Pierwsza w regionie stacja ładowania EV z magazynem energii

Pierwsza w regionie stacja ładowania EV z magazynem energii
Fot. Greenway
REKLAMA

Na Słowacji powstała stacja ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy, którą częściowo może zapewnić zintegrowany z nią magazyn energii. Słowacki operator stacji ładowania Greeneway zapewnia, że to pierwsza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej tego rodzaju stacja ładowania elektryków.

Wykorzystanie magazynów energii przy stacjach ładowania może rozwiązać szereg problemów, z którymi mogą borykać się inwestorzy planujący budowę takich stacji. W wielu miejscach może okazać się, że dostępna sieć energetyczna nie zapewni odpowiednich parametrów ładowania. Rozwiązaniem wspomagającym pracę stacji – zwłaszcza o większych mocach ładowania – może być magazyn energii.

Ponadto magazyn energii może być ładowany w porach tańszej energii lub pracy np. instalacji fotowoltaicznej, dzięki czemu operator stacji może dodatkowo oszczędzić na kosztach poboru energii.

– Jednak rewolucyjny potencjał tej technologii polega nie tylko na lepszym wykorzystaniu lokalnych możliwości sieci energetycznych oraz na integracji lokalnych odnawialnych zasobów. Na większą skalę wprowadzenie kilku podobnych systemów pozwoliłoby na stworzenie elastycznej pojemności magazynowej dla całej sieci energetycznej. Wraz z inteligentnym zarządzaniem większą liczbą samochodów elektrycznych możliwe będzie zapewnienie wystarczającej elastyczności dla potrzeb sieci elektrycznej, co pozwoli na zaangażowanie znacznie większej ilości energii odnawialnej – komentuje słowacki Greenway.

Technologia wykorzystana na stacji w Bratysławie umożliwia pobieranie energii tylko z sieci, jednocześnie z sieci i baterii lub tylko z baterii. – Ważne, aby w czasie ładowania wielu samochodów równolegle nie było potrzeby zwiększania przepustowości systemu i obciążania lokalnej sieci – komentuje Greenway.

Instalacja składa się z dwóch stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW każda oraz z magazynu energii o pojemności 52 kWh, który może zasilać stacje mocą 60 kW. Standardy ładowania, które obsługuje stacja, to CHAdeMO, CCS i AC 22kW.

Zarówno stacja szybkiego ładowania jak i technologia magazynu energii zostały dostarczone przez firmę Delta.

Praca magazynu jest dzielona pomiędzy wszystkie ładowane samochody za pomocą oprogramowania Delta Efficient Energy Management Software (DEEMS) komunikującego się z baterią, ładowarką i lokalną siecią. DEEMS monitoruje moc wyjściową z sieci i zapewnia obsługę baterii, aby obciążenie nie przekraczało określonego progu.

– Greenway będzie również testować wykorzystanie sieci stacji ładowania do świadczenia usług energetycznych. Jest to zgodne z naszą wizją budowy inteligentnej sieci ładowania, która nie tylko pobiera opłaty za ładowanie, ale także umożliwia integrację pojazdów elektrycznych z nowoczesnym systemem energetycznym opartym na odnawialnych źródłach energii, inteligentnych sieciach i lokalnym magazynowaniu – zapewnia słowacka firma.

To pierwsze z serii działań, które mogą fundamentalnie zmienić system energetyczny, jaki znamy obecnie – przekonuje Greenway.

We wczorajszej uroczystości uruchomienia innowacyjnej stacji ładowania elektryków w Bratysławie wziął udział komisarz UE ds. unii energetycznej Maroš Šefčovič, który poinformował, że według szacunków Brukseli do roku 2020 w Unii Europejskiej będzie działać około 800 tys. publicznie dostępnych stacji ładowania EV.  

Budowa sieci stacji ładowania Greenway, również przez polski oddział słowackiej firmy, jest współfinansowana ze środków unijnego programu „Łącząc Europę”.

Słowacy kupujący samochody elektryczne mogą liczyć na rządową dopłatę w wysokości 5 tys. euro, a także na zwolnienia z opłat parkingowych w miastach czy opłat za korzystanie z autostrad. Co ciekawe, wprowadzono regulację, zgodnie z którą samochody na prąd, które można zarejestrować u naszych południowych sąsiadów, muszą zapewniać przejechanie co najmniej 400 km na jednym ładowaniu.

Zachęty oferowane przez rząd w Bratysławie mają sprawić, że do 2020 roku liczba elektryków na Słowacji wzrośnie do 25 tys.

To ambitny cel, mając na uwadze ubiegłoroczne liczby rejestracji elektryków na Słowacji. Według danych European Automobile Manufacturers Association, w III kwartale 2017 r. Słowacy zarejestrowali 39 aut napędzanych wyłącznie energią elektryczną, a w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku wykonano 129 rejestracji takich pojazdów wobec 37 rejestracji w analogicznym okresie ubiegłego roku.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (5)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
wtk |
"Pierwsze w regionie" no już myślałem że chociaż w kraju...
KaBand |
Czekamy jakie Greenway ustali stawki za ładowanie EV w Polsce.
analityk |
jedna godzina ładownia samochodu elektrycznego kosztuje na Słowacji 76zł. Podobne ceny zapewne będą w Polsce. Jedna stacja ładowania kosztuje 200tys zł. Firma Greenway oczywiście "dobrze" zarobi na klientach, musi tylko stale poszerzać ich bazę.
magia liczb |
@analityk - w Polsce niewielu potrafi liczyć (przykładem TT) - tacy i tak będą twierdzić że 76zł/h ładowania to okazja. Taka sama jak zakup wtyczkowozu za 150 tys. który jeździ tylko po mieście i tylko w lecie. Ten typ tak ma.
misiek |
Poki co tankujemy na Green Way'u za free. Zresztą chyba na Green Way caly myk polega na tym, że tankowanie nie trwa godziny... tankuje sie ok 20 minut i na tym jedzie 100 km wiec wychodzi taniej niz przy tankowaniu benzyna ktora zreszta caly czas idzie do gory

Giełda OZE

Dzierżawa pod Farmę Fotowoltaiczną

Wydzierżawimy działki niezacienione pod farmy fotowoltaiczne. Teren równy, bez rowów i miejsc zalewo czytaj dalej...

Kredyt

Szukam prywatnego inwestora, który udzieli pożyczki w wysokości 75000 euro do połowy 2019 roku na ni czytaj dalej...

Ring Fundamentowy Vestas V80

Do sprzedania Ring fundamentowy Vestas V80. W razie pytań proszę o kontakt: +48 690 984 216 +48 czytaj dalej...

Kupie projekty PV z wygraną aukcją

Witam, poszukujemy projektów PV z wygrana aukcją zarówno większe pakiety jak i pojedyncze projekty. czytaj dalej...