Ceny baterii spadają, ale już nie tak szybko

Ceny baterii spadają, ale już nie tak szybko
fotolia
REKLAMA

Firma doradcza Wood Mackenzie podaje, że w ciągu ostatnich 8 lat ceny baterii litowo-jonowych spadły o 75 proc. Za każdym razem, gdy ich produkcja ulegała podwojeniu, koszt malał o 5-8 proc. Ostatnio jednak ceny baterii mają już nie spadać tak szybko. Problemem staje się popyt przekraczający podaż, a także niedobór kluczowych surowców w tym kobaltu.

Analitycy działu Power & Renewables w Wood Mackenzie policzyli, że o ile w roku 2014 przeciętna cena baterii litowo-jonowych wynosiła jeszcze ok. 490 USD/kWh, to w tym roku mamy mieć do czynienia ze średnim poziomem ok. 225 USD/kWh (Bloomberg czy Międzynarodowa Agencja Energetyczna wskazują na poziom bliższy 200 USD/kWh).

Ostatnio jednak spadek cen baterii ma zwalniać. Wood Mackenzie szacuje, że w tym roku przeciętnie ceny baterii Li-Ion zmaleją o 14 proc. w stosunku do spadku na poziomie 15 proc. odnotowanego przed rokiem.

Wśród przyczyn tej sytuacji może być rosnące i przewyższające podaż zapotrzebowanie na baterie litowo-jonowe. Zwiększenie potencjału produkcji ma jednak w ciągu dwóch lat przywrócić poprzednie tempo spadku kosztów tej technologii.

W przypadku baterii NMC dodatkowym problemem staje się zaopatrzenie w kobalt występujący głównie w Demokratycznej Republice Konga. Cena kobaltu w ciągu ostatnich dwóch lat podwoiła się, co nie pozostało bez wpływu na koszty producentów baterii.

– Nieprzerwana redukcja kosztów w ciągu ostatniej dekady czyniła fotowoltaikę i energetykę wiatrową coraz bardziej konkurencyjnymi w stosunku do węgla czy gazu. Teraz to samo dzieje się z bateriami, co obniża koszty samochodów elektrycznych i umożliwia systemowi elektroenergetycznemu gromadzenie nadwyżek energii i wykorzystywania jej, kiedy jest potrzebna. (…) Jednak w przeciwieństwie do paneli fotowoltaicznych, rosnąca produkcja baterii sama w sobie nie wystarczy, aby zapewnić dalszy spadek cen bez podjęcia działań zmierzających do zajęcia się problemem niedoboru kluczowych komponentów – komentuje „Financial Times” odnosząc się do analiz Wood Mackenzie.

Branża producentów baterii dostrzegła już ten problem, jednak wdrożenie nowych typów baterii, gdzie ilośc potrzebnego kobaltu jest redukowana, m.in. poprzez zastępowanie go niklem, wymaga jeszcze czasu. Wood Mackenzie zakłada, że nowe rodzaje baterii, w których wykorzystanie kobaltu zostanie ograniczone o około 3/4, zagospodarują połowę rynku baterii dla samochodów elektrycznych około roku 2025.

Alternatywą dla stacjonarnych magazynów stają się baterie przepływowe, w których wykorzystywany jest wanad i które ulegają degradacji dużo wolniej niż baterie Li-Ion. Z kolei w branży motoryzacyjnej wiele mówi się o nowym typie baterii ze stałym elektrolitem, który miałby poprawić osiągi samochodów elektrycznych.

Wood Mackenzie zakłada, że zapotrzebowanie na baterie zgłaszane przez branżę motoryzacyjną zwiększy się do roku 2040 aż 40-krotnie.

Międzynarodowa Agencja Energetyczna wylicza w raporcie “Global Electric Vehicle Outlook 2018”, że notowana na globalnym rynku motoryzacyjnym w 2017 r. średnia cena baterii litowo-jonowych wynosiła 209 USD/kWh przy całkowitym zapotrzebowaniu rzędu ok. 95 GWh, podczas gdy jeszcze w 2010 r. popyt branży EV sięgał w skali roku ok. 0,4 GWh, a średnia cena baterii Li-Ion dla tego sektora wynosiła ok. 1000 USD/kWh.

Dużo wyższe ceny MAE odnotowuje – z uwagi na mniejszą skalę zamówień – w zakresie baterii stosowanych w stacjonarnych, przemysłowych magazynach energii (utility storage), które w 2015 r. (późniejszych danych MAE na razie nie podaje) miały wynosić przeciętnie 1266 USD/kWh przy popycie 0,5 GWh, ale od roku 2010 średnia cena baterii dla takich zastosowań miała spaść o około tysiąc dolarów na kWh.

W przypadku małych magazynów energii (residential storage), średnia cena baterii Li-Ion dla tego rynku w 2016 r. miała wynosić 1634 USD/kWh przy globalnym popycie 0,6 GWh. Trzy lata wcześniej średnia cena miała sięgać jeszcze 2655 USD/kWh przy popycie rzędu 0,1 GWh.  

Wskazywana przez analityków magiczna granica dla technologii litowo-jonowej to 100 USD/kWh. Kiedy ceny baterii Li-Ion spadną poniżej tego poziomu? Oszacował to kilka miesięcy temu Elon Musk. Więcej na ten temat w artykule: Elon Musk ocenił, jak będą spadać koszty baterii Li-Ion.

red. gramwzielone.pl

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

Zobacz również

Komentarze (3)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
alladyn-solar-batt |
A propos magazynowania energii: ,,NCBJ nt. izotopowych akumulatorów energii W Narodowym Centrum Badań Jądrowych rozpoczęto prace badawcze nad metastabilnym izotopem renu 186m. Czas życia tego izomeru wynosi ok. 200 tys. lat, ale można wymusić jego przejście do stanu jądrowego, który szybko się rozpada, uwalniając znacznie większą porcję energii niż energia potrzebna do zainicjowania procesu. Dzięki tej własności jądra renu mogą być użytecznymi magazynami energii. Ich badania w Świerku będą finansowane przez Laboratorium Badawcze Armii USA (ARL). Problem magazynowania energii dotyczy wielu dziedzin naszego życia – od globalnej energetyki, poprzez transport, eksplorację kosmosu, aż do nanorobotyki. Największe wyzwanie to znalezienie sposobu na to, by jak najwięcej energii zgromadzić w jak najmniejszej objętości i jak najmniejszej masie. Teoretycznie idealnym magazynem energii są jądra atomowe. Energię, która w wyniku naturalnych procesów zgromadziła się w jądrach uranu wykorzystuje się dziś w elektrowniach jądrowych. Uran lub pluton to jednak paliwo, a nie akumulator, a reaktory są „duże”. Dlatego fizycy poszukują nowych sposobów gromadzenia i uzyskiwania energii z jąder. Jednym z obiecujących pomysłów jest wykorzystanie długożyciowych jąder metastabilnych. Wiemy bowiem od dawna, że niektóre jądra atomowe można wzbudzić do takiego stanu kwantowego, w którym przez długi czas – liczony nawet w setkach czy milionach lat – mogą pozostawać, zachowując dostarczoną im energię wzbudzenia. Zjawisko wzbudzenia kwantowego nie ma dobrego odpowiednika w skali życia codziennego. Odchodząc bardzo daleko od ścisłości, można powiedzieć, że składniki jądra – po dostarczeniu im energii wzbudzenia – zaczynają względem siebie drgać lub raczej obracać się (bo wysoki spin – kwantowy odpowiednik momentu pędu – jest cechą charakterystyczną takich wzbudzonych, metatrwałych jąder).Jądro pozostające w metatrwałym stanie wzbudzonym można „nakłonić” do oddania energii wzbudzenia, którą nagromadziło. Trzeba tylko dostarczyć mu kolejną porcję energii, by przeszło ono do stanu znacznie mniej trwałego. To trochę tak, jak z kulką, która utknęła w dołku na szczycie góry: jeśli ją trochę potrącimy, to wyjdzie z dołka i stoczy się po zboczu, rozpędzając się na końcu do energii, którą musieliśmy zużyć wnosząc ją wcześniej na tę górę. Jednym z najbardziej obiecujących kandydatów na akumulator izotopowy są jądra renu 186m. Połowiczny czas deekscytacji takiego izomeru wynosi ok. 200 tys. lat, a wartość wyzwalanej przy tym energii wynosi ok. 150 KeV. Oznacza to, że w 1 gramie renu 186m zgromadzone jest ok. 30 kWh energii, czyli tyle, ile w popularnym akumulatorze do zasilania samochodu elektrycznego! Teoretycznie taki izomer może być bardzo atrakcyjnym źródłem energii, ale trzeba jeszcze umieć taki „akumulator” ładować i rozładowywać. Badania nad tymi zagadnieniami mają być właśnie prowadzone w Narodowym Centrum Badań Jądrowych, a sfinansuje je grant uzyskany z Laboratorium Badawczego Armii USA (ARL). „W naszym reaktorze badawczym Maria będziemy badali możliwości uzyskiwania renu 186m w wyniku napromieniania neutronami specjalnie przygotowanych tarcz” – wyjaśnia dr Rafał Prokopowicz z Zakładu Badań i Technik Reaktorowych NCBJ. „Chcemy zbadać i zoptymalizować efektywność produkcji tego izomeru w reaktorze. Maria jest bardzo dobrym narzędziem do tego celu, gdyż konstrukcja naszego reaktora pozwala na przygotowanie różnych warunków napromieniowania.”
Wykształciuch |
@alladyn-solar-batt, ja samochodu z napędem jądrowym na pewno nie kupię :)
alladyn-solar-batt |
Do wykształciuch: no jednak Twój samochód elektryczny gdy będziesz go ładował w grudniu może być zasilony energią elektryczną pozyskaną że słońca w czerwcu i przechowają do grudnia w/w metodami bez użycia akumulatorów przez te kilka miesięcy

Giełda OZE

Kompleksowy wykonawca elektrowni PV (powyżej 0.5 MW)

Kompleksowo wykonamy budowę elektrowni fotowoltaicznej. Zapytanie poprzez formularz: https://l.face czytaj dalej...

Wbijanie konstrukcji

Polska firma z 10-letnim doświadczeniem w branży fotowoltaicznej przyjmie zlecenie na wbicie konstru czytaj dalej...

Panele 335W 72 cells - w świetnej cenie!

Firma Alter Power Sp. z o.o. - oficjalny dystrybutor paneli fotowoltaicznych Amerisolar, CSUN (Tier czytaj dalej...

Potrzebny mocny finansowo partner

Potrzebujemy silnego finansowo partnera do sprzedaży złomu, również kolorowego z likwidowanej elektr czytaj dalej...