TenneT startuje z kolejnym projektem V2G

TenneT startuje z kolejnym projektem V2G
Fot. Nissan

Działający w Holandii i Niemczech operator systemu przesyłowego TenneT rozpoczyna kolejny pilotaż, który ma posłużyć wypracowaniu rozwiązań pozwalających na stabilizowanie sieci energetycznych z wykorzystaniem samochodów elektrycznych.

TenneT podkreśla, że rosnący udział generacji ze źródeł odnawialnych w połączeniu z popularyzacją samochodów elektrycznych stanowią coraz większe wyzwanie w kontekście zarządzania siecią elektroenergetyczną.

Samochody elektryczne można jednak wykorzystać jako element stabilizujący pracę sieci. Ma to być możliwe dzięki wykorzystaniu funkcji vehicle-to-grid (V2G) umożliwiającej oddawanie do sieci energii zgromadzonej w bateriach samochodów elektrycznych.

REKLAMA

W Niemczech Tennet podjął współpracę Nissanem i lokalnym dostawcą oprogramowania The Mobility House, której celem ma być zbadanie możliwości magazynowania lokalnie produkowanej energii w bateriach samochodów elektrycznych i wprowadzania jej do sieci w okresach, gdy wymagana jest jej stabilizacja.

Realizacja pilotażu będzie możliwa dzięki uwzględnieniu funkcji V2G w zaprezentowanym pod koniec ubiegłego roku, nowym modelu Leaf.

Projekt zakłada wykorzystanie samochodów elektrycznych Nissana na obszarze zarządzanym przez TenneT do bezpośredniego stabilizowania pracy sieci z pomocą aplikacji dostarczonej przez The Mobility House.

TenneT podkreśla, że wykorzystanie potencjału magazynowania energii zgromadzonej w samochodach elektrycznych może m.in. ograniczyć potrzebę redukcji mocy pracujących elektrowni wiatrowych. 

Obecnie w celu zarządzania pracą sieci w sytuacji rosnącej generacji z elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych TenneT, jak i inni operatorzy systemów przesyłowych – zwłaszcza w Niemczech – zmuszony jest do ograniczania pracy elektrowni konwencjonalnych, ale także źródeł OZE.

REKLAMA

Ubiegłoroczne koszty z tego tytułu TenneT szacuje na około miliard euro. Koszty te są uwzględniane w opłatach przesyłowych.

W ramach innego pilotażu realizowanego w Holandii TenneT przejął – za opłatą – kontrolę nad procesem ładowania 100 samochodów elektrycznych Tesli. Właściciele elektryków mają jedynie określać, w jakich terminach ich auta mają być naładowane do pełna, a holenderski operator sam reguluje tempo ładowania.

W pilotażowy projekt TenneT w Holandii jest zresztą zaangażowany lokalny dostawca energii pochodzącej wyłącznie ze źródeł odnawialnych Vandebron. – Przez wykorzystanie strategii ładowania jesteśmy w stanie współpracować z klientami w celu utrzymania równowagi w sieci bez polegania na elektrowniach węglowych czy gazowych – komentuje Matthijs Guichelaar z Vandebron.

Vandebron dostarcza energię do ładowania elektrycznych Tesli, a rozpoczęcie lub wstrzymanie procesu ładowania może być przeprowadzone na podstawie dyspozycji otrzymanej od TenneT.

Analiza całego procesu jest prowadzona w ramach prywatnej sieci blockchain.

Inny projekt z wykorzystaniem blockchain TenneT prowadzi, w partnerstwie z producentem małych magazynów energii sonnen oraz IBM, w Niemczech, gdzie wykorzystuje tą technologię do stabilizowania sieci z wykorzystaniem domowych, stacjonarnych magazynów energii

TenneT zarządza sieciami przesyłowymi o długości 23 tys. km, dostarczającymi energię do 41 mln odbiorców. Wartość jego aktywów jest wyceniana na 20,4 mld euro.

red. gramwzielone.pl