Magazyn energii z baterii z EV zasili stadion Ajaxu Amsterdam

Magazyn energii z baterii z EV zasili stadion Ajaxu Amsterdam
Amsterdam ArenA

Oglądanie meczów czołowej holenderskiej drużyny piłkarskiej umożliwi energia, która będzie częściowo magazynowana w instalacji wykonanej przez firmy Nissan i Eaton. Do jej budowy zostaną wykorzystane baterie z elektrycznych samochodów Nissan Leaf.

Na ogromnym stadionie Ajaxu Amsterdam, który może pomieścić ponad 51 tys. widzów, zamontowany zostanie magazyn energii o pojemności 4 MWh, składający się z baterii samochodowych wykorzystywanych wcześniej w elektrycznych Nissanach Leaf.

Celem magazynu energii będzie zapewnienie backaupu w kryzysowych sytuacjach, w czasie, gdy na stadionie odbywają się wydarzenia sportowe czy kulturalne. Wcześniej do tego celu wykorzystywano generatory diesla.

REKLAMA

Umowa z operatorem magazynu energii została podpisana przez spółkę zarządzającą stadionem na okres 10 lat. Inwestycję zrealizowały firmy Nissan, Eaton oraz Mobility House.

Wkrótce będziemy w stanie gromadzić energię z naszych paneli solarnych i wiatraków, aby wykorzystać ją, kiedy jest potrzebna. W przyszłości Amsterdam Arena będzie pierwszym stadionem na świecie, który nie będzie już wykorzystywać paliw kopalnych – zapewnia Henk Markerink, CEO spółki Amsterdam ArenA.

Nissan i Eaton kilka tygodni temu poinformowały, że wspólnie wprowadzają na rynek nowe rozwiązanie w dziedzinie magazynowania energii w gospodarstwach domowych, w którym zostaną wykorzystane baterie z elektrycznych Nissanów Leaf.

REKLAMA

Domowy magazyn energii xStorage Home jest zasilany modułami akumulatorów, które były pierwotnie wykorzystywane w pojazdach elektrycznych Nissana i które po osiągnięciu pewnego stopnia zużycia nie spełniają standardów wymaganych w elektrycznej motoryzacji, jednak mogą nadal z powodzeniem być stosowane w domowych magazynach energii.

Nissan Leaf, z którego baterie mają trafiać do magazynów energii xStorage Home, to najpopularniejszy samochód elektryczny na świecie. Do tej pory Nissan sprzedał ponad 200 tys. elektrycznych Leafów. Tylko w ubiegłym roku sprzedaż tego modelu wyniosła 43 651 sztuk, w tym 15 630 w Europie.

Nowa wersja Nissana Leaf będzie wyposażona w baterię o pojemności 30 kWh (wcześniej 24 kWh), dzięki czemu zasięg zwiększy się do 250 km. Nissan zapewnia, że większą pojemność osiągnięto dzięki zastosowaniu nowych kompozytów oraz zamianie konstrukcji i ulepszeniu procesów chemicznych zachodzących w ogniwach.

Przedsprzedaż systemu xStorage Home w konfiguracji zasilania jednofazowego rozpocznie się jeszcze w tym roku, a trójfazowego – w drugiej połowie 2017 roku. Nissan i Eaton przewidują, że sprzedaż przekroczy 100 tys. sztuk w ciągu najbliższych 5 lat.

Projekt Xstorage na stadionie Amsterdam Arena:

red. gramwzielone.pl