M. Kurtyka: wodór to technologia, której należy się przyglądać

M. Kurtyka: wodór to technologia, której należy się przyglądać
Wiceminister energii Michał Kurtyka. Fot. Ministerstwo Energii
REKLAMA

Przedstawiciele Ministerstwa Energii gościli w Japonii, przyglądając się tamtejszemu przemysłowi pracującemu nad technologiami magazynowania energii oraz nad alternatywnymi napędami pojazdów.  Baterie odgrywają dziś kluczową rolę w trwającej rewolucji przemysłowej. Dlatego też polskie uczelnie i firmy aspirują do tego, aby stanowić istotną część sektora zapewniał w Japonii wiceminister energii Michał Kurtyka.

W Japonii wiceminister energii Michał Kurtyka przekonywał, że polska gospodarka posiada potencjał do rozwijania technologii bateryjnych.

Delegacja Ministerstwa Energii w Japonii m.in. odwiedziła fabrykę produkującą ogniwa do baterii litowo-jonowych, a także targi International Rechargeable Battery Expo. – Jestem przekonany, że kompetencje, które posiadamy i rozwijamy w Polsce, dają nam szansę na stworzenie zaawansowanej technologicznie fabryki jak ta, którą mieliśmy okazję zobaczyć – stwierdził później wiceminister energii Michał Kurtyka.

W Japonii wiceminister Kurtyka zapewniał, że Polska jest gotowa do współpracy na rzecz rozwoju technologii magazynowania energii, a nasz kraj konsekwentnie realizuje swój program rozwoju transportu nisko i zeroemisyjnego, chcąc w ten sposób stać się jednym z liderów europejskiego rynku elektromobilności.

Zapewniał przy tym, że nasz kraj dysponuje zapleczem surowcowym niezbędnym do produkcji akumulatorów.

– W Polsce działają już firmy, które wytwarzają akumulatory jako produkt końcowy. Z rozwiązań tych korzystają nie tylko rodzimi producenci, ale i zagraniczne marki. Polskie ośrodki naukowe prowadzą liczne badania dotyczące konwersji energii i elektrochemii stosowanej. Pozwalają one na opracowanie nowych technologii akumulatorów oraz produkcję ogniw – zapewniał wiceszef ME.

Członkowie polskiej delegacji uczestniczyli także w XIV edycji International Hydrogen & Fuel Cell Expo. Jak zapewnia ME, są to największe na świecie targi dotyczące sektora wodoru i ogniw paliwowych.

Wiceminister Kurtyka docenił potencjał technologii wodorowej w zakresie napędu pojazdów. – Wystarczy przeanalizować podstawowe dane dotyczące samochodów napędzanych tym alternatywnym paliwem. Zasięg tego typu pojazdu to nawet 550-700 km. Czas „tankowania” można zamknąć w 3 minutach. I co najważniejsze – auto nie emituje żadnych zanieczyszczeń. Co więcej, jedynym „nadprogramowym” efektem generowania prądu jest w tym wypadku wyłącznie woda. Jest to zatem technologia, której należy się przyglądać z uwagą – ocenił.

Samochody napędzane takimi paliwami, jak gaz, wodór czy energia elektryczna, stają się coraz częstszym widokiem na naszych ulicach. Stąd też nasza obecność na targach. Chcemy poznać najnowsze technologie i trendy, a także zebrać doświadczenia, aby móc w naszym kraju nadać impuls do rozwoju nowej innowacyjnej gałęzi przemysłu oraz stworzyć konkurencyjny rynek dla pojazdów napędzanych jednostkami alternatywnymi – serwis prasowy ME cytuje wiceministra Kurtykę.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (16)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
ekspert |
Osobiście postawiłbym na samochody o napędzie wodorowym, a nie elektrycznym. Zasilanie samochodów energią w postaci wodoru przyczyni się do stabilizacji energii w sieci elektroenergetycznej, a zasilanie samochodów energią elektryczną zaburzy stabilność sieci i wymusi jej rozbudowę. Lepiej pracujmy nad napędem wodorowym, który da lepszy komfort użytkownikowi, a przyglądajmy się upadkowi rozwoju samochodów elektrycznych...
Mietek |
Do eksperta A skąd brać ten wodór? Obecnie na skalę przemysłową wodór uzyskuje się z metanu- można spalać metan, a nie tracić energię na przetworzenie metanu w wodór. Druga metoda to metoda Boscha - też energochłonna i Oparta na paliwach kopalnych. Pozostaje elektroliza, ale zamiana energii elektrycznej w wodór, który później jest spalany w pojeździe mija się z celem. To lepiej jest wykorzystać od razu energię elektryczną w pojeździe. Jakieś inne pomysły?
ekspert |
do Mietek. Wodór z elektrolizy wykorzystując niestabilne źródła OZE (wiatr, PV) czysta energia bez użycia paliw. Spaliny, to woda. Proponuję przeanalizować ładowanie np. 1000 000 e-samochodów szybkimi ładowarkami wraz z możliwościami sieci przesyłowych. Spaliny, to rury wydechowe skierowane w miejsce wytwarzania energii elektrycznej np. z węgla.
Biomasowiec |
Do Mietka i Eksperta. Szanowni Panowie obie technologie wzajemnie się nie wykluczają a wręcz uzupełniają. Samochody miejskie o zasięgu miejskim to auta elektryczne a te dalekobieżne międzymiejskie to te o napędzie wodorowym. Jest też miejsce dla tych napędzanych metanem i zastosowanie OZE do produkcji i magazynowania wodoru produkowanego z biometanu. Wszystko pięknie można pospinać w jedna odnawialną i ekologiczną całość tylko trzeba chcieć i nie ograniczać się do przyglądania. Z samego przyglądania nic się nie urodziło poza cieknącą ślinką. Do rzeczowego opracowania planu a potem jego konsekwentnego wdrażania panie ministrze.
Aldebaran |
Już szlag trafia od tego ciągłego "przyglądania się". Tak będą się przyglądać aby tylko ludzie w naszym kraju nie mogli z tego skorzystać, o ile zaszkodziłoby to BE. Wiatrakom też się przyglądali i wyszło, że krowy nie dają mleka, zwłaszcza jak wiatraki stoją na niewłaściwej działce. Z kolei PV generują szkodliwe pole elektrostatyczne o wysokim napięciu, a przede wszystkim wprowadzają olbrzymie zagrożenie dla sieci harmonicznymi, przepięciami, i co tam jeszcze. Tak więc nie trzeba jechać do Japonii na koszt podatnika, aby wiedzieć, że wodór jest wybuchowy, a jego siła rażenia w Polsce wzrośnie 1000 razy, tak więc nie polecam.
Sceptyk czyli realista w Polsce |
Myślę, że dopóki wodoru nie da się magazynować przez dłuższy okres czasu (przenika przez płaszcz zbiornika) to nic z tego nie będzie. Dzisiaj zbiorniki na eodór ważą kilka razy więcej niż zgromadzony w nich wodór. Natomiast utrzymanie wodoru w zbiorniku wymaga ekstremalnego obniżenia temp. co oczywiście wymaga energii el. do jej podtrzymania. Dzisiaj procesy energetyczne z zastosowaniem wodoru to robienie ze złotówki 10. Groszy. No ale przyglądać się trzeba. Powiem więcej, ja chętnie też dam komuś 100 tys zł i karteczkę z napisem wodór jak mi wczeßniej da 1 mln zł. Efekt identyczny i od razu ... Hmmmm.
SPS |
@sceptyk: to o czym piszesz to właśnie główny powód dla którego technologiom przetwarzania i magazynowania wodoru nie powinniśmy się "przyglądać" (jak sugeruje minister) ale nad nimi INTENSYWNIE PRACOWAĆ! Dla inżyniera problem techniczny to nie powód do biadolenia ale wyzwanie, które trzeba rozwiązać. Rząd powinien skupić się na tym żeby koordynować, zapewniać możliwości i zachęcać do współpracy firmy, instututy i agencje zwłaszcza że ma ku temu możliwości i środki.
sds |
Eksperci z koziej wolki. Wodor to kiepski pomysl i marnowanie energii co wiadomo to od dawna. OZE + samochody elektryczne na baterie. Jesli ktos twierdzi inaczej to jest idiota
Seba |
Dokładnie, eksperci sami tutaj. Każdy tak wychwala wodór, a ktoś zastanawiał się jaki będzie koszt przejechania 100km na tym wodorze? na ten moment jest on porównywalny albo nawet droższy od kosztu przejazdu samochodem benzynowym. A koszt elektryka, to jest jakieś 20% tego!!!!
Agat |
Co? Jak? Ile? No sorry, ale Tesla i inne elektryki mają sprawność 5% a tak niepopularne spalinówki ok. 25-30%. No to jak to jest?
Seba |
Agat jakie 5%, co ty bredzisz. Kto Ci takich bzdur naopowiadał. Pewnie Witczyk hehe co do spalinówek masz rację.
Agat |
No jak? Elektryk: 1. Zawieź węgiel do elektrowni. 2. Spal go, uzyskując ciepło. 3. Zamień ciepło na energię mechaniczną (turbiny). 4. Zamień energię mechaniczną na elektryczną (generator). 5. Zamień energię elektryczną na energię elektryczną (transformator). 6. Prześlij energię elektryczną do podstacji (straty przesyłowe). 7. Zamień energię elektryczną na energię elektryczną (transformator). 8. Prześlij energię elektryczną do ładowarki (straty przesyłowe). 9. Zamień energię elektryczną na chemiczną (ładowanie akumulatora). 10. Samorozładowanie akumulatora (straty na magazynowaniu energii w akumulatorze). 11. Zamień energię chemiczną na elektryczną (rozładowywanie akumulatora). 12. Zamień energię elektryczną na mechaniczną (wreszcie jedziemy). Spalinówka: 1. Transport benzynki. 2. Tankowanie benzynki (trzeba dojechać na stację). 3. Zamiana energii chemicznej na ciepło odpadowe i energię mechaniczną w procesie spalania (już jedziemy). W Polsce samochody elektryczne jednostkowo zużywają więcej energii i produkują dwa-trzy razy więcej pyłów niż spalinówki.
Seba |
Agat zastanów się jeszcze raz ale tak na spokojnie a skąd ta benzynka się wzięła i czy tam wcześniej nie było czasem potrzeba jakichś procesów energochłonnych aby ją wydobyć i przetworzyć. Ja gdzieś słyszałem, pewnie to są jakięs bajki ale same petrochemie w Polsce są najbardziej energochłonnymi przedsiębiorstwami, a jak nie najbardziej to na bank w pierwszej 10. A przecież tą ropę jeszcze trzeba wydobyć i dostarczyć... No ale przecież my tu w polsce w jakiś magiczny sposób gotową benzynkę otrzymujemy za nic. Gratuluje, naprawdę tok myślenia niesamowity
SPS |
sds napisał: "Eksperci z koziej wolki. Wodor to kiepski pomysl i marnowanie energii co wiadomo to od dawna. OZE + samochody elektryczne na baterie. Jesli ktos twierdzi inaczej to jest idiota" - no, no... koledze gratulujemy intelektu i dalekowzroczności.
inżynier |
Najtańsza technologia produkcji wodoru to wytwarzanie go z bioodpadów. Unikatowa instalacja (o mocy 2 MWe), która może produkować nawet kilka tys. m3 biowodoru z odpadów jest we Wschodniej Polsce, przy samej "dwójce". W tej technologii instalacja kasuje za przyjmowanie bioodpadów, a później wytwarza z nich wodór (dodatkowym produktem jest też metan). A problem przechowywania wodoru w stalowych zbiornikach jest od kilku lat rozwiązany - stosuje się specjalne stopy z dodatkiem aluminium.
Agat |
@Seba Wiesz, procesy energochłonne kosztują, prawda? I te koszty są w cenie dostawy benzynki uwzględnione. A wartość opałowa benzynki jest prawie dwa razy większa niż węgla - co oznacza, ze proces bwardziej energochłonny w tym przypadku wytwarza wyrób "o większej mocy". Sorry, ale powtórzę za Tobą: "Gratuluje, naprawdę tok myślenia niesamowity". Agat zastanów się jeszcze raz ale tak na spokojnie a skąd ta benzynka się wzięła i czy tam wcześniej nie było czasem potrzeba jakichś procesów energochłonnych aby ją wydobyć i przetworzyć. Ja gdzieś słyszałem, pewnie to są jakięs bajki ale same petrochemie w Polsce są najbardziej energochłonnymi przedsiębiorstwami, a jak nie najbardziej to na bank w pierwszej 10. A przecież tą ropę jeszcze trzeba wydobyć i dostarczyć... No ale przecież my tu w polsce w jakiś magiczny sposób gotową benzynkę otrzymujemy za nic. Gratuluje, naprawdę tok myślenia niesamowity

Giełda OZE

Kancelaria kupi projekty dla klienta- dużej korporacji PV

Kupimy projekty PV o mocy od 0.8-1 MW tylko (!) po aukcji . Oferty przyjmujemy tylko od właścicieli czytaj dalej...

Sprzedam projekty pV

Posiadamy projekty pV w różnej fazie rozwoju, poszukujemy inwestora zainteresowanego nawiązaniem wsp czytaj dalej...

Poszukujemy inwestorów do współpracy przy realizacji projektówPV

Poszukujemy inwestorów chcących uczestniczyć w realizacji projektów PV na aukcje w roku 2019-2020 po czytaj dalej...

Finansowanie farm PV oraz wiatrowych z wygranymi aukcjami.

Katana Konsulting zaprasza Inwestorów kupujących gotowe projekty OZE z wygranymi aukcjami do aplikow czytaj dalej...