze smogiem. Przedstawiamy pełny, skoordynowany plan dla stolicy. Problem jest wielowątkowy. Pierwszą, najważniejszą rzeczą jest likwidacja wszystkich kopciuchów w ciągu trzech lat  zapewnił Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.

W przyszłym roku Urząd m.st. Warszawy przeznaczy 30 mln zł na walkę ze smogiem. W 2020 r. kwota ma być dwa razy wyższa – 60 mln zł, a w kolejnych dwóch latach – łącznie 210 mln zł.  Zabiegam w tej chwili o wsparcie Unii Europejskiej. Będziemy wykorzystywać wszystkie możliwości, zarówno na poziomie międzynarodowym, rządowym czy wojewódzkim. Zaczynamy od zobowiązań, które mieszczą się w naszych kompetencjach. To początek – zapewnił Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.

– Wymiana pieca średnio kosztuje 12 tys. zł, dlatego do tej kwoty podniesiemy wysokość dotacji dla osób indywidualnych. Rezygnujemy z kryterium dochodowego. Każdy warszawiak może liczyć na stuprocentowy zwrot kosztów – komentuje Justyna Glusman, dyrektorka koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni m.st. Warszawy.

Warszawski magistrat zapewnia, że 12 tys. zł to kwota, która powinna wystarczyć na pokrycie całości kosztów instalacji pieca w domu jednorodzinnym – łącznie z kosztem projektu. Z tej dotacji będzie mógł skorzystać każdy mieszkaniec, bez względu na zarobki. Warszawiak, który zdecyduje się na skorzystanie z dofinansowania, od początku do końca procesu będzie wspierany przez miasto przy formalnościach.

 Opracujemy wygodny i łatwo dostępny system dla mieszkańców. Stolica przyjmie też proaktywną rolę. Doradcy będą prowadzić mieszkańców na każdym kroku procesu pozyskiwania środków – powiedziała Justyna Glusman, dyrektorka koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni m.st. Warszawy.

W pierwszym kwartale 2019 r. miasto ma ogłosić przetarg na trzy nowe stacje monitorowania powietrza. Jedna będzie przy ul. Grochowskiej (Praga-Południe), druga na ul. Filtrowej (Ochota), a trzecia w Pruszkowie. Stacje będą mierzyć jakość powietrza już od przyszłego sezonu zimowego. Projekt ten jest realizowany wspólnie gminami obszaru funkcjonalnego metropolii warszawskiej. W drugim kwartale 2019 r. ogłosimy przetarg na zakup blisko 140 czujników (98 w Warszawie i 38 na terenie aglomeracji) monitorujących podstawowe zagrożenia.

Po rozbudowie systemu, wskazania z tych czujników mają być w czasie rzeczywistym pokazywane na miejskich nośnikach, w komunikacji publicznej oraz w Internecie.

– Działania zostały podjęte bardzo szybko, tak aby jeszcze w tym sezonie ulżyć warszawiakom i zmniejszyć zanieczyszenie powietrza. Jesteśmy wyczuleni na edukację. Niezwykle istotne jest informowanie i promowanie dobrych postaw wśród mieszkańców, by sami z siebie wiedzieli, że palenie śmieci czy innych złych substancji szkodzi nam wszystkim – mówi Tomasz Żyłka, radny m.st. Warszawy.

Dodatkowo stołeczni urzędnicy zapewniają, że przyspieszą nasadzenia roślin wzdłuż głównych ulic – chodzi o 76 dużych arterii, w ramach programu „Zielone ulice Warszawy”, a miasto przekaże warszawskim lasom miejskim nowe tereny pod zalesienia. Ma to być pierwsze powiększenie obszaru Lasów Miejskich w stolicy od kilkunastu lat.

Działania antysmogowe mają dotyczyć też stołecznego transportu publicznego. Miejskie Zakłady Autobusowe mają zamówić 130 autobusów elektrycznych.

Urząd m.st. Warszawy ma jednocześnie zadbać o monitoring źródeł niskiej emisji. W pierwszych dniach stycznia straż miejska w stolicy zacznie używać dwóch specjalistycznych dronów, które pomogą strażnikom wykrywać przypadki zatruwania powietrza.

Ponadto miasto ma wprowadzić nowe zasady pracy miejskich strażników, którzy zintensyfikują swoje działania w zakresie monitorowania emisji. Mieszkańcy uzyskają możliwość zgłaszania przypadków zatruwania powietrza do Miejskiego Centrum Kontaktu.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

Zobacz również

Komentarze (23)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
alladyn-solar-batt |
,, Miejskie Zakłady Autobusowe mają zamówić 130 autobusów elektrycznych." - mam pytanie, jakim cudem i przy pomocy jakiej/której konkretnie z istniejących a zasilających Stołeczne zajezdnie autobusowe podstacji energetycznych Justyna Glusman, dyrektorka koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni m.st. Warszawy zamierza zasilić ładowania akumulatorów w dodatkowo 130 elektrycznych autobusach dla Warszawy?
zakrecony |
300 mln złotych na 4 lata, wystarczy na wymianę 25-30 tys. pieców, ale podejrzewam że w Warszawie i okolicach to jest 250-300 tys pieców do wymiany, od czegoś trzeba zacząć
zakrecony |
@alladyn-solar-batt, bez przesady z tym ładowaniem, 130 autobusów bateria po ~200kWh, to daje łącznie 26 MWh, ładowane przez 6 godzin to daje potrzebną moc 4,3MW, raczej to nie zgasi świateł w Warszawie,
MojaPV |
Jaka manipulacja :) az w oczy gryzie "Trzaskowski zapowiada likwidację pieców węglowych" - prośba o wskazanie w którym miejscu Trzaskowski to zapowiedział? :)
Wiatrakowiec |
Akurat w Warszawie (według raportu NIK dotyczącego zanieczyszczenia powietrza) za 60% smogu odpowiada transport. Ale sam program wydaje się całkiem logiczny (wymiana pieców, czujniki, edukacja, zalesienia). Czemu tylko mieszkaniec np. Gdańska ma sponsorować wymianę pieców w Warszawie bo przecież pieniądze na to pójdą z podatków a nie z prywatnej kieszeni Pana Prezydenta.
alladyn-solar-batt |
Do zakręcony - bez urazy, ale nie zrozumiałeś. Użyję Twego przykładu: która zajezdnia autobusowa posiada podstację o mocy 5-6MW. Pytanie drugie: ile czasu potrzeba energetykom na wykonanie projektu, uzgodnień, przetarg i odwołania na wybór wykonawcy takiej podstacji, budowa +oddanie do eksploatacji? Pieniądze na powyższe operacje wyłożył.....?... kto?...... dwa lata temu by za rok możliwe było sprowadzenie 130 elektryków (że nie wspomnę o kosztach infrastruktury na terenie przedmiotowej zajezdni)? Matematyczne teorie obliczeniowe słuszne tutaj i w komunikatach włodarzy z fusów swe pomysły czytających samoistnie nie zamienia się w materię.
IXI |
A ja nie rozumiem, o co Czosnkowskiemu chodzi? Zapowiada likwidację "kopciuchów" i zastąpienie ich "piecami" za 12 tys. złotych? Pomijając fakt, iż oni nie rozróżniają pieca od kotła grzewczego, to chcą wymienić starsze kopciuchy na nowsze kocpiuchy?
alladyn-solar-batt |
Do IXI: dokładnie taki skutek osiągną. Władze Warszawy i Radni osiągnęli intelektualny poziom wiedzy gazetowo-medialnej na bazie rządowo goebblsowskiej uprzednio kilkukrotnie prowadzonej kampanii (dez)informacyjnej jak to rząd PiS,, walczył" ze smogiem - kampanii także gazetowo medialnej. W świetle wydźwięku tejże wymiana,, kopciucha" na piec 5-tej klasy miałaby spowodować,, cud" braku smogu...
xzy |
W Rzeszowie są już postawione stacje ładowania autobusów w tym dwie koło dworca. Także bez przesady.
alladyn-solar-batt |
Według mojej wiedzy władze Warszawy winny wydać publiczne pieniądze na po pierwsze- wyspecyfikowanie i podanie do - publicznej wiadomości konkretnych adresów takich budynków na posesjach, których obraz termowizyjny w bezdyskusyjny sposób wskazuje, że to ICH WŁAŚCICIELI bo to ci ludzie do oznaczenia (z krwi i kości) są odpowiedzialni poprzez nie ocieplenie swych budynków za taką skalę spalania paliw zimą, która stoi za (objętościowo) 25% zawiesin smogowych w Stolicy.
PolskaTakaJest |
Mam Babcię w ścisłym centrum Otwocka. Mamy 21 wiek, a tam dom bez wody, a co za tym idzie nie ma innych wygód (wc) Opala sobie węglem w takim malutkim piecyku z jedną fajerką - typowa koza. O czym tu gadać! co tu wymienić? Tu pomogła by tylko całkowita likwidacja tego kopciucha i dopłata przez 10 lat do ogrzewania elektrycznego. Ale wiadomo wystarczy poczekać jeszcze trochę lat i problem sam się rozwiąże, a to że starsza osoba miała by łatwiej i nie truła by okolicy, to tak naprawdę władzy nie interesuje
alladyn-solar-batt |
Po wtóre: radni Warszawy winni podjąć uchwały, których treść uprzejmie podyktuję - o ile ktoś mnie o to poprosi. Dopiero w trzeciej kolejności powinny być precyzowane cele, których finansowanie z pieniędzmi m. St. Warszawy realizowało by cele antysmogowe.
alladyn-solar-batt |
Do PolskaTakaJest: masz rację - dlatego lokalizacja precyzyjna źródeł zanieczyszczeń i antyefektywnego ogrzewania MUSI być punktowa. Kolejność likwidacyjna - metodyczna i wybiórcza - lokalizacja pi lokalizacji od najgorszych, poprzez średnich trucicieli, do umiarkowanych trucicieli. Wyłącznie i tylko w takiej kolejności. O ile miałoby to być ogrzewanie elektryczne, to wyłącznie za pomocą PC. Dlaczego? Dlatego, że najpierw.... efektywność.
Zakrecony |
@alladyn-solar-batt, o tych autobusach wiadomo już od jakiegoś czasu, czyli jakieś ruchy już pewnie zrobili, po drugie czy wszystkie autobusy będą w jednej zajezdni, no i tak na poważnie to 5-6 MW to jest wielką moc? Że nie da się tego zrobić w dowolnej zajezdni, ciągle nie widzę problemu?
alladyn-solar-batt |
Do xzy: nietrafnie identyfikujesz problem zadaniowy. Rozstawienie kilkunastu stacji ładowania na terenie miasta, jest czym innym niż zadanie naładowania do godziny 4.45 130 sztuk busów EV (w Warszawie 18 metrowych) w jednym miejscu gdzie odbywa się ich obsługa techniczna, bo eksploatacja autobusu nie jest wyłącznie ładowaniem baterii. No chyba, że potrafisz przeprowadzać naprawy pozostałych instalacji w autobusie czyniąc to pod,, chmurą" przy kilkunastu ładowarkach rozstawionych na mieście?! Mam wrażenie że nie dostrzegasz skali potrzeb.
alladyn-solar-batt |
Do zakręcony: nawet nie próbuj sugerować a co więcej nawet myśleć w ten sposób, że sugerowałem,, nie da się ". Już napisałem wyżej jakie przedsięwzięcia winny POPRZEDZIĆ komunikat, który komentujemy. To nie jest tak, że (psteyk) strzelasz palcami i.... masz bazę na 150 long autobusów (licząc już eksploatowane). Jeszcze większym i karkołomnym zadaniem jest zapewnienie wykwalifikowanych warsztatowców energoelektroników dla obsługi 159 EV busów. Osobiście znam Dyrektora MZA. Spotykamy się przynajmniej 2 razy w roku m. in. podczas SmartCity. Nie macie bladego pojęcia jak rozległym zadaniem jest zarządzanie 1300 autobusów i ich obsługą i na ile to się komplikuje gdy tabor przestanie być jednorodny- bo wprowadzenie dużej ilości EV do tego się sprowadza.
oo |
@alladyn-solar-batt, tabor był, jest i będzie niejednorodny ... nigdy nie będzie tak, że kolejne przetargi wygra jeden dostawca ... mówisz o kosztach przyłącza elektrycznego, ale nie wspominasz, że na każdej zajezdni jest stacja tankowania, która także wymaga inwestycji i modernizacji ... Może i znasz Prezesa MZA, ale widać, że nigdy nie pracowałeś jako "pilot" na zajezdni ... Każdej nocy, każdy autobus przejeżdża przez ścieżkę: tankowanie plus zgrubne sprzątanie, uzupełnienie płynów i olejów, pobieżne sprawdzenie stanu technicznego, mycie zewnętrzne ma "rolkach" i powrót na plac ... około 20 min .. tylko czasami jedzie auto na dokładne mycie lub naprawy .. na tych stanowiskach w halach, mogą być "wolne" ładowarki, aby autobus bez problemu wyjechał o poranku ... Nie istnieją rzeczywiste bariery, aby wszystkie autobusy były elektryczne :)
alladyn-solar-batt |
,, na każdej zajezdni jest stacja tankowania" - co ma stacja tankowania do Twojego braku znajomości rozległych skutków prawa ohma?, , która także wymaga inwestycji i modernizacji ..." - tum bardziej, środki przeznaczone na inwestycje w danym roku budżetowym rozparcelowane są na wiele zadań,, Może i znasz Prezesa MZA, ale widać, że nigdy nie pracowałeś jako "pilot" na zajezdni ... " - nie starałem się o pracę,, pilota" na zajezdni - tym bardziej ze znajomością Dyrektora czy bez tej znajimości. Miło by było zgodzić się, że,, specjalista pilot" z zajezdni to nie to samo co specjalista od sieci zasilających I podstacji energetycznych i z tej petspektywy to co dalej piszesz jedynie potwierdza,, Każdej nocy, każdy autobus przejeżdża przez ścieżkę: tankowanie plus zgrubne sprzątanie, uzupełnienie płynów i olejów, pobieżne sprawdzenie stanu technicznego, mycie zewnętrzne ma "rolkach" i powrót na plac ... około 20 min .. tylko czasami jedzie auto na dokładne mycie lub naprawy .. " - że wskazane przez Ciebie czynności obsługowe wymagają dokonania,, na tych stanowiskach w halach" - a nie jak sugerował przedpiśćca opisując fakt rozstawienia kilku ładowarek,, na mieście" w Rzeszowie obsługiwania takich czynności ,, na mieście" w warunkach,, pod chmurą".,, mogą być "wolne" ładowarki" - owszem zawsze i wszędzie mogą być wolne ładowarki i do takich można podpiąć,, na hali napraw" kilka autobusów a i to wątpliwe, bowiem cel dla którego wóz trafia na naprawę w przypadku elektrycznego autobusu ze względu BHP stoi w sprzeczności z jednoczesnym ładowaniem w toku naprawy (już o nie praktyczności tej sytuacji nie wspominając). Biorą pod uwagę powyższe - fakt zainstalowania kilku ładowarek na hali napraw oraz zadanie zapewnienia Mocy dla tychże to zgoła odmienne zadanie niż zapewnienie Mocy dla (bagatela) 150 e-busów pamiętając, że zdrowy dla aku proces ładowania (nie quick) jest 4-6 godzinny w zależności od głębokości rozładowania konkretnego pakietu. Jest dodatkowo pewna różnica - o ile autobus dieslowski może sobie wyjechać w trasy z niepełnym napełnieniem baku, o tyle elektryczny MUSI wyjeżdzać z co najmniej 97% naładowaniem. Zapoznaj się z DOD aku i konsekwencjami nie utrzymania reżimu ich eksploatacji.
alladyn-solar-batt |
,, Nie istnieją rzeczywiste bariery, aby wszystkie autobusy były elektryczne :)" - to ważne i prawdziwe stwierdzenie. Teoretycznie nie istnieją g pod warunkiem, gdy zapominamy o koszcie transformacji do EV i czasie jaki jest niezbędny na wszystkie etapy tego procesu. Tutaj są bariery. Nawet fakt, że jeszcze przez wiele lat należy dokończyć i wyeksponować obecnie używany tabor z dieslem - stwarza bariery choćby przestrzenne bo obszar zajezdni nie jest z gumy co pomimo doświadczenia ,, pilota" bezceremonialnie pomijasz w dyskusji o wprowadzeniu ,, na zajezdnię" 150 nowych autobusów niezależnie od rodzaju ich napędu.
xzy |
Do alladyn-solar-batt : Ty chyba nie rozumiesz. Można ładowania zrobić w rożnych miejscach. Po za tym ładujesz tymi komentarzami. Nie masz co robić?
Jerzy |
@xzy,jak nie masz nic do powiedzenia, to po co twarz wykrzywiasz
oo |
@alladyn-solar-batt, 150 autobusów rocznie na Warszawę, to jest mniej więcej naturalna wymiana starzejącego się sprzętu. Na zajezdniach, stanowiska "wolnego" ładowania muszą być tworzone przy każdym stanowisku parkowania, ale nie ma potrzeby 100% na raz, tylko sukcesywnie przez najbliższe 10 lat (pełna wymiana tabory po 150 sztuk rocznie). Na każdej zajezdni i tak się parkuje modele autobusów w swoich "strefach", tu nie ma wolnej amerykanki. ... uważam, że trzeba szukać na siłę "niedasi", aby uważać, że się nie da :) pzdr
cert_ene |
do :alladyn-solar-batt | uwagi do postu 2018-12-21 09:10:50 --- uzupełnij braki w wiedzy o liczbie cykli aku w zależności od zakresu poziomu ładowania od początkowego do końcowego. DOD określa tylko poziom rozładowania w cyklu, ale zmiana poziomu naładowania końcowego jest bardzo istotna dla żywotności aku DOD 70% w cyklu SoC 30%-100% jest o wiele gorszy niż SoC 0%--70%. Proponowany przez Ciebie poziom naładowania 97% wykończy aku po 500 cyklach

Giełda OZE

4x1MW PV

3x1MW + 0,87MW Elektrownie Słoneczne z Pozwoleniem na budowę. Przyłącz na działce. Cena netto zawi czytaj dalej...

Poszukujemy firmy instalatorskie (sektor OZE)

Poszukujemy firmy instalatorskie do współpracy biznesowej przy budowie instalacji PV na terenie całe czytaj dalej...

Kupimy projekty farm PV w fazie RTB

Jesteśmy zainteresowani kupnem projektów farm PV, które uzyskały pozwolenie na przyłączenie do sieci czytaj dalej...

Panele Tier1 - Astronergy CHSM dla projektów

Oferujemy moduły Tier1 Astronergy poli/monokrystaliczne. Tylko ilości kontenerowe. Marka uzyskała s czytaj dalej...