Prezydent podpisał (nie)pełne obligo

Prezydent podpisał (nie)pełne obligo
Fot. Kancelaria Prezydenta RP

Kluczową regulacją w podpisanej wczoraj przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacji Prawa energetycznego jest zwiększenie obliga giełdowego na handel energią z 30 do 100 proc. Przyjęte przepisy nie dotyczą jednak zawieranych w tym roku umów, co sprawi, że pełne obligo w przyszłym roku będzie fikcją.

Zaproponowane przez Ministerstwo Energii kilka miesięcy temu wprowadzenie pełnego obliga to odpowiedź resortu na notowane już wówczas wzrosty cen energii. Zwiększenie giełdowego obrotu energią z obecnego poziomu 30 proc. (do końca 2017 r. obowiązywał poziom 15 proc.) ma zwiększyć transparentność obrotu energią na rynku hurtowym.

W toku prac nad nowelizacją Prawa energetycznego w Sejmie wycofano jednak zapis zakładający objęcie nowymi zasadami obliga także zawartych dotąd umów. Zapis wprowadzony do PE przez posłów oznacza, że pełne obligo giełdowe w praktyce nie zafunkcjonuje. Jak argumentował w Sejmie przedstawiciel Urzędu Regulacji Energetyki, brak tego zapisu będzie oznaczać, że pełne obligo na handel energią w 2019 r. nie będzie respektowane z uwagi na zapisy znajdujące się w dotąd zawartych umowach na sprzedaż energii poza giełdą.

REKLAMA

Jak ponadto wynika z przyjętej przez parlament nowelizacji PE, obligiem nie zostaną ponadto objęci wytwórcy sprzedający energię do odbiorcy końcowego za pośrednictwem linii bezpośredniej, producenci energii z OZE, a także w kogeneracji o średniorocznej sprawności elektrycznej ponad 52,5 proc.

Pełnym obligiem nie zostanie objęta także energia zużywana przez przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem na potrzeby własne. Ponadto zwolniona z obliga będzie energia niezbędna do wykonywania ustawowych zadań przez operatorów systemów elektroenergetycznych oraz wytworzona w jednostce wytwórczej o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie wyższej niż 50 MW.

Podpisana przez prezydenta nowelizacja Prawa energetycznego zakłada ponadto, że Urząd Regulacji Energetyki będzie mógł zwolnić z obliga energię wyprodukowaną w jednostkach, które rozpoczęły wytwarzanie po raz pierwszy po dniu 1 lipca 2017 r. – sprzedawaną w ramach wykonywania długoterminowych zobowiązań wynikających z umów zawartych przez przedsiębiorstwa energetyczne z instytucjami finansowymi, w celu realizacji inwestycji związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej, w tym w ramach wykonywania długoterminowych zobowiązań wynikających z umów zawartych przez przedsiębiorstwo wytwarzające energię elektryczną z podmiotami innymi niż instytucje finansowe, zawartych w celu zabezpieczenia przychodów przedsiębiorstwa wytwarzającego energię elektryczną, w związku z umowami o udzielenie finansowania inwestycji, związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej zawartymi przez to przedsiębiorstwo z instytucjami finansowymi

Druga możliwość zwolnienia z obliga energii z instalacji uruchomionych po 1 lipca 2017 r. dotyczy energii sprzedawanej przez przedsiębiorstwa energetyczne w ramach wykonywania długoterminowych zobowiązań wynikających z umów zawartych ze wspólnikami lub akcjonariuszami tego przedsiębiorstwa także będącymi przedsiębiorstwami energetycznymi, w związku z udzielonym przedsiębiorstwu wytwarzającemu energię elektryczną finansowaniem typu korporacyjnego z przeznaczeniem na realizację inwestycji związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej.

Ustawa przewiduje ponadto możliwość zwolnienia przez URE z obliga energii wytwarzanej na potrzeby operatora systemu przesyłowego i wykorzystywanej w celu prawidłowego funkcjonowania krajowego systemu elektroenergetycznego.

REKLAMA

Wcześniej zastrzeżeń do ustawy w wersji przyjętej przez Sejm nie zgłosili senatorowie, dzięki czemu mogła ona zostać skierowana od razu do prezydenta.

Co ciekawe, komunikat Kancelarii Prezydenta tłumaczący, jakie zapisy znajdą się w podpisanej ustawie, w ogóle kwestii obliga giełdowego nie wymienia.

Kancelaria wylicza natomiast, że ustawa obejmuje regulację instytucji sprzedaży rezerwowej, czyli sprzedaży paliw gazowych lub energii elektrycznej do odbiorcy końcowego przyłączonego do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej lub gazowej lub do sieci przesyłowej gazowej realizowanej przez sprzedawcę rezerwowego w przypadku zaprzestania sprzedaży paliw gazowych lub energii elektrycznej przez dotychczasowego sprzedawcę.

Jak informuje prezydencka kancelaria, celem wdrażanych rozwiązań jest zapewnienie ochrony odbiorców końcowych i utrzymanie ciągłości dostaw energii do odbiorcy końcowego w sytuacji zaprzestania sprzedaży energii przez bieżącego dostawcę, a uchwalone przepisy mają jednoznacznie określić kwestie taryf, czasu trwania sprzedaży rezerwowej i podpisania nowej umowy kompleksowej z nowym sprzedawcą.

Kolejnym zagadnieniem poruszanym przez ustawę jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego przyjmowanych na gruncie Unii Europejskiej Kodeksów Sieci i Wytycznych, stanowiących środki mające na celu budowę wspólnego, jednolitego rynku energii elektrycznej na terenie Wspólnoty. Kodeksy Sieci i Wytyczne wprowadzane są do obrotu prawnego na terenie Unii Europejskiej w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej, odpowiednio na podstawie art. 6 i 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003.

Ponadto, jak wylicza prezydencka kancelaria, ustawa dokonuje zmian w obecnym porządku prawnym w zakresie uproszczenia procedury dostępu do infrastruktury energetycznej znajdującej się na terenie nieruchomości niebędących własnością przedsiębiorstwa energetycznego; zniesienia obowiązku opracowywania programów budowy stacji tankowania gazu ziemnego dla najmniejszych podmiotów zajmujących się dystrybucją paliw gazowych; a także umożliwienia jednostkom samorządu terytorialnego wykorzystania pojazdów napędzanych gazem ziemnym dla spełnienia wymogu 10 proc. udziału pojazdów „ekologicznych” we flocie pojazdów wykonujących zadania publiczne.

Podczas prac w Senacie odrzucono m.in. poprawki mniejszości zakładające zablokowanie wpisanego prawa operatorów sieci dystrybucyjnych do wejścia na prywatny teren w celu usunięcia awarii sieci. Odrzucono też postulowane przez kilku senatorów zmniejszenie udziału samochodów z napędem alternatywnym we flocie samorządów poniżej wpisanych do ustawy 10 proc.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.