Baterie z autobusów zmagazynują energię słoneczną

Baterie z autobusów zmagazynują energię słoneczną
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Baterie pochodzące z autobusów elektrycznych kursujących po Göteborgu otrzymają „drugie życie” i posłużą do magazynowania energii słonecznej. Jest to część projektu badawczego, w ramach którego Volvo Buses, Göteborg Energi, Riksbyggen i Johanneberg Science Park współpracują w celu zbadania możliwości magazynowania energii elektrycznej w blokach mieszkalnych, które samodzielnie produkują energię za pośrednictwem paneli fotowoltaicznych.

Testy prowadzone są w spółdzielni mieszkaniowej Viva w Riksbyggen w Gothenburgu, kompleksie mieszkalnym, który ma być najbardziej innowacyjnym i zrównoważonym szwedzkim projektem mieszkaniowym – Positive Footprint Housing. Najemcy dopiero zaczynają wprowadzać się do swoich nowych mieszkań.

W spółdzielni mieszkaniowej Viva, w Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi i Johanneberg Science Park stworzyły system, w którym energia z paneli słonecznych zamontowanych na dachach budynków mieszkalnych przechowywana jest w akumulatorach wcześniej zasilających elektryczne autobusy.

REKLAMA

Magazynowanie energii pomoże zmniejszać szczytowe wartości zużycia energii w obiekcie, a także posłuży do przechowywania lub sprzedaży nadwyżki energii słonecznej. Energia może także zostać odkupiona od krajowych dostawców i magazynowana w celu przyszłego zużycia, jeśli tylko będzie niedroga oraz ekologiczna.

REKLAMA

Wiemy, że akumulatory do autobusów elektrycznych mają duży potencjał w zakresie innych zastosowań, takich jak magazynowanie energii, po zakończeniu ich eksploatacji w transporcie publicznym. Sprawdzamy, w jakim stopniu możemy wykorzystać ten potencjał. Wykorzystanie akumulatorów w magazynach energii zapewnia im dłuższe funkcjonowanie, co z kolei oznacza lepsze wykorzystanie zasobów i mniejszy wpływ na środowisko. W Volvo badamy różne możliwości ponownego wykorzystania akumulatorów autobusowych do magazynowania energii, a Viva stanowi jeden z przykładów takich działań – mówi Ylva Olofsson, koordynator projektu w Volvo.

W magazynie energii znajduje się 14 używanych akumulatorów litowo-jonowych pochodzących z autobusów elektrycznych i połączonych ze sobą w celu utworzenia pakietu o pojemności 200 kWh. Dzięki takiemu magazynowi większa część energii słonecznej wytwarzanej przez spółdzielnię mieszkaniową będzie wykorzystywana na potrzeby własne mieszkańców.

Do tej pory Volvo sprzedało produkowane we Wrocławiu, w pełni elektryczne autobusy, model 7900, do Szwecji, Wielkiej Brytanii, Luksemburga, Holandii, Norwegii i Polski. Łącznie spółka dostarczyła dotąd na całym świecie ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów, w tym hybryd i hybryd typu plug-in.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.