Ikea przekaże 5 tys. żarówek LED mieszkańcom Słupska

Ikea przekaże 5 tys. żarówek LED mieszkańcom Słupska
Fot. Ikea

Prezydent Słupska Robert Biedroń oraz prezes Ikea Polska Anna Pawlak-Kuliga zadeklarowali, że będą razem dążyć do wypracowania takiego modelu współpracy, aby na szczeblu lokalnym wprowadzać w życie wartości związane ze zrównoważonym rozwojem. Pierwszym krokiem w ramach wspólnych działań jest przekazanie przez Ikea 5 tys. żarówek LED, które trafią do rodzin z mieszkań komunalnych.

Zawarte porozumienie dotyczy m.in. prowadzenia wspólnych działań edukacyjnych w zakresie ochrony środowiska, odpowiedzialnej produkcji, konsumpcji i promowania zrównoważonego rozwoju w życiu codziennym; niwelowania ubóstwa energetycznego poprzez działania na rzecz ograniczania kosztów energii ponoszonych przez mieszkańców oraz wspierania energooszczędnych rozwiązań i zachowań promujących odpowiedzialne korzystanie z zasobów naturalnych; a także podejmowania wspólnych inicjatyw na rzecz zapewniania przystępnej i czystej energii odnawialnej dla jak największej liczby mieszkańców Słupska.

Słupsk to laureat rostrzygniętej w ubiegłym miesiącu, tegorocznej edycji konkursu Eco-Miasto, który organizuje Ambasada Francji w Polsce i który jest adresowany do polskich samorządów wdrażających działania z zakresu efektywności energetycznej czy OZE. Słupsk otrzymał nagrodę główną w kategorii zarządzanie lokalnymi systemami energetycznymi w miastach do 100 tys. mieszkańców.

REKLAMA

Słupsk został doceniony za spójność działań w zakresie zarządzania lokalnymi systemami energetycznymi, w szczególności za projekt informacyjny „Zielony punkt”. W „Zielonym Punkcie” można dowiedzieć się m.in.: jak oszczędzać energię, w jaki sposób pozyskiwać energię ze źródeł odnawialnych, otrzymać dofinansowanie na wymianę ogrzewania na ekologiczne czy obniżyć rachunki za ciepło nawet o kilkadziesiąt procent. Jury zwróciło także uwagę na pilotażowo wdrożony w Szkole Podstawowej nr 8 system upubliczniania w czasie rzeczywistym informacji o zużyciu energii przez budynek.

– Niezmiernie cieszę się, że mieszkańcy i mieszkanki mojego miasta będą mieli wiele wymiernych korzyści z naszej współpracy. Od kilku dni trwa wspólna akcja pt. „Słupski test LEDów”, podczas której mieszkańcy wybranych bloków komunalnych będą mogli otrzymać za darmo żarówki LED do testowania w mieszkaniach. Cieszę się, że Ikea i Słupsk pokazują, że ekologia opłaca się wszystkim: mieszkańcom, odpowiedzialnemu biznesowi i miastu. Podobnych akcji planujemy wiele – zarówno w dziedzinie energii, ale także edukacji, odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji – komentuje Robert Biedroń, prezydent Słupska. 

REKLAMA

Ikea to globalny lider zrównoważonego rozwoju. Szwedzki koncern realizuje tą ideę m.in. przez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. W ramach strategii People & Planet Positive Grupa Ikea zainwestowała do końca 2015 r. na całym świecie w sumie 1,5 miliarda euro w energetykę wiatrową i słoneczną. Grupa zobowiązała się do zakupu 314 turbin wiatrowych w dziewięciu krajach i zainstalowania 700 tys. paneli słonecznych na dachach swoich budynków. .

W Polsce Ikea jest właścicielem kilku farm wiatrowych, które mają co roku wytwarzać przeciętnie 473 GWh energii elektrycznej, co razem z energią cieplną, produkowaną z biomasy przez Ikea Industry pokryje całe zapotrzebowanie szwedzkiego koncernu na energię w naszym kraju. Oprócz Polski Ikea inwestuje w farmy wiatrowe w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Danii, Francji, Niemczech, Irlandii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii

Ikea podaje, że oświetlenie LED, które jej klienci zakupili w 2015 r., pozwoliło im sześciokrotnie ograniczyć zużycie energii w porównaniu do tradycyjnych żarówek. Pozwoliło to na ograniczenie zużycia energii łącznie o 37,5 tys. MWh. To mniej więcej tyle, ile energii zużywa blisko 2,4 tys. gospodarstw domowych rocznie. Pozwoliło to zaoszczędzić 6,3 mln zł i zredukować emisję CO2 o ponad 29 tys. ton (to tyle CO2, ile powstaje przy przejechaniu ponad 174 mln km samochodem, czyli okrążając ziemię ponad 4,3 tys. razy).

– Produkty wspierające zrównoważone życie w domu, w tym oświetlenie LED, to jedna z najlepiej rozwijających się grup produktów z naszej oferty. W ubiegłym roku sprzedaliśmy w naszym kraju ponad 1,5 mln żarówek LED. Polacy widzą korzyści tego typu rozwiązań, a my staramy się ułatwić im do nich dostęp np. w ciągu trzech lat obniżyliśmy cenę najbardziej popularnej żarówki LED o mocy 400 lumenów o 88 proc. – komentuje Łukasz Kunz, dyrektor sklepu Ikea w Gdańsku.

Ostatnio Ikea zasygnalizowała, że w jej polskich sklepach pojawi się oferta z zakresu domowych instalacji fotowoltaicznych. Więcej na ten temat w artykule: Ikea będzie sprzedawać w Polsce instalacje fotowoltaiczne.

red. gramwzielone.pl