Tam powstanie największa fabryka baterii w UE. Surowce i OZE

Tam powstanie największa fabryka baterii w UE. Surowce i OZE
Peter Carlsson, CEO Northvolt.

Northvolt, firma utworzona przez Petera Carlssona, byłego dyrektora w Tesli, podała, gdzie zrealizuje ogromną fabrykę baterii, która będzie największym obiektem tego typy w Europie i która ma dorównywać potencjałem produkcji amerykańskiej „Gigafactory”.

Europejska „Gigafactory” powstanie na północy Szwecji, w gminie Skellefteå. Jak informuje Northvolt, wybór tej lokalizacji wynika z dostępu do surowców, które są wydobywane w tym regionie i które zostaną wykorzystane do produkcji baterii.

Inny powód to dostęp do taniej energii odnawialnej dzięki pobliskim elektrowniom wodnym, których na północy Szwecji nie brakuje. – Cel to budowa najbardziej „zielonej” fabryki baterii, z minimalnym śladem węglowym i z największymi ambicjami w zakresie recyklingu, aby wspierać europejską transformację w kierunku energii odnawialnej – czytamy w komunikacie szwedzkiej firmy.

REKLAMA

W sumie przy wyborze miejsca, w którym powstanie fabryka Northvolt, brano pod uwagę 8 lokalizacji, z czego 6 znajdowało się w Szwecji, a 2 w Finlandii.

Oprócz fabryki w Skellefteå Northvolt uruchomi w innej szwedzkiej lokalizacji, w Västerås, centrum badawczo rozwojowe.

W fabryce w Skellefteå pracę znajdzie około 2-2,5 tys. osób. Natomiast w dziale R&D w Västerås ma pracować 300-400 inżynierów.

REKLAMA

Uruchomienie pierwszych demonstracyjnych linii produkcyjnych w Västerås ma nastąpić w roku 2019. Rok później ruszyć ma produkcja w Skellefteå. Początkowo Northvolt chce tam produkować w skali roku baterie o pojemności 8 GWh, a w roku 2023 produkcja ma wzrosnąć do docelowego poziomu 32 GWh.

Dla porównania uruchamiana w Nevadzie przez Teslę „Gigafactory” ma osiągnąć zdolność produkcyjną rzędu 35 GWh.

Szwedzka „Gigafactory” ma natomiast produkować znacznie więcej baterii niż fabryka budowana pod Wrocławiem przez LG Chem. Koreańczycy chcą zatrudnić w podwrocławskiej fabryce około 2,5 tys. pracowników i wytwarzać rocznie baterie do 100 tys. samochodów. Jeśli przyjmiemy, że przeciętna pojemność baterii w samochodzie elektrycznym może wkrótce sięgać np. 40 kWh, daje to roczny potencjał produkcji na poziomie 4 GWh.

Fabrykę o potencjale produkcji baterii na poziomie 34 GWh uruchomić chce niemieckie konsorcjum TerraE. Wstępne plany mówią jednak dopiero o roku 2028. 

Na razie Northvolt zbiera fundusze na uruchomienie produkcji. Według wstępnych szacunków na uruchomienie pilotażowych linii produkcyjnych potrzeba 80-100 mln euro, a na całą inwestycję Szwedzi chcą zebrać około 4 mld euro.

Ostatnio szwedzka firma podpisała porozumienie o współpracy z koncernem ABB, którego obecność w tym projekcie z pewnością mocno zwiększa szanse na powodzenie. Więcej na ten temat w artykule: ABB zainwestowało w szwedzką „Gigafactory”.

red. gramwzielone.pl