Unijne dotacje na OZE na Podlasiu. Wkrótce pierwsze konkursy

Unijne dotacje na OZE na Podlasiu. Wkrótce pierwsze konkursy
foto. Images of Money, flickr cc

Władze woj. podlaskiego poinformowały o planach przeprowadzenia pierwszych konkursów z nowego RPO na lata 2014-2020 dedykowanych inwestycjom w odnawialne źródła energii.

W ramach nowego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 dla woj. podlaskiego na unijne dofinansowanie inwestycji z zakresu gospodarki niskoemisyjnej przewidziano 764 mln zł. W sumie budżet RPO dla Podlasia wynosi ponad 5 mld zł.

Chcemy czegoś więcej. Chcemy, żeby mieszkańcy naszego województwa byli właścicielami odnawialnych źródeł energii. Nie chcemy żeby przyjeżdżali do nas duzi inwestorzy, firmy, które będą nam zakładały farmy fotowoltaiczne, stawiały wiatraki – PAP cytuje dyrektora departamentu rozwoju regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku Daniela Górskiego. – Chcielibyśmy, aby mieszkańcy wzięli inicjatywę w swoje ręce tak, jak się to dzieje w wielu krajach europejskich. Żeby zakładali spółdzielnie, spółki, otrzymywali od nas wsparcie i produkowali tą energię sami – dodaje (za PAP).

REKLAMA

Wicemarszałek woj. podlaskiego Maciej Żywno podkreśla że energetyka odnawialna jest priorytetem RPO 2014-2020 dla Podlasia, a pierwsze konkursy dedykowane OZE mogą ruszyć już w maju lub czerwcu.

 Rewolucja energetyczna – taki cel zapisaliśmy w Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020. Mieszkańcy mają nie tylko zużywać energię, ale również ją wytwarzać. Dlatego w RPOWP odnajdziemy działania skierowane na wspieranie lokalnej produkcji energii, czyli właśnie owej rewolucji energetycznej. Będzie można uzyskać dotacje na inwestycje z zakresu wytwarzania energii opartej na odnawialnych źródłach. Rozwinie się przemysł i usługi, związane z wytwarzaniem i obsługą urządzeń oraz instalacji energetycznych. Można będzie też uzyskać pomoc na kompleksową modernizację energetyczną budynków wraz z wymianą wyposażenia na energooszczędne. Na inwestycje w budynkach mieszkalnych przewidziane są pożyczki, a użyteczności publicznej – informuje Zarząd Województwa Podlaskiego (za serwisem Wrota Podlasia).

Założenia unijnego dofinansowania na gospodarkę niskoemisyjną w ramach Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020

Zarząd Województwa Podlaskiego przewidział wsparcie dla odnawialnych źródeł energii w RPO 2014-2020 w osi priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna. Oś priorytetowa V. została podzielona na następujące priorytety:

  1. Priorytet inwestycyjny 4.1 Rozwój lokalnej (rozproszonej) produkcji energii ze źródeł odnawialnych (DZIAŁANIE 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii)
  2. Priorytet inwestycyjny 4.2 Promowanie efektywności energetycznej i korzystania z odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach (DZIAŁANIE 5.2 Efektywność energetyczna w przedsiębiorstwach)
  3. Priorytet inwestycyjny 4.3 Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych, i w sektorze mieszkaniowym (DZIAŁANIE 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej)
  4. Priorytet inwestycyjny 4.5 Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimedialnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące zmiany klimatu (DZIAŁANIE 5.4 Strategie niskoemisyjne)

Budżet RPO 2014-2020:

  • wkład UE: 1 213,59 mln EUR
  • wkład krajowy: 210,57 mln EUR
  • ogółem: 1 424,17 mln EUR

Budżet osi priorytetowej V Gospodarka niskoemisyjna:

  • wkład UE: 180,53 mln EUR
  • wkład krajowy: 31,85 mln EUR
  • ogółem: 212,38 mln EUR

PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.1 Rozwój lokalnej (rozproszonej) produkcji energii ze źródeł odnawialnych (DZIAŁANIE 5.1 Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii)

Przewiduje się wsparcie jednostek wytwarzania energii elektrycznej i ciepła z biomasy, biogazu, energii wiatru, słońca, wody oraz Ziemi (geotermia). Preferowane będą inwestycje, które z jednej strony efektywnie przyczynią się do realizacji krajowego celu dotyczącego 15% udziału OZE w konsumpcji energii ogółem w 2020, a z drugiej strony będą zapewniać poszanowanie środowiska i ochronę krajobrazu (co jest możliwe zwłaszcza w przypadku zastosowania mikroinstalacji). W pozyskiwaniu OZE na terenach wiejskich należy zwracać uwagę na skumulowane efekty środowiskowe, których składowymi będą: bilans energetyczny, bilans CO2, różnorodność biologiczna i krajobraz, a także na efekty społeczno-gospodarcze. Celem powinno być dofinansowanie możliwie jak największej liczby instalacji OZE, przy założeniu jednak, że w pierwszym rzędzie powinny być wspierane te inwestycje, które służą realizacji celów strategicznych: oprócz zmniejszenia emisji CO2, będą przyczyniały się wydatnie do wzrostu zatrudnienia i akumulacji kapitałowej w regionie. W przypadku energii cieplnej w ramach programu możliwe będzie wsparcie efektywnej dystrybucji ciepła z OZE np. pompy ciepła, geotermia. Przewidywane jest dofinansowanie interwencji z zakresu rozwoju infrastruktury wytwórczej biokomponentów i biopaliw produkowanych w dużej mierze z surowców odpadowych i pozostałości z produkcji rolniczej oraz przemysłu rolno-spożywczego. Z uwagi na fakt, że intensywne („przemysłowe”) pozyskiwanie lub produkcja biomasy nieuchronnie prowadzi do rosnącej konkurencji o rolniczą przestrzeń produkcyjną oraz negatywnie oddziałuje na różnorodność biologiczną, należy zapewnić, aby surowce energetyczne pochodzenia rolniczego były wytwarzane w warunkach oszczędnego gospodarowania zasobami, a ich produkcja nie może stanowić zagrożenia dla środowiska i przemysłu spożywczego.

Grupy beneficjentów Działania 5.1:

  • rolnicy
  • przedsiębiorcy
  • spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe
  • organizacje pozarządowe
  • kościoły i związki wyznaniowe
  • jednostki samorządu terytorialnego i ich związki
  • jednostki organizacyjne JST
  • jednostki sektora finansów publicznych
  • podmioty działające w ramach partnerstwa publiczno-prawnego

Zasady wyboru projektów w ramach Działania 5.1:

Wybór projektów będzie dokonywany w procedurze konkursowej. Wybór projektów do dofinansowania nastąpi na podstawie stopnia spełnienia kryteriów zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący.

Preferowane będą mikroinstalacje służące do produkcji energii z biogazu, zagospodarowujące odpady pochodzące z rolnictwa i hodowli oraz instalacje wykorzystujące energię słoneczną.

Instrumenty finansowe w ramach Działania 5.1:

Określenie zakresu zastosowania instrumentów finansowych będzie możliwe po przeprowadzeniu analizy ex ante (art. 37 rozporządzenia ramowego) mającej na celu m.in. zbadanie występującej w województwie luki finansowej dla danego obszaru. Na podstawie wyników badania, zostanie podjęta decyzja o wykorzystaniu instrumentów finansowych w danym priorytecie, formy wsparcia, wielkości oraz modelu wdrażania.

PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.2 Promowanie efektywności energetycznej i korzystania z odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach (DZIAŁANIE 5.2 Efektywność energetyczna w przedsiębiorstwach)

Promowane będzie wsparcie budowy urządzeń do produkcji energii na własne potrzeby w oparciu o OZE. Wsparciem może zostać objęta budowa własnych instalacji OZE, jak również zmiana systemu wytwarzania lub wykorzystania paliw i energii. Instalacje OZE będą kwalifikowane wyłącznie wtedy, kiedy będą stanowiły integralną część systemu produkcji czy funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Grupy beneficjentów Działania 5.2:

REKLAMA

  • przedsiębiorcy

Zasady wyboru projektów w ramach Działania 5.2

Wybór projektu do dofinansowania nastąpi na podstawie stopnia spełnienia kryteriów zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący.

Instrumenty finansowe w ramach Działania 5.2

Określenie zakresu zastosowania instrumentów finansowych będzie możliwe po przeprowadzeniu analizy ex ante (art. 37 rozporządzenia ramowego) mającej na celu m.in. zbadanie występującej w województwie luki finansowej dla danego obszaru. Na podstawie wyników badania, zostanie podjęta decyzja o wykorzystaniu instrumentów finansowych w danym priorytecie, formy wsparcia, wielkości oraz modelu wdrażania.

PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.3 Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych, i w sektorze mieszkaniowym  (DZIAŁANIE 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej)

Planowane są inwestycje polegające na przebudowie systemów grzewczych wraz z wymianą i podłączeniem do źródła Projekt  ciepła, systemów wentylacji i klimatyzacji, systemów wodno-kanalizacyjnych. Zgodnie z ideą energetyki prosumenckiej promowane będzie zastosowanie instalacji OZE w modernizowanych energetycznie budynkach. Będzie istniała możliwość dofinansowania instalacji systemów chłodzących, w tym również z OZE. Wykorzystanie instalacji OZE musi być w pełni uzasadnione potrzebami energetycznymi obiektu, a jedynie niewykorzystana część energii elektrycznej może być oddawana do sieci dystrybucyjnej.

Elementem każdego z projektów będą audyty energetyczne które pozwolą na określenie możliwości oszczędności energii, przeliczalnej na zmniejszenie zużycia energii pierwotnej. Działania termomodernizacyjne muszą być prowadzone w sposób kompleksowy (tzw. głęboka termomodernizacja) i opierać się o system monitorowania ciepła i zarządzania energią.

Grupy beneficjentów Działania 5.3:

  • spółdzielnie mieszkaniowe i ich związki,
  • wspólnoty mieszkaniowe,
  • towarzystwa budownictwa społecznego,
  • podmioty sprawujące zarząd nieruchomościami mieszkalnymi,
  • jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,
  • jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną, podmioty, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki i stowarzyszenia,
  • podmioty działające w ramach partnerstw publiczno-prywatnych, a także jednostki naukowe, szkoły wyższe,
  • kościoły i związki wyznaniowe.

Zasady wyboru projektów w ramach Działania 5.3

Wybór projektu do dofinansowania nastąpi na podstawie stopnia spełnienia kryteriów zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący.

Instrumenty finansowe w ramach Działania 5.3

Określenie zakresu zastosowania instrumentów finansowych będzie możliwe po przeprowadzeniu analizy ex ante (art. 37 rozporządzenia ramowego) mającej na celu m.in. zbadanie występującej w województwie luki finansowej dla danego obszaru. Na podstawie wyników badania, zostanie podjęta decyzja o wykorzystaniu instrumentów finansowych w danym priorytecie, formy wsparcia, wielkości oraz modelu wdrażania.

PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.5 Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimedialnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące zmiany klimatu (DZIAŁANIE 5.4 Strategie niskoemisyjne)

W ramach celu dotyczącego promocji gospodarki niskoemisyjnej przewidywane jest wsparcie miast lub miast i ich obszarów funkcjonalnych: Białegostoku, miast subregionalnych, a także pozostałych miast regionu.

Grupy beneficjentów Działania 5.4:

  • jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,
  • podmioty, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki i stowarzyszenia,
  • podmioty działające w ramach partnerstw publiczno-prywatnych.

Zasady wyboru projektów w ramach Działania 5.4

Wybór projektu do dofinansowania nastąpi na podstawie stopnia spełnienia kryteriów zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący.

Instrumenty finansowe w ramach Działania 5.4

Określenie zakresu zastosowania instrumentów finansowych będzie możliwe po przeprowadzeniu analizy ex ante (art. 37 rozporządzenia ramowego) mającej na celu m.in. zbadanie występującej w województwie luki finansowej dla danego obszaru. Na podstawie wyników badania, zostanie podjęta decyzja o wykorzystaniu instrumentów finansowych w danym priorytecie, formy wsparcia, wielkości oraz modelu wdrażania.

gramwzielone.pl / opracowanie na podstawie przewodnika Gramwzielone.pl „Fundusze europejskie na OZE i efektywność energetyczną w latach 2014-2020”