TenneT wykorzystuje EV i blockchain do stabilizowania sieci

TenneT wykorzystuje EV i blockchain do stabilizowania sieci
Fot. TenneT
REKLAMA

Działający w Holandii i Niemczech operator systemu przesyłowego realizuje projekt mający wykazać przydatność pojazdów elektrycznych do równoważenia popytu i podaży energii. W przypadku dużych wahań produkcji energii w systemach energetycznych z dużym udziałem energetyki wiatrowej i fotowoltaiki, baterie EV mogą być jednym z narzędzi pozwalających na ich stabilizowanie.

TenneT zapewnia, że to tylko jeden z jego wielu projektów, dzięki którym chce wypracować optymalne rozwiązania w celu uelastycznienia sieci w warunkach zdecentralizowanego systemu energetycznego.

W ramach pilotażu realizowanego w Holandii TenneT przejął – za opłatą – kontrolę nad procesem ładowania 100 samochodów elektrycznych Tesli. Właściciele elektryków mają jedynie określać, w jakich terminach ich auta mają być naładowane do pełna, a holenderski operator sam reguluje tempo ładowania.

W ten sposób TenneT może zarządzać ładowanie samochodów elektrycznych ze zwiększoną mocą, gdy w systemie energetycznym występuje duża podaż energii, a także zmniejszać moc ładowania, gdy holenderska energetyka pracuje na mniejszych obrotach.

Póki co TenneT nie sprawdza możliwości wykorzystania samochodów elektrycznych również do zasilenia sieci w sytuacji niedoboru energii – taką funkcję określaną jako Vehicle-to-Grid (V2G) będą wkrótce posiadać pierwsze modele samochodów elektrycznych i hybrydowych, m.in. Mitsubishi Outlander czy Nissan Leaf.

Projekt obejmujący jedynie 100 samochodów elektrycznych z pewnością nie rozwiąże problemów nadpodaży energii z OZE. Wzrost popularności samochodów elektrycznych i włączenie do takiego mechanizmu tysięcy samochodowych baterii może jednak stanowić istotny element nowego systemu energetycznego bazującego w dużej mierze na generacji ze źródeł odnawialnych.

W pilotażowy projekt TenneT w Holandii jest zresztą zaangażowany lokalny dostawca energii pochodzącej wyłącznie ze źródeł odnawialnych Vandebron. – Przez wykorzystanie strategii ładowania jesteśmy w stanie współpracować z klientami w celu utrzymania równowagi w sieci bez polegania na elektrowniach węglowych czy gazowych – komentuje Matthijs Guichelaar z Vandebron.

Vandebron dostarcza energię do ładowania elektrycznych Tesli, a rozpoczęcie lub wstrzymanie prccesu ładowania może być przeprowadzone na podstawie dyspozycji otrzymanej od TenneT.

Analiza całego procesu jest prowadzona w ramach prywatnej sieci blockchain. Inny projekt z wykorzystaniem blockchain TenneT prowadzi, w partnerstwie z producentem małych magazynów energii sonnen oraz IBM, w Niemczech, gdzie wykorzystuje tą technologię do stabilizowania sieci z wykorzystaniem domowych, stacjonarnych magazynów energii.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu

Giełda OZE

Wydzierżawie grunty pod PV

Wydzierżawie działkę pod farme PV powierzchnia do uzgodnienia 3-6 ha Wlkp gmina Śrem 40km od poz czytaj dalej...

Kompleks Farm PV 25-27MW Poszukuje Inwestora/wspólnika celu realizacji projektu

Kompleks Farm 25-27 PV (25-27x1MW) poszukuje wspólnika/inwestora w celu realizacji projektu Posiad czytaj dalej...

Sprzedam pracujaca turbine wiatrowa Frisia F56 850kw.

Sprzedam uruchomiona od 2015/16 roku niemiecka turbine wiatrowa o mocy 850kw. Srednia roczna produkc czytaj dalej...

Poszukujemy projektów PV do 2 MW z aktualnymi warunkami przyłączenia w woj. lubuskim.

Jesteśmy zainteresowani zakupem projektów PV zlokaiizowanych w województwie lubuskim, dla których wy czytaj dalej...