Ponad połowa Polaków nie wie, jak zmienić dostawcę energii

Ponad połowa Polaków nie wie, jak zmienić dostawcę energii
Fot. Energa

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Fortum wynika, że aż 9 na 10 Polaków ma świadomość, że może zmienić sprzedawcę energii elektrycznej i gazu. Równocześnie ponad połowa ankietowanych nie wie, jak to zrobić lub błędnie uważa, że jest to skomplikowany proces, związany z koniecznością dopełnienia wielu formalności.

Jak wynika z badania pt. „Rynek energii elektrycznej w Polsce – co Polacy wiedzą o zmianie sprzedawcy?” zdecydowana większość Polaków (90 proc.) wie, że może zmienić sprzedawcę energii elektrycznej i gazu. Jednak, mimo związanych z tym korzyści, ponad 60 proc. ankietowanych nie rozważa takiego kroku. W przypadku ponad połowy ankietowanych (53 proc.) wynika to z braku świadomości jak przebiega proces zmiany dostawcy energii.

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej i gazu jest bardzo prosta. Co do zasady cały proces wygląda podobnie jak w przypadku zmiany operatora sieci komórkowej, a ten mechanizm jest nam przecież doskonale znany. Wraz z postępującą liberalizacją rynku dostawcy usług energetycznych oferują klientom coraz bardziej atrakcyjne rozwiązania w przystępnych cenach. Warto poświęcić chwilę i pochylić się nad dostępnymi na rynku ofertami, ponieważ mogą przynieść znaczne oszczędności dla domowego budżetu – mówi Mariusz Caliński, odpowiedzialny za sprzedaż gazu i energii elektrycznej w Polsce.

REKLAMA

Jak zaznacza Fortum, prawie 80 proc. badanych przyznaje, że niższe ceny energii mogłyby skłonić ich do zmiany sprzedawcy. Dla ponad 60 proc. ankietowanych obniżenie rachunku za energię o kwotę w przedziale od 20 do 100 złotych byłoby decydujące przy podjęciu tego rodzaju decyzji. Polacy oczekują również bardziej przejrzystych i zrozumiałych faktur, a także transparentności oferty poszczególnych dostawców.

REKLAMA

Oczekiwania klientów są dla nas bardzo ważne, dlatego staramy się opracowywać nasze oferty, tak żeby były jak najbardziej dopasowane do ich potrzeb. Niedawno uzyskaliśmy potwierdzenie słuszności obranej drogi ponieważ zajęliśmy bardzo wysokie miejsca w wielkim teście dostawców prądu przeprowadzonym przez Polski Instytut Badań Jakości, w ramach którego sprawdzono 400 ofert od 16 dostawców działających na polskim rynku – dodaje Mariusz Caliński.

Badanie Fortum pt. „Rynek energii elektrycznej w Polsce – co Polacy wiedzą o zmianie sprzedawcy?” zostało przeprowadzone za pośrednictwem Internetu. Wzięło w nim udział 239 respondentów, którzy zostali dobrani w taki sposób, aby odzwierciedlali strukturę wiekową polskiego odbiorcy energii elektrycznej i gazu.

Jak wynika z najnowszych danych Urzędu Regulacji Energetyki, wśród odbiorców przemysłowych z grup taryfowych A, B i C liczba zmian sprzedawcy odnotowana w czerwcu tego roku wynosiła 660, podczas gdy w lipcu przeprowadzono więcej takich zmian, bo 1 170. Natomiast w grupie taryfowej G w czerwcu br. dokonano więcej zmian bo 9 350, niż w kolejnym miesiącu, lipcu br., kiedy liczba ta wyniosła 6 415.

W sumie na koniec lipca sprzedawcę energii zmieniło dotąd w Polsce 517 450 odbiorców w grupie taryfowej G oraz 185 082 odbiorców w grupie taryfowej A, B i C.

red. gramwzielone.pl