Pierwszy magazyn energii zintegrowany ze stacją ładowania EV

Pierwszy magazyn energii zintegrowany ze stacją ładowania EV
Fot. GreenWay Polska
REKLAMA

GreenWay Polska uruchomił pierwszy w swojej sieci magazyn energii bezpośrednio współpracujący ze stacją ładowania dużej mocy. Tzw. GridBooster wykorzystuje używane baterie, pozyskane z samochodów elektrycznych. Urządzenie ma zapewniać dostępność maksymalnej mocy stacji ładowania niezależnie od mocy dostępnej w sieci elektroenergetycznej, pozwalając na jej elastyczny rozdział pomiędzy zainstalowanymi punktami ładowania.

Pilotażowa instalacja została zamontowana w Galerii Metropolia w Gdańsku, a jej operator, GreenWay Polska, zapowiada, że najbliższym czasie uruchomi w naszym kraju jeszcze kilka tego typu urządzeń.

GridBoostery to magazyny energii elektrycznej stworzone przez inżynierów GreenWay. Ich zadaniem jest inteligentne zarządzanie mocą infrastruktury ładowania aut elektrycznych w momentach zwiększonego zapotrzebowania, przy ograniczeniach wynikających z dostępnej mocy w sieci energetycznej.

Kiedy zapotrzebowanie na ładowanie jest niskie, a sieć nieobciążona, np. nocnej dolinie, zainstalowana w urządzeniu bateria ładuje się bezpośrednio z sieci, gromadząc energię. Natomiast w momencie, gdy zapotrzebowanie stacji ładowania rośnie, przekraczając przy tym moc dostępną z sieci, zmagazynowana energia służy do ładowania pojazdów.

Dzięki temu można osiągać maksymalną moc nawet kilku ładowarek stanowiących jedną stację ładowania, uniezależniając to od mocy dostępnej z sieci energetycznej. Magazyn może także pobierać energię tylko w czasie dolin nocnych, wtedy gdy system energetyczny jest najmniej obciążony, a tym samym energia elektryczna jest najtańsza i wykorzystywać ją w pozostałych godzinach.

GridBoostery mają odgrywać bardzo istotną rolę wszędzie tam, gdzie stacje ładowania cieszą się dużą popularnością kierowców aut elektrycznych. Dzięki nim mogą oni liczyć na maksymalną efektywność ładowarek i krótki czas ładowania. Magazyny energii mogą wywierać także pozytywny wpływ na funkcjonowanie sieci energetycznej.

Jako element inteligentnej infrastruktury smart grid, GridBoostery mają dostosowywać się do aktualnego stanu sieci tak, aby zmniejszać jej obciążenie, kiedy jest to niezbędne, na przykład w czasie okresowych wzrostów konsumpcji energii.

Wprowadzając technologię inteligentnego magazynowania energii do polskiej infrastruktury ładowania aut elektrycznych nie tylko zwiększamy jakość usługi ładowania sieci GreenWay. W ten sposób budujemy także gotowość na wzrost liczby samochodów elektrycznych w Polsce i minimalizujemy obciążenia systemu energetycznego. Takie projekty pozwalają nam również na testowanie nowych rozwiązań technicznych związanych z magazynowaniem i zarządzaniem energią elektryczną w związku z rozwijającym się ekosystemem elektromobilności. Co ważne, nasze magazyny energii mogą współpracować z odnawialnymi źródłami energii, będziemy więc przygotowani na ich upowszechnianie w przyszłości – komentuje Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.

Jak to działa?

GreenWay Polska tłumaczy, że w standardowych stacjach ładowania aut elektrycznych, bez wsparcia magazynu energii, wartość mocy przyłącza determinuje moc, po jakiej mogą się ładować samochody elektryczne.

Oznacza to, że jeśli moc przyłącza jest niższa niż maksymalna moc ładowarek, wówczas szybkość ładowania jest ograniczona, a samochód ładuje się odpowiednio dłużej. Szczególnie istotne jest to w przypadku stacji wyposażonych w wiele punktów ładowania, gdzie moc musi być rozdzielana nie tylko między liczbę ładowarek, ale też dostosowywana do ilości ładujących się jednocześnie samochodów.

GridBooster ma natomiast pozwalać na osiągnięcie maksymalnej mocy ładowani przy ograniczaniu mocy dostępnej z sieci.

W przypadku pierwszej stacji ładowania GreenWay z GridBoosterem, zlokalizowanej w Galerii Metropolia w Gdańsku, magazyn dysponuje pojemnością 60 kWh. Instalacja obsługuje jedną stację szybkiego ładowania marki Delta oraz dwie stacje półszybkie. Łączna moc tych ładowarek wynosi 100 kW, przy czym bezpośrednio z sieci pobierane jest jedynie 40 kW, pozostałą moc zapewnia GridBooster.

„Serce” GridBoostera stanowi moduł używanych baterii litowo-jonowych pozyskiwanych z samochodów elektrycznych wycofanych z eksploatacji. Takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie kosztów oraz daje zużytym bateriom samochodowym drugie życie, bowiem z powodzeniem mogą one być wykorzystywane w tego typu urządzeniach.

Zastosowane przez GreenWay technologie umożliwiają instalowanie GridBoosterów zarówno na zewnątrz, jaki wewnątrz obiektów. Stacje z GridBoosterami wyposażone będą zawsze w co najmniej dwie ładowarki o różnych typach zasilania (DC, AC), w dowolnych konfiguracjach.

Wdrożenie GridBoosterów przez GreenWay Polska jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu "Łącząc Europę", jako pilotażowy projekt sprawdzający skuteczność i przydatność tej technologii w ekosystemie ładowania pojazdów elektrycznych.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

Zobacz również

Komentarze (7)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
czytelnik1 |
No i świetnie. Żadna w połowie zużyta bateria nie powinna iść od razu do recyklingu, tylko najpierw pracować jako magazyn.
John Galt |
orientujecie się ile kosztuje 1kWh gdybym chciał naładować elektryka?
Ciekawski |
John Gart@: Zdaje się że 2,2PLN/kWh (~300% marży) ale zawsze możesz płacić abonament i mieć trochę taniej. U powyższego operatora.
TT |
@Ciekawski- 300% marży- czy jesteś pewien bo niepewne informacje czynią Cię...
analityk |
info ze strony Greenway 1,89zł za DC ładowane z mocą nominalną i 1,70zł za ładowanie DC ładowarka o mocy do 40kW, ładowanie 1kWh prądem AC to 1,19zł. cennik jest aktualny od 1 sierpnia 2018
Seba |
Czytelnik1 żeby dorwać taką baterie to jest cud, jest już mnóstwo firm w europie które potrzebują takich baterii do swoich projektów plus osoby które budują własne magazyny.
Ciekawski |
@TT, analityk - jeśli teraz każdy sprawdził cennik to widać też jedną z pozycji - Abonament - i to, patrząc na statystykę ładowania samochodu, generuje ok. 300% marży na cenie energii.

Giełda OZE

Kupię nacelę TACKE 1,5 lub podzespoły

Kupię nacelę TACKE 1,5 lub podzespoły generator, przekładnia czytaj dalej...

Sprzedam nieruchomość w Bożympolu Małym o pow. 21,88ha

Sprzedam nieruchomość gruntową, niezabudowaną w Bożympolu Małym w gminie Łęczyce, powiecie wejherows czytaj dalej...

Komponenty PV i aparatura badawcza

Posiadamy materiały do produkcji modułów PV oraz aparaturę badawczą do modułów fotowoltaicznych. Zap czytaj dalej...

Usługa kafarem, wbijanie słupów pod gruntowe instalacje fotowoltaiczne

Witam, Obsługuje południe Polski, w szczególności podkarpacie. Mam kafar przystosowany pod konstruk czytaj dalej...