TenneT wykorzystuje EV i blockchain do stabilizowania sieci

TenneT wykorzystuje EV i blockchain do stabilizowania sieci
Fot. TenneT
REKLAMA

Działający w Holandii i Niemczech operator systemu przesyłowego realizuje projekt mający wykazać przydatność pojazdów elektrycznych do równoważenia popytu i podaży energii. W przypadku dużych wahań produkcji energii w systemach energetycznych z dużym udziałem energetyki wiatrowej i fotowoltaiki, baterie EV mogą być jednym z narzędzi pozwalających na ich stabilizowanie.

TenneT zapewnia, że to tylko jeden z jego wielu projektów, dzięki którym chce wypracować optymalne rozwiązania w celu uelastycznienia sieci w warunkach zdecentralizowanego systemu energetycznego.

W ramach pilotażu realizowanego w Holandii TenneT przejął – za opłatą – kontrolę nad procesem ładowania 100 samochodów elektrycznych Tesli. Właściciele elektryków mają jedynie określać, w jakich terminach ich auta mają być naładowane do pełna, a holenderski operator sam reguluje tempo ładowania.

W ten sposób TenneT może zarządzać ładowanie samochodów elektrycznych ze zwiększoną mocą, gdy w systemie energetycznym występuje duża podaż energii, a także zmniejszać moc ładowania, gdy holenderska energetyka pracuje na mniejszych obrotach.

Póki co TenneT nie sprawdza możliwości wykorzystania samochodów elektrycznych również do zasilenia sieci w sytuacji niedoboru energii – taką funkcję określaną jako Vehicle-to-Grid (V2G) będą wkrótce posiadać pierwsze modele samochodów elektrycznych i hybrydowych, m.in. Mitsubishi Outlander czy Nissan Leaf.

Projekt obejmujący jedynie 100 samochodów elektrycznych z pewnością nie rozwiąże problemów nadpodaży energii z OZE. Wzrost popularności samochodów elektrycznych i włączenie do takiego mechanizmu tysięcy samochodowych baterii może jednak stanowić istotny element nowego systemu energetycznego bazującego w dużej mierze na generacji ze źródeł odnawialnych.

W pilotażowy projekt TenneT w Holandii jest zresztą zaangażowany lokalny dostawca energii pochodzącej wyłącznie ze źródeł odnawialnych Vandebron. – Przez wykorzystanie strategii ładowania jesteśmy w stanie współpracować z klientami w celu utrzymania równowagi w sieci bez polegania na elektrowniach węglowych czy gazowych – komentuje Matthijs Guichelaar z Vandebron.

Vandebron dostarcza energię do ładowania elektrycznych Tesli, a rozpoczęcie lub wstrzymanie prccesu ładowania może być przeprowadzone na podstawie dyspozycji otrzymanej od TenneT.

Analiza całego procesu jest prowadzona w ramach prywatnej sieci blockchain. Inny projekt z wykorzystaniem blockchain TenneT prowadzi, w partnerstwie z producentem małych magazynów energii sonnen oraz IBM, w Niemczech, gdzie wykorzystuje tą technologię do stabilizowania sieci z wykorzystaniem domowych, stacjonarnych magazynów energii.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu

Giełda OZE

Kancelaria kupi projekty dla klienta- dużej korporacji PV

Kupimy projekty PV o mocy od 0.8-1 MW tylko (!) po aukcji . Oferty przyjmujemy tylko od właścicieli czytaj dalej...

Sprzedam projekty pV

Posiadamy projekty pV w różnej fazie rozwoju, poszukujemy inwestora zainteresowanego nawiązaniem wsp czytaj dalej...

Poszukujemy inwestorów do współpracy przy realizacji projektówPV

Poszukujemy inwestorów chcących uczestniczyć w realizacji projektów PV na aukcje w roku 2019-2020 po czytaj dalej...

Finansowanie farm PV oraz wiatrowych z wygranymi aukcjami.

Katana Konsulting zaprasza Inwestorów kupujących gotowe projekty OZE z wygranymi aukcjami do aplikow czytaj dalej...