Tesla: wyniki za ubiegły rok i plany na 2017 r.

Tesla: wyniki za ubiegły rok i plany na 2017 r.
Elon Musk. Foto. Dan Taylor, Heisenberg Media, wikimedia cc

Tesla zakończyła IV kwartał jak i cały 2016 r. stratami. Publikacja ostatnich wyników finansowych Tesli przełożyła się jednak na wzrost cen jej akcji. Inwestorów mogło ucieszyć podtrzymanie przez Elona Muska harmonogramu rozpoczęcia produkcji Modelu 3, a także dachowych systemów fotowoltaicznych o nazwie SolarRoof.

W IV kwartale 2016 r. – w którym w sprawozdaniu finansowym Tesli ujęto po raz pierwszy wyniki przejętej firmy SolarCity, specjalizującej się w montażu dachowych instalacji fotowoltaicznych – Tesla odnotowała przychody na poziomie 2,284 mld USD, co były wynikiem nieznacznie gorszym niż we wcześniejszym kwartale (2,298 mld USD), ale znacznie lepszym niż w ostatnim kwartale 2015 r. (1,214 mld USD).

W wyniku za IV kwartał 2016 r. za przychody rzędu 1,994 mld USD odpowiadała „motoryzacyjna” cześć Tesli. Natomiast dział produkcji i magazynowania energii odnotował przychody na poziomie 131,38 mln dolarów, co było wynikiem znacznie lepszym niż w III kwartale 2016 r. (23,334 mln USD). 

REKLAMA

W poprzednim kwartale Tesla wyprodukowała 24 882 samochodów,  wobec 25 185 w III kwartale oraz wobec 14 037 rok wcześniej. Zrealizowane dostawy miały wynieść odpowiednio 22 252, 24 821 oraz 17 478 egzemplarzy.

W ostatnim kwartale ubiegłego roku Tesla zanotowała stratę netto w ujęciu GAAP w wysokości 121,3 mln USD, wobec zysku na poziomie 21,8 mln USD odnotowanego w III kwartale. Rok wcześniej strata amerykańskiego koncernu była jeszcze większa i wyniosła 320,4 mln USD.

W całym 2016 r. przychody firmy Elona Muska miały wynieść 7 mld dolarów, czyli o 73 proc. więcej niż w roku 2015 (4,046 mld USD). Ubiegły rok Tesla zakończyła stratą netto (GAAP) w wysokości 674,9 mln USD wobec straty 888,6 mln USD odnotowanej za rok 2015.

Tesla zapewniła jednocześnie, że zgodnie z planem idą pracę związane z wdrożeniem do produkcji nowego Modelu 3, który dzięki znacznie niższej cenie niż dotychczas sprzedawane auta Model S i X, ma znacznie zwiększyć sprzedaż Tesli.

W pierwszej połowie tego roku Tesla ma dostarczyć 47-50 tys. Modeli S i X, czyli odpowiednio o 61 proc. i 71 proc. więcej niż przed rokiem. W IV kwartale Tesla miała otrzymać o 50 proc. więcej zamówień na Modele S i X niż przed rokiem.

REKLAMA

Produkcja Modelu 3 ma się rozpocząć w lipcu. Tesla ma początkowo produkować 5 tys. Modeli 3 tygodniowo, a w przyszłym roku produkcja ma się podwoić. Obecnie Tesla ma być na etapie testowania prototypów Modelu 3.

W dziale produkcji i magazynowania energii Tesla zapowiada „priorytet zyskowności nad sprzedanymi MW” i chce ograniczyć koszty, co ma wynikać z synergii wynikającej z przejęcia SolarCity. Tesla ma odejść od modelu sprzedaży instalacji solarnych bazującego na leasingu.

W styczniu br. ruszyły pierwsze linie produkcyjne w Gigafactory, na których powstają baterie do elektrycznych aut Tesli oraz magazynów energii Powerwall i Powerpack.

Tesla zapowiada teraz, że do końca roku wybierze lokalizacje Gigafactory 3 i 4 , a także „być może” Gigafactory 5. Za Gigafactory 2 Tesla uznaje fabrykę modułów fotowoltaicznych, którą przejęła wraz z SolarCity i która powstaje w Buffalo w stanie Nowy Jork. Wcześniej Elon Musk sygnalizował możliwość uruchomienia jednej ze swoich fabryk również w Europie.

Stratę osiągniętą w ostatnim kwartale 2016 r. Tesla tłumaczy wydatkami poniesionymi w związku z włączeniem do swoich struktur firmy SolarCity, która w IV kwartale miała wygenerować sprzedaż instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy 201 MW. Tymczasem potencjał instalacji wykonanych przez SolarCity w III kwartale 2016 r. wyniósł 187 MW, a we wcześniejszych czterech kwartałach SolarCity instalował odpowiednio 256 MW, 272 MW, 214 MW oraz 201 MW.

Przychody samego SolarCity w III kwartale 2016 r. wyniosły 201 mln dolarów i wzrosły w ujęciu rok do roku o ponad 76 proc. Zysk netto wyniósł 53,2 mln dolarów, podczas gdy rok temu zanotowano stratę wynoszącą 19,1 mln dolarów.

W IV kwartale 2016 r. Tesla zrealizowała ponadto instalacje magazynów energii o pojemności 98 MWh. Firma z Kalifornii zaznacza, że wdrożenie do produkcji w ubiegłym roku nowych wersji magazynów energii Powerwall i Powerpack przełożyło się na „znaczącą” redukcję kosztu tych urządzeń, a także na ponad dwukrotne zwiększenie gęstości energii w porównaniu do magazynów energii pierwszej generacji. Ostatnio Tesla informowała, że dzięki uruchomieniu produkcji w Gigafactory udało jej się ograniczyć koszty baterii aż o 35 proc.

Niemal w tym samym czasie Tesla zaprezentowała swój nowy produkt SolarRoof, czyli solarne dachówki, które mają charakteryzować się lepszą wytrzymałością i żywotnością niż tradycyjne panele fotowoltaiczne i które dzięki zastąpieniu tradycyjnych dachów mają oznaczać dużo niższe koszty inwestycji. Produkcja SolarRoof ma ruszyć w tym roku w Buffalo i będzie realizowana we współpracy z firmą Panasonic, która jest również partnerem Tesli przy produkcji baterii.

red. gramwzielone.pl