CATL ma umowę z BMW na miliard euro. Zbuduje fabrykę w Polsce?

CATL ma umowę z BMW na miliard euro. Zbuduje fabrykę w Polsce?
Fot. Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL)

Chiński producent baterii do samochodów elektrycznych CATL podpisał warty ponad miliard euro kontrakt z BMW, dzięki czemu ma uruchomić w Europie swoją fabrykę. Wśród kilku potencjalnych lokalizacji wymieniana jest Polska.

Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) to czołowy producent baterii do samochodów elektrycznych, który w Chinach przygotowuje się do uruchomienia produkcji baterii o potencjale większym niż Tesla.

W 2016 roku CATL sprzedał baterie litowo-jonowe o łącznej pojemności 6,8 GWh, natomiast w ubiegłym roku Chińczycy sprzedali baterie o pojemności 11,85 GWh – najwięcej na świecie.W roku 2020 chcą już produkować rocznie 50 GWh.

REKLAMA

Baterie tej firmy mają być wykorzystywane w modelach Volkswagena, Nissana, Toyoty czy Hyundaia.

Teraz do tego grona dołącza BMW, dla którego CATL będzie dostarczać baterie na podstawie kontraktu wycenionego na ponad miliard euro, a to ma skłonić Chińczyków do uruchomienia linii produkcyjnych na Starym Kontynencie.

Wiadomo, że chińskiego producenta chcą ściągnąć do siebie władze niemieckiego landu Turyngia. Fabryka miałaby powstać koło Erfurtu.

Jednak wśród potencjalnych lokalizacji wymienia się również Polskę i Węgry.

REKLAMA

Oprócz planów ekspansji na rynku europejskim Contemporary Amperex Technology szykuje wielką fabrykę baterii w Chinach, w Ningde w prowincji Fujian. Jej uruchomienie zwiększy potencjał produkcji chińskiej firmy pięciokrotnie.

Ostatnio CATL zadebiutował na chińskiej giełdzie, planując pozyskanie funduszy na rozbudowę fabryk o potencjał umożliwiający produkcję w skali roku baterii o pojemności 24 GWh.

Contemporary Amperex Technology zapewnia, że technologicznie wyprzedza swoich konkurentów z Korei Płd., do których obok LG Chem zalicza się m.in. Samsung, uruchamiający zresztą swoją fabrykę baterii na Węgrzech.

 Koreańskie firmy, wykorzystujące w rywalizacji z nami niskie ceny baterii, nie wykonały takiego postępu w ostatnich dwóch latach, podczas gdy nam udało się ich wyprzedzić – zapewnia cytowany przez Bloomberga szef chińskiej firmy Zeng Yuqun.

Chiński konkurent CATL – firma BYD – ostatnio ogłosiła, że do 2020 roku rozbuduje potencjał produkcji baterii samochodowych do 60 GWh.

gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.