BMW zaoferuje domowe magazyny energii
BMW zapowiedziało wdrożenie oferty domowych magazynów energii, w których wykorzysta nowe, ale także zużyte baterie ze swojego pierwszego elektrycznego modelu i3. BMW dołącza tym samym do takich firm jak Tesla, General Motors, Nissan czy Daimler, które wprowadzają na rynek ofertę z zakresu magazynowania energii.
BMW zapewnia, że w swoim magazynie energii wykorzysta nowe, litowo-jonowe wysokonapięciowe baterie, podobne do stosowanych w BMW i3, ale również baterie z rynku wtórnego, które nie będą już spełniać standardów wymaganych w motoryzacji.
Jak na razie BMW praktycznie nie ma zużytych baterii z modelu i3, ponieważ jest on oferowany na rynku zaledwie od 2013 r. Z czasem, i ze wzrostem wolumenu sprzedaży elektrycznych BMW, takie baterie pojawią się jednak na rynku i będzie je można wykorzystać – jak zapewnia BMW jeszcze przez wiele lat – w domowych magazynach energii, rozwiązując jednocześnie problem wcześniejszej utylizacji.
Jak ostatnio podał niemiecki koncern, w kwietniu sprzedaż dostępnego już również w Polsce modelu i3 wzrosła w ujęciu rok do roku o ponad 50 proc. (1854 sprzedanych egzemplarzy). Elektryczne BMW zamówił ostatnio m.in. Watykan, a flota 100 i3 trafiła do policji z Los Angeles.
Zaprojektowaniem zestawów magazynowania energii we współpracy z BMW zajmie się niemiecka firma Beck Automation. System magazynowania energii ma zawierać inwerter oraz elektronikę pozwalającą na zoptymalizowanie wykorzystania energii produkowanej z domowej instalacji PV.
BMW i3 są wyposażane w baterie o pojemności 22 kWh, a ostatnio także 33 kWh przy takim samym rozmiarze (według BMW przekłada się to na wzrost maksymalnego zasięgu ze 190 km do 300 km).
Tymczasem gospodarstwa domowe w USA, gdzie najpierw mogą trafić magazyny energii od BMW, konsumują z reguły w ciągu dnia ok. 15-30 kWh energii elektrycznej. W połączeniu z bieżącą produkcją z domowej instalacji fotowoltaicznej, taka bateria, nawet o mniejszej pojemności wynikającej z pewnego zużycia, powinna wystarczyć do zaspokojenia ich dziennego zapotrzebowania na energię.
Jak na razie nie wiadomo jak będzie funkcjonować program pozyskiwania zużytych baterii i ile zarobią na nich właściciele i3. Nie jest też znana cena domowego magazynu energii BMW, ani harmonogram wprowadzania go na rynek.
BMW pracuje nad domowymi magazynami energii już od kilku lat. W 2014 r. niemiecki producent zrealizował projekt magazynu energii w Hamburgu, który gromadzi energię produkowaną z fotowoltaiki i wykorzystywaną w stacjach ładowania elektryków. Rok wcześniej BMW zrealizowało projekt magazynu energii dla uniwersytetu w San Diego, w którym wykorzystano zużyte baterie z modelu Mini E.
Obecnie BMW uczestniczy m. in. w realizowanym przez kalifornijskiego operatora PG&E programie wirtualnej elektrowni, której elementem jest back-up energii oferowany przez baterie z floty 100 elektrycznych i3 oraz stacjonarnego magazynu energii zbudowanego ze zużytych baterii z modelu Mini E.
gramwzielone.pl