Renault szykuje największy bateryjny magazyn energii w Europie

Renault szykuje największy bateryjny magazyn energii w Europie
Renault

Grupa Renault rozpoczyna wdrożenie projektu „Advanced Battery Storage”. Rozmieszczony w wielu miejscach we Francji i w Niemczech, bateryjny magazyn energii o mocy 70 MW i pojemności 60 MWh, będzie największym tego typu systemem, jaki dotąd powstał w Europie.

Grupa Renault ogłosiła rozpoczęcie projektu „Advanced Battery Storage” – stacjonarnego systemu magazynowania energii wykorzystującego wyłącznie akumulatory trakcyjne pochodzące z samochodów elektrycznych.

Pierwsze instalacje zostaną zrealizowane na początku 2019 roku w trzech lokalizacjach we Francji i w Niemczech – w zakładach produkcyjnych Renault w Douai (departament Nord) i w Cléon (departament Seine Maritime) oraz w starej kopalni węgla w Nadrenii Północnej-Westfalii.

REKLAMA

Stopniowo pojemność systemu będzie zwiększana – docelowo ma liczyć 2000 akumulatorów trakcyjnych, częściowo stosowanych wcześniej w samochodach elektrycznych. Wówczas system osiągnie lub prawdopodobnie przekroczy pojemność 60 MWh. To tyle, ile zużywa dziennie około 5 tys. gospodarstw domowych.

Renault wskazuje, że celem systemu jest regulowanie różnic pomiędzy zużyciem, a produkcją energii elektrycznej w danym momencie, a także zwiększenie udziału energii z odnawialnych źródeł w miksie energetycznym. Chodzi o utrzymanie równowagi pomiędzy podażą a zapotrzebowaniem w sieci energetycznej poprzez podłączenie różnych źródeł energii, których moc produkcyjna nie jest stała.

Nasz stacjonarny system magazynowania energii elektrycznej służy do kompensacji tych różnic. Uwalnia zmagazynowaną energię dokładnie w chwili wystąpienia braku równowagi w sieci i pozwala uniknąć jego niepożądanych skutków – wyjaśnia Nicolas Schottey, dyrektor programu Nowych Projektów Energetycznych w Renault.

System zostanie zbudowany z akumulatorów trakcyjnych z samochodów elektrycznych, umieszczonych w kontenerach. Wykorzystane zostaną akumulatory wycofane z użytkowania w samochodach oraz częściowo również nowe.

Akumulatory trakcyjne zachowują dużą zdolność do magazynowania energii elektrycznej nawet po ich wycofaniu z użytkowania w samochodach.

REKLAMA

Jak zapewnia Renault, dzięki temu „drugiemu życiu” baterie z jego aut można wykorzystać w stacjonarnych systemach magazynowania w budynkach jednorodzinnych i wielorodzinnych, terminalach ładowania akumulatorów trakcyjnych aż po biurowce czy obiekty przemysłowe.

Francuski koncern potwierdza tym projektem, że wychodzi poza rolę producenta samochodów, stając się aktywnie działającym podmiotem w segmencie inteligentnych systemów energetycznych.

Wdrażane przez Francuzów inteligentne ładowanie steruje uzupełnianiem akumulatora trakcyjnego w zależności od potrzeb użytkownika oraz podaży energii elektrycznej dostępnej w sieci. Ładowanie ma się odbywać głównie w okresach nadwyżki podaży energii elektrycznej nad popytem, w szczególności w okresach wzmożonej generacji ze źródeł odnawialnych.

Jeśli zapotrzebowanie na energię elektryczną jest większe niż podaż w sieci, ładowanie zostaje przerwane. Sieć energetyczna optymalizuje w ten sposób dostawy energii z lokalnych źródeł energii odnawialnej.

Dzięki tzw. systemom vehicle-to-grid (V2G), samochody elektryczne są w stanie oddawać energię elektryczną do sieci w okresach szczytowego zużycia. W ten sposób mogą również służyć jako jednostki czasowego magazynowania energii elektrycznej.

gramwzielone.pl

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.