Dziwny zapis o karach w aneksach do umów Taurona z prosumentami

Dziwny zapis o karach w aneksach do umów Taurona z prosumentami
Tauron press

W aneksach do umów z prosumentami, które rozsyłał Tauron, znalazł się zapis mówiący o możliwości obciążenia prosumentów w przypadku niepodania przez nich informacji o skorzystaniu z pomocy publicznej. W świetle obowiązujących zasad rozliczeń z prosumentami taki zapis wydaje się jednak problematyczny i trudno wskazać dla niego podstawę. Jak tłumaczy jego wprowadzenie do umów z prosumentami Tauron? 

Nasz czytelnik otrzymał kredyt z BOŚ z dofinansowaniem na zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej z realizowanego przez NFOŚiGW programu Prosument. Ostatecznie mikroinstalacja fotowoltaiczna o mocy 10 kW została wykonana w kwietniu tego roku i zaczęła oddawać do sieci energię elektryczną w czerwcu br. W ten sposób produkcja energii została jeszcze objęta przez chwilę systemem rozliczeń, w którym za nadwyżki energii wprowadzonej do sieci miała przysługiwać stawka odpowiadająca średniej cenie energii z rynku hurtowego obowiązującej we wcześniejszym kwartale.

Ten system rozliczeń prosumentów przestał obowiązywać z dniem 1 lipca br., kiedy w życie weszła nowelizacja ustawy o OZE, wprowadzająca zupełnie nowy system rozliczeń prosumentów, którzy oddają część produkowanej przez siebie energii zakładowi energetycznemu i którzy od tego momentu zostali objęci tzw. systemem opustów.

REKLAMA

W związku ze zmianą zasad rozliczeń prosumentów operatorzy wysłali do prosumentów, z którymi posiadali już wcześniej umowy, aneksy, informując o zmianach zasad współpracy.

Aneksy do umów do swoich klientów wysłał również Tauron. Nasz czytelnik, który jest właścicielem opisanej wyżej mikroinstalacji, zwrócił uwagę, że w aneksie przesłanym od Taurona pojawiły się zapisy mówiące o możliwości nałożenia na niego obciążeń finansowych w przypadku, gdy nie zgłosiłby faktu otrzymania pomocy inwestycyjnej.

O ile pojawienie się takiego zapisu mogło wydawać się zasadne w przypadku mogącego stanowić pomoc publiczną systemu taryf gwarantowanych, którym zgodnie z pierwotną wersją ustawy o OZE mieli podlegać prosumenci, ale który nigdy nie zaczął obowiązywać – na skutek przygotowanych później nowelizacji ustawy o OZE – o tyle taki zapis wzbudza zastrzeżenia, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż nowy system rozliczeń prosumentów, obowiązujący od 1 lipca br., nie ma być za taką pomoc uznawany.

Mój niepokój budzi paragraf 5, w którym Tauron zaznaczył opcję „nie korzysta” strasząc karami za skorzystanie z dofinansowania. Co ciekawe, z treści dokumentu wynika, że aneks nie wymaga podpisania. W nowelizacjach ustawy o OZE, które weszły w życie, nie znalazłem informacji o obowiązku jakiegokolwiek „karania” prosumentów korzystających z kredytu z dofinansowaniem, jak straszy Tauron w paragrafie 5 aneksu – komentuje nasz czytelnik.

We wspomnianym paragrafie aneksu do umowy znajdziemy zapis mówiący o tym, że „Klient oświadcza, że nie korzysta, a w przypadku rozpoczęcia korzystania zobowiązuje się poinformować o korzystaniu ze strukturalnego mechanizmu wsparcia, którego źródłem są Fundusze Europejskie/pomoc inwestycyjna przeznaczona na budowę lub przebudowę mikroinstalacji, bez względu na formę jej udzielenia”.

REKLAMA

W aneksie czytamy ponadto: „Gdy pomimo oświadczenia Klienta, że nie korzysta z mechanizmów wsparcia finansowego (…) wsparcie takie będzie miało miejsce  po zawarciu niniejszego Aneksu, a klient nie poinformuje o tym fakcie Sprzedawcy w terminie 14 dni przed końcem pierwszego okresu rozliczeniowego, to klient zobowiązuje się na pierwsze wezwanie sprzedawcy do zwrotu równowartości różnicy wynikającej z zastosowania preferencyjnych warunków rozliczenia Prosumenta do cen publikowanych przez Prezesa URE do celów rozliczenia sprzedaży energii odnawialnej, a także do zapłaty na rzecz Sprzedawcy ewentualnej kary nałożonej z tego tytułu przez Regulatora bądź inny uprawniony organ”.

Zastanawia dlaczego – w kontekście wejścia w życie systemu opustów, który nie zakłada płacenia prosumentom preferencyjnych stawek za wprowadzaną do sieci energię – taki zapis pojawił się w wysłanym do prosumentów aneksie. Jak pojawienie się takiego zapisu tłumaczy Tauron?

Elżbieta Bukowiec, rzecznik spółki Tauron Sprzedaż, tłumaczy w odpowiedzi na pytanie portalu Gramwzielone.pl, że taki zapis został przygotowany „z myślą o długoterminowym obowiązywaniu umowy zawieranej z prosumentem” i informuje w tym kontekście, że ten okres, zgodnie z ustawą OZE, wynosi 15 lat od daty uruchomienia mikroinstalacji. Zastrzega jednak, że w przyszłości możliwa jest zmiana tego zapisu. 

Nie można wykluczyć zmian regulujących obszar przepływu informacji o mechanizmach wsparcia wykorzystanych przez prosumentów do wybudowania mikroinstalcji, dlatego zapisy aneksów je uwzględniają – komentuje rzecznik Tauron Sprzedaż. – Jesteśmy jednak otwarci na wszelkie sygnały płynące nie tylko z rynku energii, dlatego analizujemy wskazane zapisy aneksu. Jeżeli analiza prawna wykaże możliwość wykreślenia przedmiotowych zapisów, to w najbliższym czasie zmienimy wzorce obowiązujących dokumentów – dodaje.

Zgodnie z obowiązującymi zapisami ustawy o OZE, obecnie prosumenci, korzystając z preferencji przyznanych przez tą ustawę, w tym z systemu opustów, muszą posiadać umowy kompleksowe z operatorami.

W pierwszym półroczu 2016 roku do sieci dystrybucyjnej spółki Tauron Dystrybucja zostało przyłączonych ok. 1,7 tys. mikroinstalacji OZE o łącznej mocy ponad 9,4 MW i były to niemal wyłącznie mikroinstalacje fotowoltaiczne. Całkowity potencjał mikroinstalacji przyłączonych do sieci Tauron Dystrybucja na koniec I połowy br. wyniósł około 16,9 MW, na co złożyło się około 2,9 tys. mikroinstalacji.

Tauron Dystrybucja potwierdził wcześniej w odpowiedzi na pytanie portalu Gramwzielone.pl, że zgodnie z ustawą o OZE, od 1 lipca br. dostarczane sprzedawcy dane pomiarowe do rozliczeń prosumentów uwzględniają sumaryczne bilansowanie ilości energii z wszystkich faz dla trójfazowych mikroinstalacji.

red. gramwzielone.pl