Harvard: Exxon Mobil zwodził opinię publiczną ws. zmian klimatu

Harvard: Exxon Mobil zwodził opinię publiczną ws. zmian klimatu
Rex Tillerson, sekretarz stanu USA, b. prezes Exxon Mobil / Youtube
REKLAMA

Naukowcy prestiżowego amerykańskiego uniwersytetu ocenili na podstawie analiz dokumentów i komunikatów Exxon Mobil, że paliwowy potentat przez około 40 lat świadomie wprowadzał w błąd opinię publiczną w sprawach związanych ze zmianami klimatu i ich skutkami.

Naukowcy z Harvardu analizując dokumenty paliwowego potentata w kwestii komunikacji na temat polityki klimatycznej z lat 1977-2014, stwierdzili systematyczną, policzalną rozbieżność” między informacjami na temat zmian klimatu, które krążyły wewnątrz amerykańskiej firmy, a komunikatami, które Exxon Mobil przekazywał na zewnątrz.

Z analiz dokumentów Exxon Mobil, którą przeprowadzili naukowcy z amerykańskiego uniwersytetu, wynika, że w 80 proc. własnych analiz i wewnętrznej korespondencji nt. klimatu pracownicy potentata paliwowego przyznawali, że zmiany klimatu są realne i wywołuje je działalność człowieka.

W wewnętrznym raporcie z 1982 r. analitycy Exxon Mobil wskazywali na „potencjalnie katastrofalne wydarzenia”, które mogą wynikać ze zmian klimatu powodujących m.in. topnienie lodowców na Antarktydzie.

Z kolei w jednym z dokumentów z 1990 r. eksperci Exxon Mobil stwierdzali „dostrzegalny wpływ człowieka na globalny klimat”.  

Natomiast w ok. 80 proc. reklam i informacji przekazywanych opinii publicznej Exxon Mobil miał kwestionować lub bagatelizować fakt zmian klimatu.

W roku 1997, w którym podpisano przełomowy dla walki z globalnym ociepleniem protokół z Kioto, Exxon Mobil wydał reklamę, w której przekonywał, że nauka o zmianach klimatu jest „zbyt niepewna, aby legitymizować działania, które mogą spowodować kryzys gospodarczy”.

Trzy lata później Exxon Mobil opublikował na łamach „The New York Times” reklamę, w której określił zmiany klimatu jako „niepewną naukę”.

Rozmiar globalnego ocieplenia kwestionował w przeszłości również jeden z szefów Exxon Mobil, a obecnie szef amerykańskiej dyplomacji Rex Tillerson.

Współautorka raportu wydanego przez Harvard, specjalizująca się w historii nauki prof. Naomi Oreskes, ocenia ma łamach „The Times”, że Exxon Mobil miał do dyspozycji bardzo dobrych naukowców, co „kontrastuje z reklamami, które miały dużo większy zasięg”.

Odpowiadając na raport naukowców z Harvardu, Exxon Mobil ocenił wyniki ich badań jako „nieprecyzyjne”, „absurdalne” czy „wybiórcze”. – Nasze komunikaty były zgodne z naszym rozumieniem nauki o klimacie – agencja AFP cytuje oświadczenie paliwowego potentata. 

Wykład prof. Naomi Oreskes na temat badań nad zmianami klimatu (napisy w wersji polskiej można włączyć w prawym dolnym rogu):

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (3)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
SPS |
No to zobaczymy czy ExxonMobile coś za to 'beknie'. Bo Amerykanie b. szybko udupili VW, który przez kilka lat sprzedawał auta z przekręconym firmwarem - a tu proszę 40 lat mataczenia, przekręcania faktów i podawanie pół-prawd do publicznej wiadomości... jak nie wymawiając nasz szanowny pan minister.
Mogel |
Amerykanie to nie Polacy. Nie patyczkują się z krętaczami, nawet jeżeli dotyczy to gigantów. Polecam film z transmisji przesłuchania szefów Appla w sprawie niepłacenia podatków w USA.
Seba |
Ale to samo robi nasz rząd ...

Giełda OZE

zestaw PV 10 kw najtaniej

Sprzedam używany zestaw PV 10kw . W skład zestawu wchodzą panele + inwerter . Atrakcyjna cena za cał czytaj dalej...

Moduły fotowoltaiczne Amerisolar Sprzedam

Proponujemy do sprzedaży moduły Amerisolar. Jesteśmy bezpośrednim importerem. Poszukujemy dystrybut czytaj dalej...

3kW OFF GRID /ON GRID :zestawy hybrydowe PV: TRINA SOLAR 270W +SKYMAX Hybrid (EN50438)

Kolejny huragan zerwał przewody energetyczne? Brak prądu... ..UPS przestał działać? Aby zabezpiecz czytaj dalej...

SPRZEDAM PRĄD

Sprzedam energię elektryczną z farmy wiatrowej. Produkcja 3000-5000 MW rocznie. Preferowana stała ce czytaj dalej...