Kolejny potentat inwestuje w szwedzką „Gigafactory”

Kolejny potentat inwestuje w szwedzką „Gigafactory”
Fot. Northvolt
REKLAMA

Scania dołącza do grona inwestorów, którzy dołożą się do realizowanego przez szwedzką firmę Northvolt projektu największej europejskiej fabryki baterii, które znajdą zastosowanie w samochodach elektrycznych.

Należący do grupy Volkswagena producent samochodów ciężarowych Scania zainwestuje w Northvolt 10 mln euro.

Umowa między firmą założoną przez byłego dyrektora w Tesli Petera Carlssona a Scanią zakłada m.in. wykorzystanie baterii Northvolt w elektrycznych ciężarówkach Scanii.

Cel Northvolt to uruchomienie na północy Szwecji ogromnej fabryki baterii. Koszt tej inwestycji szacuje się na 4 mld euro i ma ona skutkować uruchomieniem do roku 2023 produkcji baterii o łącznej pojemności zbliżonej do zdolności produkcyjnych tzw. Gigafactory, którą w Nevadzie uruchamia amerykańska Tesla.  

Na razie firma Petera Carlssona ma w tym kwartale zabezpieczyć na ten cel fundusze rzędu 80-100 mln euro, które zostaną przeznaczone na budowę pilotażowej linii produkcyjnej w mieście Skellefteå, zanim szwedzka firma pójdzie na rynek po dużo większe fundusze potrzebne do uruchomienia ogromnej fabryki.

Początkowo Northvolt chce produkować w Skellefteå w skali roku baterie o pojemności 8 GWh, a w roku 2023 produkcja ma wzrosnąć do docelowego poziomu 32 GWh.

W fabryce w szwedzkim Skellefteå pracę ma znaleźć około 2-2,5 tys. osób. Natomiast w dziale R&D w innym szwedzkim mieście Västerås ma pracować 300-400 inżynierów.

Scania liczy, że jej pierwsze ciężarówki zostaną wyposażone w baterie wyprodukowane na pilotażowych liniach Northvolt już w przyszłym roku.

W ubiegłym roku Northvolt pozyskał fundusze m.in. od koncernu ABB, funduszu InnoEnergy, a także od największego na świecie producenta elektrowni wiatrowych – duńskiej firmy Vestas.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (2)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
azza |
Szwedzi zaczynają swoją "elektromobilność " od budowy fabryki baterii samochodowych zamiast rysować papierowe samochodziki dla ludu jak nasi giganci elektrycznej motoryzacji. Słuszną linię ma jednak nasza władza albowiem samochód elektryczny bez baterii można w ostateczności gdzieś dopchać a samych baterii to nawet popchać się nie da ! Ale tak to jest jak się nie ma prawdziwych wizjonerów.
magia liczb |
A Polska w tym samym czasie - jako że nie dysponuje takimi funduszami, powinna rozwijać i doskonalić produkcję magazynów energii na sprężone powietrze.

Giełda OZE

Kupię projekty elektrowni wiatrowych, pracujące elektrownie

Kupię projekty elektrowni wiatrowych oraz pracujące elektrownie. czytaj dalej...

Opolskie – pożyczka unijna do 1 mln zł dla inwestorów i instalatorów OZE.

Katana Konsulting zaprasza firmy mikro, małe i średnie do skorzystania z unijnych, więc preferencyjn czytaj dalej...

Dotacje do 90% na oświetlenie LED w firmach w 2019 roku.

Katana Konsulting do końca roku 2018 zaprasza przedsiębiorstwa z całej Polski o aplikowanie o bezzwr czytaj dalej...

FARMY FOTOWOLTAICZNE

Wydżierżawie ziemię 2ha: -kujawsko-pomorskie - miejscowość Brzoza - ziemia klasa 4,5 łąki -100% czytaj dalej...