Paliwowy gigant przyłącza się do EU Battery Alliance

Paliwowy gigant przyłącza się do EU Battery Alliance
Magazyn energii firmy Saft. Fot. Saft

Należący do francuskiego koncernu paliwowego Total producent baterii Saft włącza się w zapoczątkowaną przez Komisję Europejską inicjatywę budowy unijnego przemysłu bateryjnego. W celu opracowania technologii baterii nowej generacji będzie współpracować m.in. z Siemensem.

Komisja Europejska tworzy inicjatywę o nazwie European Battery Alliance mającą połączyć wysiłki europejskich państw i firm w celu budowy silnego przemysłu bateryjnego, będącego w stanie konkurować z obecnie dominującymi na rynku ogniw i baterii firmami azjatyckimi.

Prognozowany potencjał tego rynku jest ogromny – do roku 2025 może on osiągnąć wartość 250 mld euro rocznie, a nasz popyt na baterie powinien wynieść 200 GWh, a globalnie 600 GWh. Potrzebne skala i dynamika wskazują, że żaden podmiot nie może poradzić sobie samemu. European Battery Alliance stanowi parasol dla perspektywicznych partnerstw w całym łańcuchu dostaw – zapewniał ostatnio unijny komisarz ds. unii energetycznej Maros Sefcovic.

REKLAMA

Budowa European Batterry Alliance nie może się obyć bez mających ogromne doświadczenie w tej dziedzinie europejskich firm takich jak Saft, którego historia sięga 100 lat i który od 25 lat pracuje nad bateriami litowo-jonowymi.

Od 2016 roku Saft jest częścią francuskiego koncernu paliwowego Total, który od kilku lat inwestuje w firmy związane z czystymi technologiami. Francuzi są właścicielem m.in. wywodzącego się z USA producenta ogniw i modułów fotowoltaicznych SunPower.

Przejmując Saft, Total zadeklarował, że będzie inwestować w czyste technologie około 500 mln dolarów rocznie.

Włączając się teraz w inicjatywę EU Battery Alliance, Saft zapowiada podjęcie prac nad budową linii produkcyjnych dla ogniw i baterii nowej generacji – wydajniejszych od stosowanych obecnie na rynku baterii litowo-jonowych.

Francuska firma będzie je prowadzić we współpracy z Siemensem, niemiecką firmą Manz działającą również w branży fotowoltaicznej, a także belgijską firmą z sektora chemicznego Solvay.

Konsorcjum tych firm zapowiada opracowanie linii produkcyjnych, które będzie można w szybki sposób skalować do potencjału pozwalającego wytworzyć w skali roku baterie o pojemności liczonej w gigawatogodzinach.

REKLAMA

Na opracowanie takiej technologii Saft, Siemens, Manz i Solvay dają sobie 7 lat, podkreślając, że będą otwarte również na współpracę z innymi europejskimi instytucjami i firmami.

Saft specjalizuje się w budowie baterii bazujących na licie i niklu, w które zaopatruje przemysł transportowy i elektroniczny, a ostatnio jest coraz aktywniejszy w zakresie budowy stacjonarnych magazynów energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Wcześniej francuski producent zdobył kontrakt od Fortum na dostawę systemu magazynowania energii w technologii litowo-jonowej, o pojemności 1 MWh i mocy 2 MW, na potrzeby pilotażowego projektu wirtualnej elektrowni na terenie elektrociepłowni Suomenoja w mieście Espoo położonym w południowej Finlandii.

Ponadto francuska firma informowała o zdobyciu kontraktu na dostawę magazynów energii o łącznej mocy 10 MW do  Portoryko, które chce zwiększyć udział OZE w swoim miksie energetycznym do 20 proc. do roku 2035.

Natomiast w 2015 roku Saft uczestniczył – wraz z inną francuską firmą Schneider Electric – w projekcie budowy magazynów gromadzących energię z farm fotowoltaicznych, które powstały na Korsyce.

Pod koniec ubiegłego roku Francuzi poinformowali natomiast o zdobyciu zamówienia na budowę stacjonarnych magazynów energii w technologii litowo-jonowej dla amerykańskiej firmy Skylar Resources.

Dostarczone przez Saft magazyny będą pracować w kalifornijskim mieście Glendale, a ich podstawową funkcją będzie tzw. black start, czyli dostarczenie odpowiednich mocy do rozruchu lokalnej infrastruktury energetycznej wyłączonej na skutek blackout-u.
 

red. gramwzielone.pl