Capgemini: koncerny energetyczne muszą zmienić model biznesowy

Capgemini: koncerny energetyczne muszą zmienić model biznesowy
Fot. Sunways

Firma konsultingowa Capgemini przedstawiła kolejną edycję raportu pt. European Energy Markets Observatory (EEMO), w której wskazuje na zachodzące zmiany na europejskim rynku energii elektrycznej, podkreślając, że działające na nim konecerny energetyczne, aby przetrwać, muszą zmienić swój model biznesowy.

Jak wskazuje Capgemini, szybki wzrost produkcji energii ze źródeł odnawialnych doprowadził do destabilizacji rynku i niskich cen energii – często niższych od kosztów generacji, co stanowi wyzwanie dla dominujących dotychczas na tym rynku koncernów energetycznych, bazujących na dotychczasowym modelu wytwarzania.

Capgemini ocenia, że trend polegający na wzroście generacji ze źródeł odnawialnych będzie nadal się rozwijał, co wynika choćby z przyjętego w ubiegłym roku porozumienia klimatycznego czy strategii Unii Europejskiej zakładającej dalszą redukcję emisji gazów cieplarnianych.

REKLAMA

W tym zakresie Capgemini wskazuje na trzy trendy, które mają determinować przyszły kształt rynku energii.

Pierwszy z nich to prognozowany dalszy spadek kosztów produkcji energii odnawialnej.

Capgemini ocenia, że konkurencyjna wobec konwencjonalnych źródeł staje się produkcja energii z lądowych farm wiatrowych, notowany jest spadek kosztów offshore – nawet do poziomu 87 EUR/MWh, a koszty fotowoltaiki powinny spaść jeszcze o 20 proc. w ciągu trzech najbliższych lat.

Dodatkowe badania i industrializacja są nadal potrzebne, aby skorzystać ze spadających kosztów energii odnawialnej. Reforma obecnego systemu subsydiów jest także konieczna. Jest on drogi i nieuzasadniony dla technologii, które dojrzewają. Jednocześnie reformy wymaga europejski rynek uprawnień do emisji CO2, np. poprzez ustanowienie minimalnej ceny czy nałożenie podatków, które zachęciłyby do inwestycji niskoemisyjnych – komentuje Colette Lewiner z Capgemini.

Drugi z trendów, na które wskazuje Capgemini, to niskie ceny energii na rynku hurtowym, stanowiące wyzwanie dla koncernów energetycznych.

Wobec destabilizacji i niskich cen na hurtowych rynkach energii w Europie – sięgających nawet około 20 euro/MWh na początku 2016 r. – Capgemini postuluje zmiany modelu biznesowego koncernów energetycznych.

REKLAMA

Autorzy raportu EEMO wskazują, że koncerny energetyczne są zmuszane do zamykania nierentownych elektrowni, co jest efektem prioretowego dostępu do sieci, z którego w Unii Europejskiej mogą korzystać źródła odnawialne.

Capgemini ocenia, że w efekcie tylko w tym roku z rynku powinny zniknąć elektrownie o łącznej mocy 7 GW, a w ubiegłym roku zamknięto elektrownie o potencjale 10,5 GW, co – jak komentuje Capgemini – osłabia bezpieczeństwo dostaw energii.

Postulowane przez autorów raportu zmiany w modelu biznesowym wdrażają już dwa niemieckie koncerny energetyczne RWE i E.ON, które  podzieliły się, aby sprostać wyzwaniom nowego rynku energii.

To kluczowe dla koncernów energetycznych, aby zaadaptowały swoje modele biznesowe do fundamentalnych wyzwań na rynku, w tym decentralizacji wytwarzania, wzrostu potencjału OZE, nowych oczekiwań konsumentów i pojawienia się nowych graczy. Muszą uprościć swoją organizację i przyspieszyć transformację cyfrową – komentuje Perry Stoneman z Capgemini.

Trzeci z trendów wskazanych przez autorów raportu EEMO to pojawienie się nowych, zdecentralizowanych modeli produkcji i konsumpcji energii, co stanowi wyzwanie zwłaszcza dla operatorów sieci.

Capgemini zwraca uwagę, że wobec decentralizacji produkcji energii operatorzy sieci muszą bilansować produkcję, która staje się mniej sterowalna ze względu na rozwój OZE. – Z czasem, wraz z większą decentralizacją produkcji i konsumpcji razem z rosnącymi oszczędnościami energii, sieci będą transportować mniej energii. Wcześniej operatorzy muszą podjąć inwestycje w inteligentne sieci.

Autorzy raportu oceniają, że problemy z bilansowaniem sieci rozwiążą magazyny energii bazujące na taniejącej technologii litowo-jonowej.

Operatorzy sieci dystrybucyjnych odgrywają coraz ważniejszą rolę na rynku. Mają do czynienia z rosnącą aktywnością w zakresie przyłączania odnawialnych źródeł energii, instalowaniem inteligentnych liczników i przetwarzaniem dużych ilości danych, które pochodzą z tych liczników. Te dane, które zawierają interesujące informacje na temat zachowania odbiorców, mogą, pod pewnymi warunkami, być dostępne dla samych odbiorców, ale również dla innych podmiotów. Wtedy dystrybutorzy staliby się również dostawcami danych – komentuje Perry Stoneman z Capgemini.

red. gramwzielone.pl