Powstanie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków. Co się w niej znajdzie?

Powstanie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków. Co się w niej znajdzie?
Fot. Geert Schneider, flickr cc

Do konsultacji społecznych trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, zakładający m.in. powołanie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.

Autor projektu nowelizacji ustawy o termomodernizacji i remontów, czyli Ministerstwo Rozwoju, zapewnia, że zaproponowane regulacje przyczynią się do podjęcia realnych działań w celu eliminacji zjawiska smogu, w tym przede wszystkim tzw. niskiej emisji pochodzącej z sektora komunalno-bytowego.

Nowe regulacje mają pomóc w zdiagnozowaniu źródeł niskiej emisji. W tym celu projekt ustawy przewiduje utworzenie i uruchomienie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).

REKLAMA

W Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków gromadzone będą dane na temat budynku dotyczące m.in. źródła ciepła, w tym zasilania z sieci ciepłowniczej.

W Ewidencji mają znajdować się także informacje o przeprowadzonych kontrolach i czynnościach wynikających m.in. z ustawy Prawo ochrony środowiska, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o charakterystyce energetycznej budynków.

W CEEB mają zostać umieszczone ponadto informacje o przekazanej premii termomodernizacyjnej czy premii remontowej, uldze podatkowej lub udzielonym ze środków publicznych dofinansowaniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, w tym instalacji odnawialnych źródeł energii.

Jak tłumaczy autor projektu ustawy, brak wymiany jakichkolwiek informacji pomiędzy podmiotami udzielającymi dofinansowania sprawia, że istnieje możliwość składania wniosków o dofinansowanie w ramach różnych programów pomocowych, co w efekcie może prowadzić do wielokrotnego dofinansowania tych samych przedsięwzięć, w konsekwencji powodując defraudację środków publicznych.

REKLAMA

W Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków mają pojawić się także dane o przyznanych świadczeniach z pomocy społecznej lub innych form wsparcia finansowego ze środków publicznych w zakresie: dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego oraz zasiłku celowego na opał.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jest to wyjście naprzeciw potrzebie zidentyfikowania problemu ubóstwa energetycznego.

Zaprezentowana wczoraj regulacja przewiduje integrację systemu CEEB z innymi systemami IT, w których prowadzone są rejestry państwowe w sposób pozwalający na automatyczne pozyskiwanie danych. System będzie dostosowany do wymiany danych ze wszystkich innych rejestrów, z którymi będzie się integrował.

W projekcie ustawy został określony katalog osób uprawnionych do wprowadzania danych do CEEB, przeprowadzających kontrole wynikające m.in. z ustawy Prawo Ochrony Środowiska, ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska czy Prawa budowlanego. Dane do Ewidencji mają wprowadzać także osoby wskazane przez lokalne władze w zakresie przyznanych świadczeń z pomocy społecznej lub innych form wsparcia finansowego ze środków publicznych.

Wykonując ustawowe obowiązki, osoba uprawniona dokona dodatkowo inwentaryzacji budynku stosownie do projektowanych rozwiązań. Inwentaryzacja budynku nie będzie podlegać żadnej opłacie, nie wpłynie więc na sytuację finansową mieszkańców budynków

Projektowane rozwiązanie ma opierać się na dokonywaniu inwentaryzacji budynków „przy okazji” wykonywania innych czynności ustawowych przez uprawnione osoby.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.