Tauron połączy OZE i i CO2. W planie produkcja 500 m3 SNG na godzinę

Tauron połączy OZE i i CO2. W planie produkcja 500 m3 SNG na godzinę
Fot. Tauron

Pilotażowa instalacja, nad którą pracuje Tauron, przekształci CO2 w gaz syntetyczny, który może zostać wykorzystany m.in. do napędu pojazdów. Uruchomiono już instalację testową. Pierwsza komercyjna instalacja do produkcji SNG ma powstać około roku 2020.

Przekształcenie dwutlenku węgla wychwyconego z bloków energetycznych w syntetyczny gaz ziemny do napędzania samochodów (SNG) to cel pilotażowej instalacji uruchomionej przez Tauron w elektrowni w Łaziskach. Założenia tego projektu Tauron przedstawił wczoraj podczas odbywającego się we Wrocławiu IV Kongresu Energetycznego.

– W centrum naszego zainteresowania są prace badawczo-rozwojowe mające na celu opracowanie technologii gospodarczego wykorzystania CO2, szczególnie te, które w przypadku komercjalizacji przedsięwzięcia pozwolą na zagospodarowanie znacznych jego ilości – podkreśla Filip Grzegorczyk, prezes Tauron Polska Energia.

REKLAMA

Tauron chce wytwarzać metan powstający w wyniku reakcji CO2 z wodorem pochodzącym z elektrolizy wody. Proces ten może być dodatkowo zasilany nadwyżką taniej energii wytworzonej np. ze źródeł odnawialnych, dostępnej w dolinach obciążeń, przy zmniejszonym zapotrzebowaniu, a więc np. nocą.

Jak zapewnia Tauron, opracowana przez niego technologia jest więc nie tylko perspektywicznym rozwiązaniem dla wykorzystania CO2, ale również sposobem na magazynowanie energii elektrycznej pochodzącej z niesterowalnych źródeł energii – farm wiatrowych czy fotowoltaicznych. Produktem ubocznym procesu jest tlen.

Nadwyżki energii elektrycznej są wykorzystywane w projekcie do produkcji wodoru, który następnie wraz z wychwyconym ze spalin kotłowych dwutlenkiem węgla używany jest w reaktorze metanizacji do produkcji syntetycznego metanu. Potrzebny do procesu dwutlenek węgla pochodzi z pilotażowej instalacji wychwytu CO2, który uzyskiwany jest ze spalin z pracującego bloku energetycznego.

Tauron zapewnia, że dzięki tej nowatorskiej technologii zwiększeniu ulegnie zdolność magazynowania energii w postaci metanu przy jednoczesnym wykorzystaniu CO2 do celów gospodarczych.

Wyprodukowany w godzinach nadwyżki energii elektrycznej SNG może być zatłaczany do istniejącej sieci gazu ziemnego w celu wykorzystania go w godzinach szczytu do produkcji energii np. w turbinie gazowej. Może też – po sprężeniu – już jako CNG (Compressed Natural Gas) zostać wykorzystany w transporcie samochodowym.

REKLAMA

Tauron podkreśla, że metan spalany w tłokowych silnikach spalinowych charakteryzuje się najmniejszą emisją substancji szkodliwych do atmosfery spośród wszystkich rodzajów paliw wykorzystywanych do tego celu. Stąd w wielu miastach tabor autobusowy komunikacji miejskiej, oparty wcześniej o klasyczne silniki dieslowskie, jest teraz wymieniany na pojazdy dostosowane do zasilania sprężonym metanem.

– Pilotażowa instalacja CO2-SNG ma na celu przetestowanie w warunkach rzeczywistych reaktora metanizacji oraz kompleksowej instalacji do wytwarzania metanu z CO2 i wodoru. Testowana jest jej sprawność przetwarzania i elastyczność pracy oraz dostosowanie do magazynowania nadwyżek energii w postaci syntetycznego metanu. Projekt wiąże zatem dwa trendy – ograniczenie emisji CO2 z elektrowni i zapewnienie wielkoskalowej akumulacji energii, poprzez produkcję paliw gazowych w okresach, kiedy energia jest tania – wyjaśnia Jarosław Broda, wiceprezes ds. zarządzania majątkiem i rozwoju w Tauron Polska Energia.

Projekty badawcze mające na celu usuwanie dwutlenku węgla ze spalin były już prowadzone w elektrowniach Taurona.

Pilotażowa instalacja CO2-SNG powstała w Elektrowni Łaziska w ramach projektu realizowanego przez międzynarodowe konsorcjum, którego liderem jest spółka Tauron Wytwarzanie. Projekt jest dofinansowany ze środków KIC InnoEnergy.

Obecnie Tauron ma pracować nad optymalizacją procesu produkcji jak i skalowaniem instalacji. Plan to budowa instalacji o mocy około 7-10 MW, która w ciągu godziny mogłaby wytwarzać ok. 500 m3 gazu. Autorzy projektu chcą wykonać pierwszą komercyjną instalację w roku 2020.

gramwzielone.pl

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o