Kolejny potentat inwestuje w szwedzką „Gigafactory”

Kolejny potentat inwestuje w szwedzką „Gigafactory”
Fot. Northvolt
REKLAMA

Scania dołącza do grona inwestorów, którzy dołożą się do realizowanego przez szwedzką firmę Northvolt projektu największej europejskiej fabryki baterii, które znajdą zastosowanie w samochodach elektrycznych.

Należący do grupy Volkswagena producent samochodów ciężarowych Scania zainwestuje w Northvolt 10 mln euro.

Umowa między firmą założoną przez byłego dyrektora w Tesli Petera Carlssona a Scanią zakłada m.in. wykorzystanie baterii Northvolt w elektrycznych ciężarówkach Scanii.

Cel Northvolt to uruchomienie na północy Szwecji ogromnej fabryki baterii. Koszt tej inwestycji szacuje się na 4 mld euro i ma ona skutkować uruchomieniem do roku 2023 produkcji baterii o łącznej pojemności zbliżonej do zdolności produkcyjnych tzw. Gigafactory, którą w Nevadzie uruchamia amerykańska Tesla.  

Na razie firma Petera Carlssona ma w tym kwartale zabezpieczyć na ten cel fundusze rzędu 80-100 mln euro, które zostaną przeznaczone na budowę pilotażowej linii produkcyjnej w mieście Skellefteå, zanim szwedzka firma pójdzie na rynek po dużo większe fundusze potrzebne do uruchomienia ogromnej fabryki.

Początkowo Northvolt chce produkować w Skellefteå w skali roku baterie o pojemności 8 GWh, a w roku 2023 produkcja ma wzrosnąć do docelowego poziomu 32 GWh.

W fabryce w szwedzkim Skellefteå pracę ma znaleźć około 2-2,5 tys. osób. Natomiast w dziale R&D w innym szwedzkim mieście Västerås ma pracować 300-400 inżynierów.

Scania liczy, że jej pierwsze ciężarówki zostaną wyposażone w baterie wyprodukowane na pilotażowych liniach Northvolt już w przyszłym roku.

W ubiegłym roku Northvolt pozyskał fundusze m.in. od koncernu ABB, funduszu InnoEnergy, a także od największego na świecie producenta elektrowni wiatrowych – duńskiej firmy Vestas.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (2)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
azza |
Szwedzi zaczynają swoją "elektromobilność " od budowy fabryki baterii samochodowych zamiast rysować papierowe samochodziki dla ludu jak nasi giganci elektrycznej motoryzacji. Słuszną linię ma jednak nasza władza albowiem samochód elektryczny bez baterii można w ostateczności gdzieś dopchać a samych baterii to nawet popchać się nie da ! Ale tak to jest jak się nie ma prawdziwych wizjonerów.
magia liczb |
A Polska w tym samym czasie - jako że nie dysponuje takimi funduszami, powinna rozwijać i doskonalić produkcję magazynów energii na sprężone powietrze.

Giełda OZE

Enercon E40 500 kw Certyfikaty

Na sprzedaz Enercon E40 500 kw woj wielkopolskie ziemia dziierżawa osoby zainteresowane proszę czytaj dalej...

pracujący Vestas V47, zachodniopomorskie

sprzedam pracującą turbinę Vestas V47, zlokalizowana na terenie woj.zachodniopomorskiego, wszelkie i czytaj dalej...

Sprzedam warunki przyłączenia dla 4 elektrowni fotowoltaicznych (4 x 0,96 MW)

Sprzedam warunki przyłączenia dla 4 elektrowni fotowoltaicznych (4 x 0,96 MW). Warunki wydane są od czytaj dalej...

Elektrownia fotowoltaiczna o mocy 0.998 MW. Pozwolenie na budowę z warunkami przyłączenia do sieci. Mazowsze.

Projekt położony w powiecie pułtuskim. Przyłącze do linii 15 kV na działce. Projekt , PnB i Warunki czytaj dalej...