Daimler "przechowa" baterie w magazynie energii

Daimler "przechowa" baterie w magazynie energii
Magazyn energii w Elverlingsen. Fot. Daimler
REKLAMA

Daimler w tym roku wycofał się z oferowania domowych magazynów energii, nie rezygnuje jednak z ekspansji w obszarze przemysłowego magazynowania energii. Nowy projekt, w który zaangażował się niemiecki gigant motoryzacyjny, zakłada postawienie dużego bateryjnego magazynu energii na terenie po byłej elektrowni węglowej.

Na terenie zamkniętej elektrowni węglowej w Elverlingsen w Niemczech Daimler postawił za pośrednictwem swojej spółki Mercedes-Benz Energy GmbH i we współpracy z firmami Getec Energie AG i The Mobility House AG bateryjny magazyn energii o parametrach 8,96 MW i 9,8 MWh, który będzie się składać z 1920 zestawów baterii wyprodukowanych z myślą o zastosowaniu w samochodach elektrycznych.

Ciekawy jest nowatorski koncept Daimlera na zastosowanie baterii w tym projekcie. Niemiecki koncern motoryzacyjny chce cyklicznie instalować w magazynie energii w Elverlingsen nowe baterie, które po pewnym okresie będą montowane w jego elektrycznych autach.

Skąd taki pomysł?

Aktywne przechowywanie modułów baterii litowo-jonowych w elektrowni w Elverlingsen jest jak fontanna młodości dla systemów bateryjnych, które zostaną wykorzystane w elektrycznej motoryzacji. Aby można je było wykorzystywać, baterie wymagają regularnego ładowania i rozładowywania w czasie ich przechowywania. To chroni przed nadmiernym rozładowaniem, które może być powodem defektów baterii. W tym samym czasie nasi partnerzy mogą efektywnie reagować na rosnące zapotrzebowanie w zakresie bilansowania fluktuacji w sieci, co tworzy atrakcyjny model biznesowy. W ten sposób baterie mogą świadczyć usługi w ramach niemieckiego rynku usług sieciowych, zanim zostaną wykorzystane w elektrycznych samochodach Daimlera – komentuje niemiecki koncern.

Daimler dodaje, że w zakresie świadczenia usług regulacyjnych do zapewnienia stabilności sieci potrzebny jest maksymalny czas reakcji rzędu 30 sekund, podczas gdy bateryjny system magazynowania w Elverlingsen reaguje w czasie milisekund.

Dla niemieckiego potentata to nie pierwszy projekt związany z magazynami energii.

Daimler w ostatnich latach wprowadził na rynek pod swoją marką małe, domowe magazyny energii. W 2016 r. rozpoczęto sprzedaż magazynów o pojemnościach od 2,5 kWh do 20 kWh, w których wykorzystano częściowo wyeksploatowane baterie, których nie można dłużej stosować w elektrycznych autach, ale które nadal mogą być stosowane w stacjonarnych aplikacjach.

Z tego rynku Niemcy jednak się wycofali, tłumacząc, że w dłuższej perspektywie nie widzą korzyści ekonomicznych z wykorzystania baterii samochodowych w domowych systemach magazynowania.

Niemcy nie wycofują się jednak z uczestnictwa w projektach dużych, sieciowych magazynów energii. Pierwszą instalację tego rodzaju wybudowaną z udziałem Daimlera oddano do użytku w 2016 r. w niemieckim Lünen, uruchamiając baterie „z rynku wtórnego” o pojemności 12,8 MWh, a niemiecki koncern jest też zaangażowany w realizowany w Hamburgu projekt magazynu energii o pojemności 40 MWh, który wkrótce ma zostać włączony do sieci – w tym przypadku zostanie również wdrożony pomysł „przechowania” baterii zanim zostaną wykorzystane w samochodach elektrycznych.

Niemiecki koncern podkreśla, że wszystkie trzy projekty magazynów energii realizuje bez udziału publicznych pieniędzy.

W tym roku Daimler uruchamia drugą fabrykę akumulatorów, która kosztem 500 mln euro powstaje w niemieckim Kamenz.

Do 2022 r. każdy model Mercedesa będzie dostępny w co najmniej jednej zelektryfikowanej odmianie. Niemiecki producent ma posiadać w swojej ofercie 50 wariantów samochodów zasilanych energią elektryczną.

gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

Zobacz również

Komentarze (10)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
alladyn-solar-batt |
,,Z tego rynku Niemcy jednak się wycofali, tłumacząc, że w dłuższej perspektywie nie widzą korzyści ekonomicznych z wykorzystania baterii samochodowych w domowych systemach magazynowania."Gniezno jest to stwierdzenie odpowiadające prawdzie.....Sprawa jest prosty kiedy dysponuje się dużymi ilościami akumulatorów których pojemność nie zapewni już samochodom nominalnego zasięgu można się albo ich ,,pozbyć" sprzedając odbiorcom indywidualnym w formie domowych magazynów energii, albo zbudować duże magazyny energii zarabiające na usługach stabilizacji sieci oraz zarabiając na skupie taniej energii nocą + gdy dużo wieje oraz sprzedając drogo w czasie najwyższej ceny w szczycie zapotrzebowania
SPS |
Wydaje mi się, że gdy w przyszłości rynek używanych baterii z EV zrobi się wystarczająco duży będzie miejsce na zastosowanie ich w obydwu aplikacjach: przemysłowych i domowych. Zgaduję, że w przypadku Daimlera "brak korzyści ekonomicznych" wynikał z faktu, że (jak to w ogromnych firmach bywa) mieli zbyt duże koszty (overhead) z 'przepakowaniem' baterii z auta do magazynu en. Dodatkowo taki produkt musiał przejść wszystkie testy i być sprzedany z gwarancją. To co pozostało było ich zarobkiem - a najwyraźniej nie pozostawało dużo. Po prostu za dużo zachodu za mało korzyści zwłaszcza na płytkim rynku, jak narazie. Nie wykluczone, że w przyszłości Daimler rozważy ponowne wejście na ten rynek. Wydaje mi się że na dzień dzisiejszy z "przepakowaniem" baterii z EV domagazynu domowego lepiej poradziłyby sobie jakieś mniejsze firmy - one mogłby z tego wyżyć.
IXI |
To proste. Nikt nie chciał kupować domowych magazynów energii, mając świadomość, że zawarte w nich akumulatory były używane w samochodach. Tak samo nikt nie będzie chciał kupować ich samochodów, mając świadomość, że baterie w nich zawarte były już eksploatowane. Moim zdaniem za kilka lat zmienią decyzję, gdy obudzą się z ręką w nocniku.
SPS |
Wszystko zależy od ceny. Jeśli cena jest atrakcyjna i producent daje gwarancje to magazyn nawet z używaną baterią będzie do zaakceptowania. Z tego co znalazłem to kompletny system Daimlera z 2.5kWh baterią, inwerterem itd. kosztuje ok. $10 tys. - drogo w porównaniu choćby do Tesli 6.4kWh/$7k czy Nissana 4.2kWh/$4.5k.
IXI |
No i gwarancja powinna być minimum 10-letnia, a nie 2 lata. Ciekawi mnie ponadto, czy te firmy, gdy już wymienią klientowi w samochodzie stare baterie na nowe, to je od klienta zabierają za darmo? Regułą jest bowiem, że jak coś w autoryzowanym serwisie samochodowym wymieniają, to nigdy starej części nie oddają. Pewne rzeczy można przecież zregenerować. Mi niedawno wymienili parownik od klimatyzacji, koszt samej części to 1500 zł. A praktycznie taki nieszczelny parownik, nawet jak wykonany z aluminium, to go można zespawać i puścić na wtórny rynek szrotowy albo jeszcze twierdzić, że jest nowy.
IXI |
Klient odda stare akumulatory, bo dla niego są już bezużyteczne, czyli bez wartości. A producent czy inny podmiot "tchnie" w nie w cudowny sposób nowe życie (być może tylko marketingowe) i na tym "szmelcu" jeszcze coś zarobi?
SPS |
Wymieniając baterie w EV przy oddaniu "zużytych" dostajesz upust na nowe. Np. wymiana 24kWh baterii w Nissan Leaf kosztuje ok. $6.8k, oddając stare dostajesz $2.8k upustu - więc zużyte baterie jeszcze są coś warte. 10 lat gwarancji na magazyn z używanych baterii to chyba trochę za długo, myślę że 3-5 lat powinno być możliwe, choć może któryś z producentów się pokusi zwłaszcza ograniczając poziomy max naładowania i rozładowania. Zresztą które urządzenia na rynku konsumenckim mają po 10 lat gwarancji? Gostek od baterii powiedział mi każde 0.1V poniżej maksymalnego napięcia ładowania celi, wydłuża życie baterii dwa razy! Podobnie jest z rozładowaniem, baterie nie lubią być rozładowane zbyt głęboko dlatego np. Chevrolet ograniczył rozładowanie baterii w Volcie do 30%. Tymi parametrami producenci mogą żonglować żeby wydłużyć życie baterii i liczbę cykli.
IXI |
@SPS - Obawiam się, że ceny specjalnie są tak ustawianie, aby dać upust, Np. wiele salonów samochodowych reklamuje się, że jakiś tam model sprzedaje np. o 5-10 czy nawet więcej złotych taniej. Albo sklep Jysk - niemal każdy produkt u nich jest z rabatem. To nic innego, jak pic na wodę. Upusty są fikcyjne, aby wywołać wrażenie, że klient coś dostaje za darmo, coś zaoszczędza albo "zarabia". No i koniecznie trzeba się pospieszyć, czyli włączyć emocje i wyłączyć myślenie. Obawiam się, że podobnie jest z bateriami. Tyle, że ich sprzedaż nie jest masowa, a więc nie reklamowana jak ww. przykłady.
IXI |
Kupując elektryka danej marki, klient jest skazany na późniejszą wymianę akumulatorów u autoryzowanego serwisanta (czyli ich zakup u producenta). Akumulatory do elektryków nie są ustandaryzowane wymiarowo tak, żeby je można sobie było samego podmienić, na przykład na jakiś zamiennik. Firma Daimler, po prostu, uznała, że zamiast długiego leżakowania na półkach magazynowych bateria - zanim trafi do rąk klienta - może na siebie coś zarobić. Reszta to propaganda, że niby dzięki temu klient otrzyma do swojego samochodu baterię lepiej uformowaną.
SPS |
Nie jestem pewien czy ceny baterii są celowo zawyżane. Informacje na temat rynkowych cen baterii Li-Ion za kWh są publicznie dostępne i aktualnie kształtują się na poziomie ok. $200/kWh. W powyższym przykładzie za 24kWh wychodziłoby więc $4800 - to koszt samych pakietów. Teraz trzeba to obudować, podłączyć do systemu chłodzenia/ogrzewania, kontroli, doliczyć gwarancję, itd. Więc $6.8k wydaje się blisko prawdy. Poza tym jak narazie to producenci EV nie robią wielkich 'kokosów' na ich produkcji/sprzedaży. Sama Tesla pomimo że produkuje już ok. 5000 aut na tydzień ciągle nie jest w stanie na tym zarabiać. Baterie ciągle stanowią sporą część ceny auta, po tym też bym wnioskował że producenci raczej nie śrubują cen pakietów.

Giełda OZE

Sprzedam projekty elektrowni wiatrowych do 2MW

Sprzedam projekty elektrowni wiatrowych do 2MW. Można stawiać turbiny nowe, lub używane. Krótkie pr czytaj dalej...

szukamy ekipy montaż instalacji PV pod Koninem

Szukamy doświadczonej ekipy do montażu mikro instalacji fotowoltaiki na terenie Konina między Poznan czytaj dalej...

szukamy podwykonawców instalacji fotowoltaliki

Szukamy doświadczonych samodzielnych ekip, podwykonawców instalacji PV najlepiej z okolic Łodzi, War czytaj dalej...

Poszukiwani dyrektorzy placówek bankowych do projektów OZE.

Katana Konsulting zaprasza do współpracy przy finansowaniu pomostowym projektów OZE dla naszych Klie czytaj dalej...